Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fanrise: ‘heilige graal’ in Facebookmarketing

Voor Facebook geldt: je stopt er marketingbudget in en je moet maar aannemen dat het ook sales oplevert. Fanrise belooft licht in de duisternis te scheppen en bedrijven meer rendement te laten halen. Medeoprichter Bram Masselink legt uit.

Wat doet Fanrise?


‘We brengen alle Facebook-pagina’s in Nederland in kaart en binnenkort ook die van heel Europa en de rest van de wereld. We analyseren de huidige performance: hoeveel fans hebben de pagina’s, en hoe groot is hun engagement? We bieden klanten vervolgens de mogelijkheid zich te vergelijken met pagina’s van concurrenten of die van het gemiddelde in hun sector of een zelf opgegeven lijstje. We maken inzichtelijk met welke acties de betrokkenheid kan groeien en waarom de concurrent het beter doet. We richten ons op zowel grote bedrijven als Hans Anders of Siemens, als op de bakker om de hoek.’


Wie zijn de oprichters?


‘We zijn een spinoff van internetbureau Yes2web waarvan Hans Maltha, Jop Brocker en Gerrit Jan van Ahee de eigenaren zijn. Zij konden de software wel ontwikkelen, maar misten de tijd om het in de markt te zetten. Ik was hiervoor dga bij Lyceo, een bedrijf dat eindexamentrainingen organiseert. Fanrise bestaat nu nog uit een klein team van 5 man. Ik ben verantwoordelijk voor alle financiële en operationele zaken. Daarnaast hebben we mensen voor sales en marketing en huren we een aantal developers in voor de technische ontwikkeling.’ 


Een veelbelovend verdienmodel, afhankelijkheid van Facebook is een mogelijk risico.’


Michael Lucassen, (TIIN Capital)


Wie zitten op Fanrise te wachten? 


‘De eerste Facebookcampagnes bij bedrijven draaiden om fans binnenhalen. Die trend is aan het veranderen: het daadwerkelijk activeren van fans wordt nu belangrijker. Uit onderzoek weten we dat fans gemiddeld 50 % meer uitgeven dan niet-fans en vrienden van die fans kopen gemiddeld 37% meer. Maar wat is de daadwerkelijke conversie? Daarover tasten marketingafdelingen nog in het duister. Er is grote behoefte bij bedrijven om budget dat ze aan Facebook-promotie uitgeven te verantwoorden. Campagnes kunnen 10.000 euro tot zelfs een paar miljoen euro kosten, veel geld dus. Een marketingafdeling kan met onze tool beter sturen op de inzet van budget. Als je 50.000 euro in een Facebook-campagne stopt, maar de eerste 10.000 in een pilot steekt om te leren welke content werkt en welke niet, dan besteed je de overige 40.000 veel effectiever. Dat is een verhaal waar je mee kunt aankomen bij je management team. Wat ons betreft zit dus iedere marketingmedewerker die met Facebook-promotie bezig is op ons te wachten. Het is de heilige graal in die branche: de hele funnel inzichtelijk maken: deze euro heeft voor die fan gezorgd en heeft tot die aankoop geleid. We zijn hard bezig om die stap te zetten. Binnen een jaar wil we een complete conversiescore mogen hebben gemaakt.’ 


Wat is het verdienmodel?


‘Websitebeheerders kunnen zich gratis aanmelden, waarna ze een score kunnen krijgen van de performance van Facebook-pagina’s. Als ze willen benchmarken, vergelijken of diepgaande analyses uitvoeren moeten ze een contract afsluiten: 100 euro per maand, per bedrijf. Ons doel is wel om break even te kunnen draaien op korte termijn, maar we willen elke euro opnieuw in het bedrijf steken om  nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan onze dienst.’ 


Hoe loopt het?


‘We hebben nu ongeveer 1500 gebruikers, waarvan een deel al betaalt. We zijn sinds een jaar bezig met de stille ontwikkeling en sinds kort echt gas aan het geven. We krijgen veel suggesties voor verbeteringen die we nu aan het doorvoeren zijn. Hoewel we nu alleen nog in Nederland zitten, willen we zo snel mogelijk internationaal groeien, eerst in Europa en dan de rest van de wereld. We willen de nummer 1 worden in Facebookmarketinganalytics. Die ambitie moet je wel hebben, want er zijn meerdere kapers op de kust. Snelheid is noodzaak, maar een panklaar draaiboek hebben we nog niet. Op korte termijn hopen we via bestaande verkoopkanalen op commissiebasis ons product in het buitenland aan de man te brengen. We mikken op de grote marketingbureaus. Die werken vaak voor verschillende merken en zouden ons zo in een keer aan een heleboel klanten kunnen koppelen. Ik zie wel voor me dat we in de grote steden als New York, Londen en Parijs wel snel eigen vestigingen hebben.’ 


Nog geld nodig?


‘We hebben net vorige week een investeringsronde afgerond, waarbij informele investeerders zijn betrokken. Het heeft 500.000 euro aan startkapitaal opgeleverd. Maar wat dat betreft zijn we een beetje rupsje-nooit-genoeg. We hebben met de investeerders afgesproken dat zij open staan voor het toelaten van additionele geldschieters. We verwachten dat we 1,5 miljoen tot 2,5 miljoen euro nodig hebben om onze internationale groeiambities waar te maken. Dat kan uit de cashflow van de abonnementen, maar een extra investeerder zal een snellere groei mogelijk maken.’ 



Dit vindt Michael Lucassen, managing partner bij TIIN Capital, van Fanrise:


‘Ik wil niet zeggen dat sociale netwerken als Facebook geen functie hebben. Integendeel. Facebook als grootste sociale netwerk ter wereld met ruim 950 miljoen actieve gebruikers, waarvan ruim 6,5 miljoen in Nederland, is niet meer weg te denken uit onze wereld. En daarmee ook van groot belang voor bedrijven. Bedrijven vinden hier hun klanten, gebruikers en fans. De software die Fanrise inzet, als het effectief kan meten, is daarmee buitengewoon interessant. Als je een fan kunt volgen tot het moment van aankoop, de conversie, en dan ook nog kan verklaren waarom er geconverteerd is, dan lijkt het inderdaad, zoals ze het noemen, ‘de heilige graal’. Mijn zorg zit er echter in dat ook Facebook na jaren van groei kan stagneren en zelfs krimpen. Kan de Fanrise software niet breder ingezet worden, dus ook op Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn en Google+? De afhankelijkheid van enkel Facebook is voor de korte termijn geen probleem, maar het kan ook een valkuil worden. Dus als de software generiek en effectief in te zetten is, dan schat ik de toekomstkansen van Fanrise hoog in.


Wat de software doet



Voor bedrijven is de groei van de social media fanbase op de belangrijkste social networks, zoals Facebook, geen doel op zich. Bedrijven willen er ook geld aan verdienen. Met Facebook meer rendement halen? Fanrise maakt inzichtelijk wat de interactie binnen de community is. Dus niet alleen hoeveel fans je hebt, hoe je de betrokkenheid kan vergroten, of het groeit maar ook waarom het groeit. Het kijkt naar relaties tussen fans en pagina’s op Facebook en analyseert en onderzoekt interactie binnen de specifieke community; Community interaction noemen ze dat. Hiermee is Facebook verworden tot een marketinginstrument, waar termen als interactie, conversie en prestatieverbetering door de marketeers steeds meer in de mond worden genomen. En dat doet Fanrise volmondig.


Unieke oplossing, geen plan


Lastig is in te schatten of deze interessante software ook uniek is. Met wat eenvoudig zoekwerk op Google: aanbieders als Simply Measured en Wildfire Social Media Monitor lijken vergelijkbare diensten aan te bieden die hetzelfde kunnen. Wanneer dat zo is, dan is het van groot belang voor Fanrise een voorsprong te creëren en snelheid te maken. Als de ambitie is nr. 1 te worden met Facebookmarketinganalytics vraagt dat een gedegen plan. Zeker als er ook nog eens 1,5 miljoen tot 2,5 miljoen euro nodig is aan financiering om de internationale groei te kunnen realiseren. En een plan is er nog niet. Hoe dan ook zal dat er moeten komen om de concurrentie voor te blijven. Of je nu rechtstreeks verkoopt of via distributeurs. Daar lijkt Fanrise best wel hulp bij te kunnen gebruiken. Het is verstandig te zoeken naar een investeerder die support kan geven aan de internationale expansie.


Veelbelovend verdienmodel


Onder de indruk ben ik van het verdienmodel. Als Fanrise inderdaad al 1500 gebruikers heeft, waarvan een deel betaalt (laten we zeggen 1000), betekent dat dan bij 100,00 euro per maand per bedrijf een maandomzet van nu al 100.000,00. En dat met een team van 5 man en inhuur van een aantal ontwikkelaars.


Mogelijk komt dat door de website die fris oogt, eenvoudig lijkt en commercieel, maar het kan ook zijn omdat Fanrise echt iets te bieden heeft. Fanrise heeft dus al 1500 ‘fans’. Hoeveel er daadwerkelijk geconverteerd zijn naar betalende klanten, dat blijft nog onduidelijk. Wanneer dat duidelijk is kan, zolang Facebook het grootste sociale netwerk is en blijft, Fanrise een Sunrise blijken te zijn voor de marketeers.’


Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Michael Lucassen is managing partner bij TIIN Capital (The Informal Investors Network).

Opgezet als club van informals, is TIIN uitgegroeid tot een actieve venturecapitalinvesteerder in groei, buy-outs en jonge technologiebedrijven. 

In portfolio onder meer: CWR Mobility, Type22 en The Saints.