Dat steeds meer mensen in geldnood raken is op zich niet vreemd. De werkloosheid is de laatste jaren immers sterk opgelopen. Helaas beperken de geldproblemen zich echter niet tot mensen die geen baan kunnen vinden. Want ook werknemers hebben steeds vaker te kampen met financiële problemen. Uit onderzoek van Nibud blijkt dat vier op de vijf bedrijven werknemers met geldnood in dienst hebben.
Nadelen voor werkgever
Wat jij als ondernemer te maken hebt met de privéproblemen van een werknemer? Meer dan je denkt. Niet alleen kost het uitvoeren van loonbeslag je veel tijd, ook de verzoeken om een voorschot stellen je voor moeilijke dilemma’s. En onderschat de dalende productiviteit niet. Werknemers met zoveel kopzorgen vergeten hun privéproblemen niet zodra ze de werkvloer betreden. Bovendien leid zo’n hoofdpijndossier vaak tot ziekmelding wegens stress of hoofdpijn. En laten we hopen dat de werknemer niet dusdanig diep in de schulden zit dat hij fraude of diefstal als enige uitweg ziet.
Kortom, genoeg reden om een werknemer in geldnood te helpen waar mogelijk is. Maar hoe? Een paar tips.
Vang tijdig signalen op
Je moet eerst weten wat er speelt voor je actie kunt ondernemen. Kortom herken de signalen die erop wijzen dat de werknemer niet rondkomt met zijn salaris. Overigens hoeft bij één signaal nog niets aan de hand te zijn, maar laat het ook niet te lang liggen. Signalen zijn als de werknemer :
- geregeld geld leent van collega’s
- zich steeds vaker ziek meldt, gestrest reageert en vaak kampt met concentratieproblemen
- belt met schuldeisers en deurwaarders
- vraagt om een lening, voorschot of extra werkuren
- fraude of diefstal pleegt
Ga het gesprek aan
Hoewel er een groot taboe rust op dit onderwerp, is het in ieders belang om op tijd in te grijpen. Wanneer je merkt of het idee hebt dat de werknemer het financieel niet meer gebolwerkt krijgt, is het tijd voor een goed gesprek. Peil voorzichtig wat de status is en bekijk samen hoe je de werknemer constructief kunt helpen. Bijvoorbeeld door een administratiecursus aan te bieden of de boekhouder of vertrouwenspersoon tips te laten geven.
Geef niet zomaar een voorschot
Een werknemer moet vaak een grote drempel over om bij de baas een voorschot te vragen. Toch is het niet slim om – als je er de financiële ruimte voor hebt – dat voorschot zomaar te verstrekken. Het geld wordt uiteindelijk ook weer verrekend met het salaris of vakantiegeld, waardoor het in de meeste gevallen slechts gaten met gaten vullen is. Bespreek daarom goed met de werknemer of een eenmalig voorschot de problemen echt oplost. En als je al een voorschot geeft, houdt dan een vinger aan de pols om te voorkomen dat de werknemer nog dieper in de schulden wegzakt.
Helpen bij loonbeslag
Werkgevers zijn wettelijk verplicht hun medewerking te verlenen bij een loonbeslag. Als zo’n verzoek binnenkomt weet je direct dat de werknemer niet alleen in de financiële problemen zit, maar het komende maanden ook nog moeilijker krijgt om rond te komen. Als je nog geen hulp hebt aangeboden, is dit het moment. Je kunt de werknemer wat extra geld geven om de schulden snel af te lossen, maar de vraag is hoe effectief die hulp is. Soms is het al voldoende als jij meedenkt of mee onderhandelt met de crediteuren. En zorg dat de werknemer weer inzicht krijgt in zijn administratie. Met hulp van jou of van externen.
Meer tips en praktische informatie over loonbeslag vind je op Ondernemer in Business, de zustersite van Sprout met praktische informatie voor ondernemers.