Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe komen startups aan financiering?

Hoe kom je aan financiering voor je businessplan? We vroegen de genomineerden van de Sprout Startup van het Jaar-verkiezing naar hun ervaringen. Je moet vooral realistisch blijven, blijkt uit hun verhalen. 'Geef je te weinig weg, dan krijg je het niet voor elkaar.'

Hoe komen startups aan financiering?
Je leest nu: Hoe komen startups aan financiering?

Een geweldig team samenstellen, de beste ontwikkelaars aan boord krijgen, een goede productlancering; het is allemaal niet mogelijk zonder een flinke slok groeikapitaal. Geen wonder dat veel van de startups uit onze verkiezing zeggen zich er ‘dagelijks’ mee bezig te houden. Want in een tijd waarin geld niet op straat ligt en zeker niet voor risicovolle jonge ondernemingen, is die eerste investering belangrijk. Niet alleen om groei mogelijk te maken, maar ook voor de raad en daad die investeerders vaak bieden.

Hoe komen startups aan financiering?
STEM HIER OP JE FAVORIET!

De meeste genomineerden zijn het stadium van de hand ophouden bij vrienden al voorbij. Ze hebben serieuze (informele) investeerders aan boord, zijn bezig met of hebben net een eerste (seed)ronde met venture capitalbedrijven gerealiseerd. En sommige denken alweer aan vervolgrondes. Nu moet je als startup natuurlijk vooral met je product en je klanten bezig zijn, maar om een beetje financieel begrip kun je eigenlijk niet meer heen, blijkt uit de serieuze manier waarop de startup over hun financiële huishouding denken.

De zoektocht

Hoe kom je dan bij de juiste partij uit? ‘We hebben ze via ons netwerk van potentiële informal investors gevonden. Eerst via een teaser en voor wie geïnteresseerd bleek, hebben we vervolgens een infoavond gehouden. Dat sloeg aan’, zegt Jeroen Dalderop van ‘lichtadviseur’ Innr. Er is tot nu toe ruim een half miljoen in Innr gestoken, deels eigen geld, deels geld van zeven informals.

Niet alleen het eigen netwerk blijkt een goede bron om aan geld te komen, verschillende startups zeggen via klanten in contact te zijn gebracht. ‘Toen er vanuit de productteams van Deutsche Telekom opnieuw interesse werd getoond in onze technologie onstond er al snel een momentum. Het leidde tot onze investeringsronde,’ zegt Ramon Duivenvoorden van Vigour.io. Hij haalde deze zomer een half miljoen op bij onder meer hub:raum, een venturefonds van Deutsche Telekom. Ook voor Speakap geldt dat aanpappen met klanten lucratief kan zijn. Erwin van der Vlist: ‘Nu we ons product gelanceerd hebben en de eerste grote klanten aansluiten komen er steeds meer investeerders, zowel fondsen als informals, op ons af.’

De doorslaggevende pitch

Maar wat was het beslissende moment waarop de financier en de startup dan met elkaar in zee besloten te gaan? ‘Toen we goed uitgewerkte plannen konden overleggen met een duidelijke strategie’, zegt Koen Jordaans van Apostle, dat bedrijven helpt bij het monitoren van social mediagebruik onder werknemers. Verschillende aandeelhouders brachten al een half miljoen in, deels in natura, maar er moet nog steeds geld bij voor de doorontwikkeling van het product. “Daarvoor willen we kapitaal uit de markt trekken, vooral voor het e-learningstuk. We zijn voor dit jaar rond met een partij, volgend jaar wil ik nog eens 4 ton ophalen.’ Een goede presentatie werkt in ieder geval mee. Dalderop van Innr: ‘We hebben investeerders hier uitgenodigd voor een presentatie inclusief demonstratie. Die demo maakte het verschil.’

Voor wat hoort wat… 

En dan komt onvermijdelijk het moment van de onderhandelingen. Een goede investeerder aan boord betekent toch ook dat je bereid moet zijn een deel van je zeggenschap uit handen te geven. Van der Vlist van Speakap: ‘Onze eerste investeerder geeft altijd aan: wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen. Hierbij sluiten wij ons helemaal aan. Geef je te weinig weg, dan krijg je het niet voor elkaar.’

Ook anderen tonen zich opmerkelijk realistisch als het erop aan komt. Duivenvoorden van Vigour.io: ‘De contractbesprekingen zijn een zeer leerzame ervaring geweest. Die komt ons ook van pas als we onderhandelen met klanten. Een van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb: niet gelijk op je achterste benen gaan staan als je een clausule tegenkomt die onacceptabel of oneerlijk lijkt. Als je een open gesprek voert met de andere partij kom je er al snel achter wat hun onderliggende denkwijze is. Dan kun je in vaak wel met een goede oplossing komen die de risico’s voor beide partijen beperkt.’

De verantwoording

Staan de euro’s op de rekening, dan is je horizon veilig gesteld. Toch heb je met het geld er ook iemand bijgekregen die over je schouders meekijkt. Hoe is dat? 3D Hubs ervaart het in ieder geval niet als last. ‘We sturen wekelijks een korte e-mail naar alle investeerders waarin we uitleggen wat we die week gedaan hebben. Elke drie maanden spreken we met alle investeerders af en geven we een uitgebreidere update’, zegt oprichter Bram de Zwart. Zijn startup heeft in augustus een eerste grote investering gehad door het Britse Balderton Capital en vier Nederlandse investeerders, waaronder DOEN en Marcel ‘Vakantieveilingen’ Beemsterboer. De Zwart: ‘ Als we specifieke vragen hebben kunnen we altijd bellen.’

Het verschilt van investeerder tot investeerder hoe die zich opstelt. Zelfs als een clubje informals in je investeert. Dalderop van Innr: ‘Het gaat bij ons van heel ver weg, tot wekelijks om tafel. Afhankelijk van wat ze kunnen bijdragen. Dat hebben we van tevoren ook zo met ze afgesproken.’ Ook Vigour.io heeft die ervaring. Duivenvoorden: ‘Ons contact is niet met iedereen hetzelfde. Sommige aandeelhouders houden zich meer op afstand terwijl ik anderen wekelijks aan de lijn heb.’

Stem!

Bekijk de lijst en breng je stem uit. 

Realtime tussenstand:

[VOTELIST GROUP=”Startup van het Jaar”]