Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 tofste crowdfundcampagnes van 2015

Met crowdfundingsplatforms die zichzelf crowdfunden, ziekenhuizen die door grote groepen mensen worden gefinancierd en zelfs een crematorium dat crowdfundt, is de financieringsvorm hard op weg om een vaste waarde te worden op het gebied van funding. Dit zijn de 10 van de meest aansprekende crowdfundingscampagnes van 2015.

De omvang van crowdfunding in Nederland groeide afgelopen jaar naar 128 miljoen euro. Daarmee verdubbelde het getal dat op deze manier wordt opgehaald. Crowdfundingsconsultants Douw en Koren hebben deze lijst gemaakt met de 10 meest toonaangevende crowdfundingscampagnes van vorig jaar. 


1. Onderdoorganglogo voor je buurt


Platform: Voorjebuurt
Doel: 19.000 euro
Opgehaald: 22.000 euro


Overheidsplannen dwarsbomen door een crowdfunding op poten te zetten. Een nieuwe doorgaande weg dreigde het dorp Broek – net ten noorden van Amsterdam – in twee te splitsen. Om dit tegen te houden kwam de dorspraad met een alternatief. Alleen weigerde de overheid geld opzij te zetten voor een haalbaarheidsstudie. Zo’n onderzoek is verplicht, dus verenigde het dorp zich en haalde het geld bij elkaaar. Om er vervolgens nog een paar duizend euro bij te leggen.  



Logo Dream or Donate


2. Exoskelet voor Ruben


Platform: Dream or Donate
Doel: 85.000 euro

Opgehaald: 87.609 euro


 


Door crowdfunding hoef je niet langer iedere maand 4, 8 of 12 euro te geven aan een goed doel, maar kun je direct geld geven aan één specifieke actie. Hoe succesvol dat kan zijn toonde de campagne ‘Exoskelet voor Ruben’ aan. Een exoskelet is een robotpak dat je aantrekt om makkelijker te kunnen lopen. Voor Ruben, die een dwarsleasie heeft, is het de enige manier om te kunnen lopen. Voor de nieuwe pakken is op dit moment geen vergoeding beschikbaar vanuit ziektekostenverzekeringen, waardoor hij zich richtte tot crowdfunding.



3. Miljoen uit de crowd: Appscooter


Platform: Leapfunder

Doel: 1.135.000 euro


 


Appscooter gebruikte crowdfunding om de productie van hun electrische scooter uit te breiden. Daarmee toonde het bedrijf direct aan dat er ook voor grote bedragen markt is in de crowd. Meer dan 1.250.000 euro werd opgehaald via een Leapfunder actie. 


appscooter


4. logo kapitaal op maatBrownies & Downies


Platform: Kapitaal op Maat

Doel: 30.000 euro

Opgehaald: 30.000 euro


Financiering vinden voor horeca is lastig, daar kwam onderneemster Miranda Broers achter. Om een eigen vestiging van franchise-concept Brownies en Downies op te zetten had zij 30.000 euro nodig. In de keten werken voornamelijk mensen met het syndroom van Down. Binnen twee uur heeft Broers de financiering binnen en wie zin heeft in een brownie: haar restaurant staat in Den Haag en is open.



5. Tweetbundels


voor de kunst

Platform: Voor de Kunst
Doel: 20.000 euro
Opgehaald: 20.058 euro


Ook voor kunst kun je de crowd gebruiken. Fotograaf Jan Dirk van der Burg bundelt – ongevraagd – alle twitterberichten van één persoon in een boek. Dus wil jij alle berichten van journalist Barbara van Beukering of voormalig voetballer Aad de Mos lezen? Dan ben je hier aan het goede adres. 



6. Ziekenhuis Vlissingenzib logo


Platform: Zeeland Investments Beheer
Doel: 10.600.000 euro
Opgehaald: 10.600.000 euro


In de categorie ‘grote bedragen’ had deze zeker ook gekund; de 10 miljoen euro die Zeeland Investments Beheer op wist te halen voor de verbouwing van het ziekenhuis in Vlissingen. In de laatste dagen van het jaar – de campagne liep tot de 31e – gaven de inwoners zichzelf nog een groot kerstcadeau.


De helft van het geld is afkomstig uit de crowd de andere helft komt ‘ouderwets’ van de bank. Volgens de planning is de restoratie in december 2016 klaar. 



7. Crowdfund de crowdfunder: Lendahand & OnePlanetCrowd


Platform: Symbid en OnePlanetCrowd


Zowel Symbid als OnePlanetCrowd namen het concept practice what you preach ter hand afgelopen jaar. Om te groeien had OnePlanetCrowd een kwart miljoen nodig. De achterban liet gelijk zien te willen investeren in het platform: toen de teller op het miljoen stond werd de investeringsmogelijkheid stopgezet. Lendahand koos ervoor om op een ander platform geld te verzamelen: In verschillende rondes werd in totaal 400.000 euro opgehaald om verder te groeien. 

 


kickstarter-logo

8. Elektrische luchtverschoner


Platform: Kickstarter

Doel: 113,153 euro

Opgehaald: 50.000 euro


Voor in het lijstje ‘wereldverbeteraars’, de Smog Free Tower. Een luchtreiniger, maar dan op gigantisch formaat. De kickstarter-campagne was een succes: de eerste toren is in september in Rotterdam geplaatst. Deze toren reinigt 30.000 kubieke meter lucht per uur. Het project komt van kunstenaar Daan Roosegaarde. Hij maakte eerder al de Smart Highway in Eindhoven, een fietspad dat zichzelf overdag oplaadt en die energie gebruikt om zichzelf ‘s nachts te verlichten.



9. Crematorium voor mensen met overgewicht geld voor elkaar logo


Platform: Geldvoorelkaar
Doel: 300.000 euro
Opgehaald: 300.000 euro


Een crematorium had ondernemer Paul van Eerden al, maar daar mochten alleen paarden in worden gecremeerd. Door positieve reacties van de diereneigenaren pakte hij het plan om een installatie toe te voegen om ook mensen te cremeren. Door de installatie zo groot te maken dat deze ook voor mensen met obesitas past, speelt Van Eerden -naar eigen zeggen – in op een internationale vraag. 



10. Fast casual dining: Wagamama


logo collin crowdfundPlatform: Collin Crowdfund
Opgehaald: 225.000 euro


De logica dat je aan het begin van je crowdfundingcampagne veel geld binnen moet halen, die heeft Wagamama wel begrepen. 2,5 uur had het noedelrestaurant nodig om de eerste 175.000 euro binnen te halen. In de rest van de looptijd kwam daar nog 50.000 euro bij. Het verzamelde geld heeft ondernemer Arjen Schrama al uitgegeven, er is een vierde vestiging van zijn noedelrestaurant geopend. 



 


 


 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.