De omvang van crowdfunding in Nederland groeide afgelopen jaar naar 128 miljoen euro. Daarmee verdubbelde het getal dat op deze manier wordt opgehaald. Crowdfundingsconsultants Douw en Koren hebben deze lijst gemaakt met de 10 meest toonaangevende crowdfundingscampagnes van vorig jaar.
1. Onderdoorgang
Overheidsplannen dwarsbomen door een crowdfunding op poten te zetten. Een nieuwe doorgaande weg dreigde het dorp Broek – net ten noorden van Amsterdam – in twee te splitsen. Om dit tegen te houden kwam de dorspraad met een alternatief. Alleen weigerde de overheid geld opzij te zetten voor een haalbaarheidsstudie. Zo’n onderzoek is verplicht, dus verenigde het dorp zich en haalde het geld bij elkaaar. Om er vervolgens nog een paar duizend euro bij te leggen.
2. Exoskelet voor Ruben
3. Miljoen uit de crowd: Appscooter
4. Brownies & Downies
Platform: Kapitaal op Maat
Doel: 30.000 euro
Opgehaald: 30.000 euro
Financiering vinden voor horeca is lastig, daar kwam onderneemster Miranda Broers achter. Om een eigen vestiging van franchise-concept Brownies en Downies op te zetten had zij 30.000 euro nodig. In de keten werken voornamelijk mensen met het syndroom van Down. Binnen twee uur heeft Broers de financiering binnen en wie zin heeft in een brownie: haar restaurant staat in Den Haag en is open.
5. Tweetbundels
Platform: Voor de Kunst
Doel: 20.000 euro
Opgehaald: 20.058 euro
Ook voor kunst kun je de crowd gebruiken. Fotograaf Jan Dirk van der Burg bundelt – ongevraagd – alle twitterberichten van één persoon in een boek. Dus wil jij alle berichten van journalist Barbara van Beukering of voormalig voetballer Aad de Mos lezen? Dan ben je hier aan het goede adres.
6. Ziekenhuis Vlissingen
Platform: Zeeland Investments Beheer
Doel: 10.600.000 euro
Opgehaald: 10.600.000 euro
In de categorie ‘grote bedragen’ had deze zeker ook gekund; de 10 miljoen euro die Zeeland Investments Beheer op wist te halen voor de verbouwing van het ziekenhuis in Vlissingen. In de laatste dagen van het jaar – de campagne liep tot de 31e – gaven de inwoners zichzelf nog een groot kerstcadeau.
De helft van het geld is afkomstig uit de crowd de andere helft komt ‘ouderwets’ van de bank. Volgens de planning is de restoratie in december 2016 klaar.
7. Crowdfund de crowdfunder: Lendahand & OnePlanetCrowd
Platform: Symbid en OnePlanetCrowd
Zowel Symbid als OnePlanetCrowd namen het concept practice what you preach ter hand afgelopen jaar. Om te groeien had OnePlanetCrowd een kwart miljoen nodig. De achterban liet gelijk zien te willen investeren in het platform: toen de teller op het miljoen stond werd de investeringsmogelijkheid stopgezet. Lendahand koos ervoor om op een ander platform geld te verzamelen: In verschillende rondes werd in totaal 400.000 euro opgehaald om verder te groeien.
8. Elektrische luchtverschoner
Platform: Kickstarter
Doel: 113,153 euro
Opgehaald: 50.000 euro
Voor in het lijstje ‘wereldverbeteraars’, de Smog Free Tower. Een luchtreiniger, maar dan op gigantisch formaat. De kickstarter-campagne was een succes: de eerste toren is in september in Rotterdam geplaatst. Deze toren reinigt 30.000 kubieke meter lucht per uur. Het project komt van kunstenaar Daan Roosegaarde. Hij maakte eerder al de Smart Highway in Eindhoven, een fietspad dat zichzelf overdag oplaadt en die energie gebruikt om zichzelf ‘s nachts te verlichten.
9. Crematorium voor mensen met overgewicht
Platform: Geldvoorelkaar
Doel: 300.000 euro
Opgehaald: 300.000 euro
Een crematorium had ondernemer Paul van Eerden al, maar daar mochten alleen paarden in worden gecremeerd. Door positieve reacties van de diereneigenaren pakte hij het plan om een installatie toe te voegen om ook mensen te cremeren. Door de installatie zo groot te maken dat deze ook voor mensen met obesitas past, speelt Van Eerden -naar eigen zeggen – in op een internationale vraag.
10. Fast casual dining: Wagamama
Platform: Collin Crowdfund
Opgehaald: 225.000 euro
De logica dat je aan het begin van je crowdfundingcampagne veel geld binnen moet halen, die heeft Wagamama wel begrepen. 2,5 uur had het noedelrestaurant nodig om de eerste 175.000 euro binnen te halen. In de rest van de looptijd kwam daar nog 50.000 euro bij. Het verzamelde geld heeft ondernemer Arjen Schrama al uitgegeven, er is een vierde vestiging van zijn noedelrestaurant geopend.