Sweebr is een kassasysteem dat in de cloud draait en de fysieke kassa zoals we die tot nu toe kennen overbodig maakt. Je gebruikt het systeem in een webbrowser, via tablet, smartphone of computer, en je kunt er apparaten als bonprinters, geldlades en weegschalen op aansluiten. Sommige winkeliers geven al aan verslaafd’ te zijn aan het systeem, omdat ze er real time mee kunnen bekijken hoe de verkoop in hun verschillende vestigingen ervoor staat.
Jaspers – afgelopen jaar finalist bij de Challenger50 – is zelf nog enigszins verbaasd over zijn snelle groei: “We dachten vooraf dat we vooral interessant waren voor de mom and pop stores, maar al vrij snel kregen we ketens achter ons aan met twaalf of 25 winkels. Dat verbaasde ons, we dachten dat die met de gerenommeerde merken zouden werken.” Klanten – momenteel zijn er zo’n honderd aangesloten – zitten in alle sectoren en alle type bedrijven, van marktkooplui tot retail en van horeca tot sportverenigingen. Ook boekhoudpartijen staan in de rij om aan te sluiten, voor de data van hun klanten die hij inzichtelijk maakt. “De sector liep enorm achter.”
Bekijk hier het hele interview bij Groeigeld van 7 Ditches TV
En daarmee is de grens nog lang niet bereikt; Jaspers ziet mogelijkheden om talloze andere koppelingen te maken. Sterker nog: hij kreeg zoveel aanvragen voor koppelingen dat hij vorig jaar reverse engineering toepaste om Sweebr opnieuw op te zetten. “Onze architectuur was er niet klaar voor om met al die verschillende partijen te koppelen, daarom zijn we van buiten naar binnen gaan redeneren. Ik zie onze rol ook zo: als radartje in een datanetwerk.” De enige beperking die hij zichzelf heeft opgelegd is een geografische, want hij focust voorlopig alleen op de landen die de euro voeren. In andere landen worden klanten wel aangesloten, maar daar doet hij geen actieve sales.
Informal investors
Een halfjaar na de lancering ging hij op zoek naar een investeerder. Hij sprak met een aantal informal investors, maar dat liep op niks uit – “ik miste professionaliteit” – dus bedacht hij een ander plannetje. “Ik heb BNR gebeld, Herbert Blankensteijn, en heb gezegd: ‘ik heb nu zoiets leuks voor je. We hebben een webkassa waarmee we alle kassa’s gaan vervangen’. Toen is het balletje gaan rollen, want zoveel mensen luisteren daarnaar. Ik kan zelf wel al die clubs gaan opzoeken, maar het is veel makkelijker als die clubs mij weten te vinden.” Zo kwam hij in contact met Maarten Derks van TINN, waarbij alles wel klopte: kennis, ervaring, persoonlijke klik en vertrouwen.
Doel voor dit jaar: break-even draaien en van honderd naar duizend klanten groeien. “Dat is het pessimistische scenario. We zijn in gesprek met groothandels, daarmee kan het heel snel gaan.”