Als je kritisch naar je bedrijfsvoering, materiaal, personeel en werkwijze kijkt, zijn er vast wel dingen waar je op kunt bezuinigen. Toch weten veel ondernemers niet waar ze moeten beginnen of hoe ze zo optimaal kunnen bezuinigen.
1. Bezuinigen met cashmanagement
Op cashmanagement valt meer te bezuinigen dan je op het eerste gezicht wellicht denkt. Een paar opties uitgelicht:
- Betalingstermijn verkorten: Door je klanten in plaats van 60 dagen binnen 35 dagen te laten betalen, kan je dat bij een omzet van 2 miljoen euro bijna 4000 euro opleveren.
- Klantenrisico inventariseren: Daarnaast doe je er verstandig aan om regelmatig bij te houden of je klanten wel aan hun betalingsverplichtingen voldoen, zeker als het om business to business gaat en er grote bedrage in omloop zijn. Inventariseer bij nieuwe klanten standaard de kredietwaardigheid. Wees bij bestaande klanten vooral extra alert als je veranderingen in hun betalingsbedrag merkt.
- Ouderwetse papieren acceptgiro’s: stop daarmee. Het kost je veel geld, terwijl de meerderheid van je klanten er niet op zit te wachten.
2. Bezuinigen op hrm
Wil je onder geen beding je personeel ontslaan, maar is het momenteel wel een opgave om iedere maand weer de salarissen op te hoesten? Dan zijn er verschillende mogelijkheden om te bezuinigen. Een en ander is natuurlijk wel in overleg met de werknemer, gezien het om een wijziging in het al bestaande arbeidscontract gaat. Mogelijkheden waar je aan kunt denken zijn:
- Aankaarten van verlof: Vraag eens rond bij je werknemers of iemand interesse heeft in het opnemen van onbetaald verlof. Dat klinkt wellicht gek om te doen, maar er zijn zat werknemers die dromen van een verre reis, een backpackavontuur of meer tijd met de kids en nog wat geld op de spaarrekening hebben staan. De meesten durven dat echter niet bij hun baas kenbaar te maken uit angst dat ze dan worden ontslagen. Twee vliegen in één klap dus.
- Geen salarisverhoging: Hoewel menig werknemer er vanuit gaat dat een jaarlijkse salarisverhoging een verworven recht is, hangt dat wel degelijk af van de afspraken die zijn gemaakt in het cao. Is er niets over afgesproken, dan hoef je niet standaard een salarisverhoging toe te kennen. In plaats van een structurele verhoging kun je ook kiezen voor een bonus of toeslag. Bijvoorbeeld dat de werknemer een dertiende maand krijgt wanneer hij al zijn targets heeft gehaald.
3. Bezuinigen zonder te snijden
Problemen komen vaak niet uit de lucht vallen. Wanneer de omzet al een tijdje tegenvalt, is het zaak zo snel mogelijk actie te ondernemen. Hoe eerder je erop inspringt, hoe groter de kans dat je geen rigoureuze bezuinigingen hoeft te plegen zoals het ontslaan van personeel. Je komt dan al een heel eind met onderstaande opties:
- Kortingen schrappen: Veel bedrijven geven tegenwoordig standaard korting aan al hun klanten en zakelijke relaties. Daar is korting natuurlijk nooit voor bedoeld. Het is een middel om te onderhandelen, niet een reguliere prijsverlaging. Waarom geef je eigenlijk een korting? Probeer voor jezelf een duidelijk antwoord hierop te formuleren en kijk of je de kortingen kunt schrappen of in ieder geval kunt beperken. Scheelt je zo een hoop geld.
- Vernieuw de ideeënbus: Vroeger stond er in ieder bedrijf een ideeënbus in een hoek te verstoffen. Toch kwamen daar soms goede suggesties binnen. Juist doordat werknemers en klanten vaak beter dan wie dan ook weten hoe de dagelijkse uitvoering efficiënter en beter kan. Daardoor weet je niet alleen beter waar je op moet bezuinigen, je creëert tegelijkertijd meer draagvlak voor de bezuinigingen. Men heeft immers het gevoel echt te mogen meedenken.
- Bespaar op kantoorartikelen: Je kunt niet verwachten dat niemand meer de printer gebruikt of dat de pennen en notitieblokjes voortaan achter gesloten deuren liggen. Desondanks kun je veel meer besparen op kantoorartikelen dan je denkt. Want waarom koop je iedere keer dat A-merk? Vaak verschilt het (behalve in prijs) nauwelijks met de B- en C-merken. En vraag je werknemers eens bewuster om te gaan met de printer. 100 man die dagelijks 10 vellen minder printen, scheelt toch aan het eind van het jaar een aantal bomen en dus jou wat pakken printpapier.
4. Bezuinigen door gedragsverandering
Tot slot is er nog de categorie met de meest lastige bezuinigingsmethode: de gedragsverandering. Hoewel de besparingen in deze categorie het minst pijnlijk zijn voor werknemers en de ondernemer, is het wel het moeilijkste van allemaal. Want mensen vallen vaak al snel terug in hun oude gewoonten. Maar als je er elkaar allemaal op wijst binnen het bedrijf en erop blijft hameren dat het dit is of hardere bezuinigingsmaatregelen, dan willen het wellicht lukken. Maar waar moet je aan denken bij bezuinigen op gedrag?
- Minder op locatie vergaderen: Is het echt nodig om iedere maand op de meest fancy locaties in Nederland een brainstorm te houden? Wat is er mis met de vergaderzaal op kantoor met simpel gesmeerde boterhammen? En moeten de werknemers van verschillende locaties elkaar echt wekelijks treffen? Het scheelt een hoop tijd en geld als de helft van de vergaderingen via webconferencing worden gevoerd.
- Klantenservice verbeteren: Inventariseer eens hoeveel telefoontjes er dagelijks of wekelijks van klanten binnenkomen. Wat zijn de meest gestelde vragen en waarom bellen ze daarvoor op? Vaak blijkt uit zo’n korte inventarisatie dat veel klanten met dezelfde vragen zitten en dat het je werknemers veel tijd kost om die relatief simpele problemen te verhelpen. Probeer daarom je klantenservice te optimaliseren zodat klanten niet met vragen zitten en wanneer dat toch het geval is, ze via de site al bij de oplossing uitkomen.
Meer tips en methodes om te bezuinigen vind je bij ondernemerinbusiness.nl, een site met praktische informatie voor ondernemers.