Een nieuwe start voor Fest: het meubelmerk wordt ingelijfd door de Zuiver Interior Group uit Zaandam. Dit concern is ook eigenaar van Zuiver, Dutchbone en Bold Monkey en produceert white label-collecties. Fest gaat in afgeslankte vorm en onder eigen naam verder, laat oprichter Femke Furnée schriftelijk weten.
Furnée blijft als mede-eigenaar (‘met een aanzienlijk belang’) en creatief directeur bij het bedrijf betrokken. De rol van ceo droeg ze vorig jaar september al over. ‘Al sinds de start, in 2013, heb ik goed en fijn contact met de eigenaren van Zuiver. We hebben dit pad wel eens vaker verkend, maar het is nooit concreet geworden. Ondanks dat de vertrekpositie nu niet ideaal was, ben ik heel blij met deze overname en kijk ik enorm uit naar de toekomst.’
Lees ook: Femke Furnée (FEST): ‘Ik vaar steeds meer op m’n intuïtie’
Terug naar de basis
Fest werd eind juli deels failliet verklaard: de BV waarin drie Nederlandse winkels waren ondergebracht, waaronder die in De Pijp, viel om. ‘De afgelopen jaren zijn niet makkelijk geweest’, licht Furnée toe. ‘Eerst de piek van corona, gevolgd door aanzienlijke kostenstijgingen en een hoge inflatie.’
Daarnaast kreeg het bedrijf te maken met een veranderende klantbehoefte. ‘Vooral sinds de pandemie zien we dat onze klanten steeds meer online oriënteren en shoppen. Daarom gaan we terug naar de basis. Met minder mensen – hoe pijnlijk het ook is dat we niet ons fantastische hele team kunnen meenemen – en minder winkels, maar met goede moed vooruit.’
Fest gaat door met de webshop en twee winkels, de vestigingen in Amsterdam-West (Clerqstraat) en in Rotterdam. De overige vijf filialen sluiten. Ook de b2b-tak wordt voortgezet. ‘Daarnaast is de volledige orderportefeuille overgenomen, wat betekent dat we alle openstaande orders van klanten uitleveren.’ Van de circa 35 medewerkers gaan er veertien mee.
Tussen Ikea en peperdure meubelzaken
Furnée sprong ruim tien jaar geleden in het gat tussen Ikea en peperdure meubelzaken met ‘toegankelijk high-end design’ in combinatie met vernieuwende shoppingservices, zoals de mogelijkheid om banken te testen in de eigen cinema.
Toen MT/Sprout haar twee jaar geleden sprak, leek het Fest – met een omzet die richting de 10 miljoen ging – voor de wind te gaan en mikte de ondernemer op flinke groei. ‘Ik wil Fest groot maken’, zei ze daarover. ‘Maar het is voor mij natuurlijk ook de eerste keer dat ik een bedrijf van, zeg, 10 naar 50 miljoen breng.’
Die groei moet nu als onderdeel van Zuiver worden gerealiseerd. ‘Ik heb zin in de samenwerking’, zegt Furnée. ‘Door de handen ineen te slaan, kunnen we ons focussen op waar we goed in zijn: het merk, de collectie, de marketing en de winkels die we houden. Ik geloof heel erg dat we elkaar kunnen versterken.’