Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Half miljoen euro voor recruitersite Vonq

Ondernemers Michiel Muller, Wobbe Storms en Joost van der Klooster stoppen een bedrag van 500.000 euro in Vonq. Met het geld kan de Rotterdamse recruitmentspecialist zijn doe-het-zelf vacaturedienst internationaal uitrollen.

Ondernemingen die vacatures willen voorleggen, kunnen via Vonq uitzoeken waar ze het beste hun advertentie plaatsen kunnen en hoe ze daarvoor sociale media moeten benutten. Het is een self-service systeem dat zo goed op de markt aansluit, dat Vonq inmiddels dertig medewerkers in Londen en Nederland heeft en klanten als Philips, Center Parcs, Maersk, Samskip, Nespresso, Allianz en AkzoNobel bedient.

Er is een internationale site, Qandidate.com, in het leven geroepen om deze opzet en dienstverlening in het buitenland mogelijk te maken. Dit ATS-systeem is gratis en ongelimiteerd te gebruiken. Alleen de media(-inzet) in de ingebouwde webshop bevat een prijskaartje. Ondernemingen die werknemers zoeken, kunnen daar bereik inkopen.

Vernieuwend

“De meeste mediabureaus zijn qua dienstverlening traditioneel en uitgekauwd, maar hun service is vernieuwend”, reageert Muller tegen Sprout. “Ze hebben in een paar jaar tijd een enorm interessante positie verworven. Inmiddels heeft Vonq zoveel data verzameld, dat het de zoektocht van elke recruiter tot in de details succesvol kan maken. Voor bedrijven met vijftig à honderd man personeel is dat helemaal aantrekkelijk, omdat zij de dure systemen die hiervoor beschikbaar zijn, niet kunnen betalen en daarom zelf excel-sheetjes moeten invullen. Bestaande aanbieders rekenen soms wel dertigduizend euro per jaar.”

Oprichters Remy Verhoeven, Tycho van Paassen en Wouter Goedhart zaten niet zwaar verlegen om groeikapitaal. Dat de deal toch tot stand kwam, is omdat de nieuwe investeerders in het internationale circuit deuren kunnen openen, waar zij zelf geen toegang toe hebben. Ook kunnnen de drie een voorsprong op de markt behouden, en dat telt nu zwaar. Muller: “Recente acquisities van Oracle (Taleo), SAP (Successfactors) en IBM (Kenexa) laten zien dat deze markt in beweging is.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Ik ken ze al langer’

De drie entrepreneurs hoefden niet veel inspanningen meer te verrichten om het vertrouwen van Muller te krijgen, zo blijkt uit diens reactie. “Ik ken deze jongens al een langere tijd uit het Rotterdamse circuit”, zegt de Rotterdammer. “We hebben wederzijdse interesse getoond en ze vormen een leuk team. Ik wist intussen al dat ze een erg stevige business hebben opgebouwd.”

Muller en Van der Klooster investeerden samen eerder in de digitale fashionprojecten Vault79 en Fashiolista. Storms investeerde ook in Fashiolista, maar niet in Vault79.