1. Breng je contractkosten terug
Kijk eens met welke dienstverleners je allemaal contracten bent aangegaan. Zitten daar services bij waar je eigenlijk onvoldoende gebruik van maakt? Of vind je dat je te veel betaalt? Neem dan contact op met de serviceverlener en vertel dat je overweegt over te stappen naar een goedkopere concurrent. Stap over als dat geen lager tarief oplevert.
2. Verkoop je afval
Heb je restjes papier, karton of metaal over? Probeer dat te verkopen voor recyclingsdoeleinden.
3. Maak ruimte in je kantoor
Kun je de bureaublokken zo verschuiven dat er ruimte ontstaat in je kantoor? Verhuur deze dan aan een ander bedrijf, of betaal samen de huurkosten.
4. Stop met traditionele marketing
Adverteer minder in de oude media. Verschijn in plaats daarvan meer op netwerkborrels. Zet verder social media in om een grotere massa te bereiken. Probeer in het sprekersprogramma van een evenement opgenomen te worden. Dat kan zelfs nog een vergoeding opleveren.
5. Beperk afleidingen
Staan je medewerkers wel erg veel bij de pooltafel en het dartbord? Ga daar strenger mee om. Tijd is immers ook geld.
6. Doe meer aan time-management
Om nog meer tijd te besparen, kun je jouw medewerkers aansporen om meer aandacht te schenken aan time-management. Wijs ze daarbij ook apps die ze daarbij kunnen helpen, zoals Focus Booster en Rescue Time.
7. Virtualiseer je activiteiten
Draag diensten waar je tot nu toe voor betaalt, over naar de cloud. Veel cloud software is zo gebruiksvriendelijk dat je medewerkers die activiteiten zelf uit kunnen voeren. Denk aan services voor facturering, zoekmachine marketing, account management, online betalingen, klanten, agendafunctionaliteiten en email marketing.
8. Stop met nevenactiviteiten
Focus je op de diensten die de meeste omzet opleveren en waar jij het beste in bent. Het zorgt er ook voor dat de kwaliteit van je core-business verbetert. Ook een mogelijkheid is het om een aantal van jouw diensten uit te besteden aan een andere serviceverlener, en de inkomsten te delen.
9. Koop gezamenlijk in
Kijk of je met branchegenoten of buurtbedrijven gezamenlijk goederen kan inkopen. Leveranciers zijn dan waarschijnlijk bereid tot een prijsverlaging.
10. Laat freelancers voor je werken
Dat is goedkoper dan fulltimers of parttimers, omdat je alleen betaalt voor de uren die ze ingevuld hebben.
11. Neem een telefoonlijn over
Vaak staan de telefoonnummers van failliete concurrenten nog maandenlang op het internet. Als jij hun nummer overneemt, dan heb jij de kans dat je hun oude klanten kan overnemen. Zoek uit of het nummer niet al afgesloten is, en neem contact op met de telefoonmaatschappij.
12. Beperk je eigen telefoonkosten
Laat zo veel mogelijk belverkeer plaats vinden via internetdiensten als Skype. Veel goedkoper.
13. Geef onervaren krachten een kans
Er is een flink aanbod aan personeel dat weinig kost, zoals stagiaires en mensen met een handicap. Geef hen een kans, in plaats van ervaren werknemers. Bij sommige functies kun je dat risico makkelijker nemen. Bovendien maak je bij gehandicapten kans op een subsidie.
14. Laat je werknemers ideeën inbrengen
Zo heb je bijvoorbeeld medewerkers die op het idee komen om een koffiemok van thuis mee te nemen. En dan hoef jij geen plastic bekertjes meer aan te schaffen. Dat kan je 100 euro per maand schelen.
15. Stop met het uitbetalen van overuren
In sommige branches, zoals de mediawereld, zijn zulke vergoedingen sowieso geen gewoonte. Mocht je dat niet helemaal willen opgeven, dan keer je alleen overuren uit bij bijzondere omstandigheden en bepaalde werknemers.
16. Zeg je kantoorhuur op
Laat je werknemers vanuit huis werken en overleg via internet. Als je een afspraak met een klant hebt, kun je die laten plaats vinden in een hotel. In veel hotels kun je overigens ook goed werken: er zijn vaak goede sofa’s en er is niet zelden gratis internet beschikbaar.
17. Zoek hulp bij een (oude) opleiding
Ga naar de plaatselijke opleiding en vraag een professor/leraar of hij wat juridische zaken voor je kan afhandelen. In ruil bied jij hem aan om een presentatie te geven tijdens een van zijn lessen.
18. Verhoog je prijzen
Soms draagt een eenvoudige prijsverhoging daadwerkelijk bij aan je omzet . Consumenten hebben nu eenmaal de neiging om hogere prijzen te associëren met meer kwaliteit. Dit werkt over het algemeen alleen als je niet als prijsvechter in de markt bekend staat.
19. Verlaag je energiekosten
Zorg ervoor dat computers en randapparatuur in de avond en nacht niet nog doordraaien. Dat bespaart heel wat elektriciteit.
20. Doe aan bartering
Als er iets is dat je echt nodig hebt, en het is wat aan de dure kant, dan is ruilhandel de moeite waard.
21. Kijk of je makkelijk aan korting kan komen
Door je te registreren bij de lokale Kamer van Koophandel, kom je vaak in aanmerking voor kortingen op diensten of producten van andere leden. Kijk of die mogelijkheden er ook zijn bij netwerkclubjes.
22. Wek zelf stroom op
Kijk of je zonnepanelen of windturbines op je dak kan plaatsen. Wellicht kun je deze ook samen met lokale bedrijven inkopen.
23. Spoor personeel aan om te sporten
Hoe minder snel je werknemers ziek of depressief worden, hoe meer ze aan jouw bedrijf kunnen bijdragen. Sporten zorgt ervoor dat personeel gelukkiger en gezonder wordt.
24. Geen paperassen meer
Creëer een volledig papierloos kantoor. Stimuleer je personeel om alle activiteiten digitaal te laten plaats vinden.
25. Doe zaken met je familie
Kijk of een van je familieleden iets aanbiedt wat jij goed kan gebruiken. De kans dat hij het voor een gereduceerd tarief wil doen, is groter.