Dat bleek dinsdag uit een onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Onder aanvoering van bedrijven als Tesla, Nissan (Leaf) en Renault rijden er in Nederland rijden ongeveer 40.000 elektrische auto’s rond, waarmee ons land samen met Noorwegen koploper is in Europa.
De bruto toegevoegde waarde van de sector (verkoop min de inkoop van een product) groeit van 20 miljoen euro in 2008 naar 120 miljoen euro in 2014. De nieuwe banen ontstaan onder meer in de laadinfrastructuur, aandrijftechniek, de ontwikkeling van maatwerkvoertuigen als bussen en light electric vehicles, en de ontwikkeling van nieuwe software om al dat moois aan te sturen.
Tilburg
Tesla opende vorig jaar een assemblagefabriek in Tilburg, goed voor 50 banen. Ondertussen heeft het bedrijf van Elon Musk (alleen al) in Nederland ruim 100 vacatures openstaan. Van de Model S gingen er in Nederland dit jaar (tot en met september) 956 stuks over de toonbank. Dat is meer dan van de Mercedes E-klasse (920 stuks), en iets minder dan de Audi A6 (975 stuks). De BMW 5-serie is met 2037 stuks de koploper in het duurdere segment waar de Model S op mikt.
Ook elektrische pioniers als Fastned (laadstations) en Proov (draadloos laden) timmeren in Nederland hard aan de weg.
De RVO-onderzoekers schrijven dat er anno 2014 meer grotere bedrijven en partijen als branche- en netwerkverenigingen betrokken zijn bij elektrisch vervoer. ‘De markt pakt het dus goed op en kansen worden concreet’, aldus de RVO. Dit duidt er volgens de dienst op dat elektrisch vervoer langzaam maar zeker uitgroeit tot een volwassen systeem. De RVO verwacht dat de omzet, export en werkgelegenheid in deze branche de komende 4 jaar naar verwachting verdubbelen.