Eigenaar Hans Scheper (27)
Klanten Hogere segment
Investering voor Bouwen prototype, eerste productiebadge
“Gemakkelijk, snel, flexibel en design: dat is samengevat mijn vinding. Quist Wood is een innovatief constructiesysteem voor onder andere schuttingen, pergola’s en tuinhuisjes. Het is op een leuke en makkelijke manier in elkaar te zetten, als een soort K’nex. Speelgoed voor volwassenen, zeg maar. Dat varieert van een schutting van zes meter voor achthonderd euro tot een compleet tuinhuis met dubbele beglazing en jacuzzi voor veertienduizend euro.
Quist Wood is een voortvloeisel uit mijn studie industrieel ontwerpen. Het is een constructie van holle houten balken, in elkaar gezet met verbindingen van aluminium profielen. Het zit daarmee in tussen dure systemen van massief eikenhout en de goedkope luciferconstructies die je in de bouwmarkt ziet liggen. Het ziet er robuust uit, maar mensen kunnen het zelf met twee inbussleutels in elkaar zetten. Ik wil het voor anderen mogelijk maken om te bouwen zonder veel kennis. Bouwen is leuk, dat wil ik overbrengen.
Ik heb al contact met fabrikanten voor Quist Wood, maar ik moet geld hebben voordat ik het prototype en de eerste productiebadge kan laten maken. De mallen voor de aluminiumprofielen kosten vijfduizend euro per stuk, dus die kan ik niet zomaar aanschaffen. De bank ziet wel potentieel, maar wil ook omzet zien, die ik nog niet kan bieden. Als ik eenmaal een investeerder heb, kan het snel gaan, want ik heb al een launching partner: Nijhof Baarn, een bouwmarkt voor de high-end doelgroep. Zij stellen schapruimte beschikbaar voor de eerste producten. Dat hebben ze eerder gedaan voor een vergelijkbaar product, en daarmee is twee ton omzet behaald, dus het is veelbelovend. Het liefst zou ik gekoppeld worden aan een ervaren ondernemer die wil investeren en me door het proces kan loodsen. Dit is mijn eerste kunstje, dus ik mis bepaalde contacten.
Als het gaat lopen bij Nijhof kan ik verder opschalen. Gamma heeft belangstelling getoond, en uiteindelijk wil ik naar het buitenland. Ik heb de domeinnaam http://www.just-build-it.com/ al geregistreerd. Het liefst wil ik een easy-designtool op mijn site waarmee mensen hun eigen ontwerp kunnen maken. Net als in de Lego Factory, maar dan groter.”
Pim de Bokx, Oprichter incubator BViT
Het is een genot een serieus businessplan door te nemen. Het plan van Hans Scheper straalt een internationale ambitie uit. Hij noemt zijn bedrijf niet voor niets Quist Wood Ltd. Scheper gaat een behoorlijke uitdaging aan. Met weinig eigen kapitaal moet er een wereldbedrijf gecreëerd worden dat zelfs een beursgang nastreeft. Dat zou moeten lukken met een aanval op de markt van tuinhuisjes, carports en schuttingen met een in eigen huis ontwikkeld gepatenteerd constructiesysteem. Het idee is om een nieuw segment te ontwikkelen dat tussen de bouwpakketten en het maatwerk in zit. Daarbij lijkt Scheper nog te twijfelen of hij gaat verdienen aan de licenties op het systeem of aan de producten zelf. De financiële onderbouwing en beschrijving wijken op dit punt van elkaar af. Hoe kun je een dergelijke ambitie waarmaken in een overvolle markt en neergaande economie?
Met een investering van 30.000 euro wil Scheper de basis van zijn systeem patenteren en met een ‘launching customer’ zijn systeem op de markt brengen. In de beschrijving geeft hij aan op hulp te rekenen van leveranciers. En dat zal nodig zijn, met zo’n kleine startinvestering kun je amper je patent, inkoop en marketing van de grond krijgen. Laat staan een multinational opbouwen. Mijn advies; zoek een kapitaalkrachtige houtproducent in Scandinavië die de West-Europese markt wil veroveren met een middensegment benadering. Sluit met hen een licentie/royalty overeenkomst af. Samen bouw je een wereldmerk op rond het Quist Wood constructiesysteem, dat lijkt mij een realistische ambitie.
Michael Lints, BestDutch Equity & Advisory
Het idee achter Quist is innovatief en tegelijkertijd commercieel genoeg om een kans van slagen te hebben. Hans Scheepers heeft goed nagedacht over de combinatie van een vernieuwend product en de behoefte van de markt. Het ondernemersplan is goed opgebouwd en biedt duidelijk inzicht in de gekozen strategie. Wat ik bijzonder sterk vind aan deze startup is dat de juiste partners (waaronder YES!Delft) al in een vroeg stadium zijn ingeschakeld. Door op slimme wijze een launching customer aan je te binden (in de vorm van aandelen) in combinatie met een subsidieregeling hoeft de ondernemer niet al teveel aandelen af te staan in een vroeg stadium. Een aantal zaken kunnen wat mij betreft nog verder uitgewerkt worden in het businessplan. Zo is mij niet duidelijk of dit systeem verkocht gaat worden of in licentie gegeven wordt als ” white label” of als eigen merk. Tevens geeft de ondernemer aan dat hij na de launching customer snel gaat uitbreiden naar andere markten. Het plan maakt nog niet duidelijk hoe hij die markten gaat betreden (bijvoorbeeld de reclamemarkt). Heeft hij reeds netwerken in deze markten of zijn er toezeggingen gedaan? Zo worden er nog vrij gemakkelijk aannames gemaakt over markten die dit product gaan gebruiken. Het is van groot belang dit eerst binnen deze markten te toetsen.
De financiële planning ziet er solide uit. Gezien het beperkte financieringsbedrag en de gekozen partners is het slim van de ondernemer dat deze al in gesprek is met de bank. Het zal mij niets verbazen als dit product over een aantal jaren in alle bouwmarkten ligt.