Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Durfgeld voor dummies

Hoe herken ik een goede investeerder, hoeveel zeggenschap moet ik weggeven en wanneer stapt de business angel of durfkapitalist weer uit? Eindelijk alles wat u wilde weten over durfgeld.

Je leest nu: Durfgeld voor dummies

1. Hoe herken ik een goede investeerder?
Een investeerder vinden is niet zo moeilijk, een telefoonnummer is snel gevonden. Maar een investeerder kennen en zorgen dat hij u ook kent, is iets waar een ondernemer altijd mee bezig moet zijn. Investeerders willen niet zozeer gevonden worden, maar zelf een interessante investering vinden. Kijk bijvoorbeeld wie er binnen uw branche regelmatig investeert, zoek welke mensen daar achter zitten en bekijk of ze wel eens een artikel hebben geschreven. Een investeerder zal na een eerste gesprek wat referenties willen natrekken. Sommige entrepreneurs zweren bij investeerders die zelf ondernemer zijn geweest. Ga in ieder geval niet in zee met investeerders die uitsluitend in rendement zijn geïnteresseerd, die op de stoel van de ondernemer willen zitten of een vaste vergoeding vragen en daarmee geld onttrekken aan de onderneming. Als een investeerder wil ingrijpen in het management, zorg dat hij iemand anders dan zichzelf naast of boven u plaatst.
www.startkapitaal.com/nebib

 
2. Wat zijn de juiste momenten om kapitaal aan te trekken?
Zorg als ondernemer eerst dat u een paar klanten hebt en zoek pas kapitaal wanneer u versneld kunt en wilt groeien. Een ander goed moment is als u veel research moet verrichten, dat veel tijd en geld kost, voordat u met uw product op de markt komt. Andere veel voorkomende momenten zijn een overname of verzelfstandiging. Benader een investeerder in een zo vroeg mogelijk stadium. Vraag hem om advies, zodat hij het gevoel heeft er vanaf het begin bij betrokken te zijn. Wie geen zin heeft verantwoording af te leggen of zijn bedrijf op termijn te verkopen, moet zeker geen investeerder aantrekken.
www.caycon.com

 
3. Hoe ziet een goede pitch eruit?
Houd het kort. Probeer in een paar zinnen de kern van uw bedrijf te omschrijven. Eigenlijk is de pitch de tekst die u honderd keer per dag gebruikt als iemand vraagt wat u eigenlijk doet. Gebruik bij een presentatie niet meer dan vier slides. Krijgt u een uur de tijd? Zorg ervoor dat u zelf niet langer dan een half uur aan het woord bent, want investeerders praten zelf ook graag. Tussen investeerder en ondernemer moet het klikken. Wie geen prettig gevoel heeft bij een investeerder, moet er niet mee verder gaan. Uiteindelijk wordt hij als aandeelhouder een partner in uw bedrijf. Vuistregel: komt u er binnen drie maanden niet uit, dan is de klik kennelijk niet groot genoeg.
www.waddameeting.com

 
4. Wat is het verschil tussen business angels en durfkapitalisten?
Een business angel (ook informal investor genoemd) is meestal een oud-ondernemer met veel geld. Hij wil dit niet op de bank zetten, maar bij een onderneming betrokken zijn, als adviseur of tijdelijk als mede-directeur. Een venture capitalist steekt geld van institutionele beleggers als banken en pensioenfondsen in bedrijven om een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Meestal wordt vanuit de durfinvesteerder iemand afgevaardigd om zitting te nemen in de raad van commissarissen.
www.fundingpost.com

5. Wat verwacht een investeerder?
Allereerst een rendement van minimaal 30 procent, voor minder stapt hij wel in vastgoed. Voor durfinvesteerders is dit de belangrijkste reden om geld in een onderneming te stoppen. Business angels (in de VS angel investors genoemd) investeren vaak ook omdat ze het leuk vinden om bij een onderneming hun kennis en netwerk te kunnen delen. Beide willen na verloop van tijd, gemiddeld tussen de drie en zeven jaar, hun geld uit het bedrijf halen.
www.sprout.nl/financiering

 


6. Wat heb ik aan een investeerder?
Met kapitaal kunt u uiteraard versneld groeien of overnames doen. Veel ondernemers zijn goed in het initiëren van een bedrijf, maar het ontbreekt dikwijls aan voldoende operational excellence. Daarom is slim geld (smart money) wel zo handig: niet alleen kapitaal, maar ook gebruik maken van kennis en netwerk van investeerders. Wie al langer bestaat en gewoon kapitaal wil, kan ook op zoek gaan naar dom geld (dumb money).
www.guykawasaki.com

 
7. Hoeveel zeggenschap moet ik eigenlijk weggeven?
Wie niet wil delen, kan niet vermenigvuldigen. Besef dat u er iemand bij krijgt die over de schouders meekijkt. Daar moet u zin in hebben. Wie een investeerder binnenhaalt, verkoopt een deel van zijn bedrijf in de vorm van aandelen. Dat betekent dat de investeerder zich hoe dan ook zal bemoeien met de onderneming, want die wil dat zijn eigen geld zo goed mogelijk besteed wordt. Wie in zee gaat met een participatiemaatschappij zal minder bemoeienis krijgen. De participatiemaatschappij wil met regelmaat een financieel verslag en grote uitgaven moeten worden voorgelegd aan de aandeelhouders. Wanneer de ondernemer het bedrijf niet goed leidt, zal de investeerder ingrijpen en – wanneer hij de meerderheid van de aandelen bezit – op zoek gaat naar nieuw management voor de onderneming. Spreek van te voren duidelijk af wat er gebeurt als bepaalde milestones niet worden bereikt. Leg vast wanneer de ondernemer zou moeten opstappen.
www.sprout.nl/geldforum

 

8. Welke branches zijn gewild?
Getalenteerde ondernemers met goede plannen vinden altijd geld. Maar investeerders lopen eerder warm voor producten dan diensten en hebben meer belangstelling voor kennisintensieve bedrijven zoals it of biotech. Wanneer de ontwikkelingskosten eenmaal gemaakt zijn, dan nemen de productiekosten per eenheid af. Er is dan sprake van leverage of schaalbaarheid. Is een vaccin voor griep of unieke software eenmaal ontwikkeld, dan kan er massaal geproduceerd worden. Bij dienstverlening heb je extra mensen nodig, die kosten geld. Dienstverlening is alleen interessant als die niet afhankelijk is van één persoon. Die zijn immers niet te klonen.
www.nvp.nl

9. Hoe weet ik wat mijn bedrijf waard is?
Er is geen eenvoudige rekensom. Uitgangspunt kunnen bijvoorbeeld vormen: het rendement, de rentabiliteit, het eigen vermogen, de winstcapaciteit of de gemiddelde omzet en winst over de laatste drie jaar. Verder is waardering heel simpel, op het moment dat er een aandelentransactie plaatsvindt, word het bedrijf gewaardeerd. Als een investeerder een ton betaalt voor 10 procent van de aandelen, dan is de waarde van het bedrijf op dat moment dus 1 miljoen. Het aandelenpakket van de zittende aandelenhouders is daarmee dus 900.000 euro. Een investeerder vraagt zich bij de waardering altijd af: wat zou het me aan tijd en geld kosten om zelf zover zou komen als de ondernemer nu is? En: wat kost een vergelijkbaar bedrijf?
www.businessvalue.nl

10. Gaat het goed met de kapitaalmarkt voor kleinere bedrijven?
Institutionele beleggers als banken, verzekeraars en pensioenfondsen en banken stappen momenteel niet zo snel in onder de 60 miljoen euro. Ze zijn nog steeds ontdaan van het barsten van de internetbubble, rond de eeuwwisseling. Maar er zijn andere bronnen. Een business angel investeert gemiddeld tussen 23.000 euro en 1 miljoen euro. En er is een aantal gespecialiseerde durfkapitalisten, die vanaf een paar ton tot ongeveer 3 miljoen euro instappen.
www.sprout.nl/groeigeld

 

11. Hoe zit het met investeringen onder de twee ton?
Dat kunt u aankloppen bij regionale participatiemaatschappijen. Inmiddels komen er ook kleine investeringsmaatschappijen die zich juist gaan richten op ondernemingen die geen al te grote bedragen nodig hebben, zoals het Dutch Creative Industry Fund, dat investeert in de creatieve sector met bedragen tussen de 20.000 en 40.000 euro. Onder de ton moet u verder kijken bij friends, family & fools. Wees ook niet te bescheiden bij uw zoektocht naar kapitaal, zolang die natuurlijk ondersteund wordt met een goed plan en visie. Voor veel investeerders tekent het ook uw ambitie als u 5 miljoen zoekt in plaats van 5 ton.
www.dcif.nl

 

12. Hoe kiest een investeerder zijn exit?
Aan het begin van een investering wordt meestal vastgelegd binnen welke termijn een investeerder zijn geld weer uit het bedrijf wil halen, de exit. Vaak ligt dit moment tussen de drie en zeven jaar. Over de manier waarop deze exit plaatsvindt, wordt soms vastgelegd, maar vaak nog niet, omdat er verschillende manieren zijn die ieder hun eigen moment kennen. Allereerst kan het bedrijf verkocht worden aan een derde partij. Soms meldt een koper zichzelf, soms moet er op zoek gegaan worden naar een koper. Een andere mogelijkheid is een beursgang. Ook kunnen de oprichters van de onderneming het bedrijf terugkopen (buy-back) of stapt een andere investeerder in. Wie met een investeerder in zee gaat, moet zich er goed van bewust zijn dat hij na een aantal jaar zijn onderneming moet verkopen om ervoor te zorgen dat de investeerder het beoogde rendement behaalt. Wie niet bereid is dit te doen, moet ergens anders zijn geld vandaan zien te halen.
www.sprout.nl/financiering

 >> Alles over het zoeken en vinden van een of meerdere investeerders of geldschieters lees je op ondernemerinbusiness.nl.