Ecofont heeft een technologie bedacht waarmee printers inkt kunnen besparen. Dit jaar streden tien ondernemers uit de Challenger 50 op het Sprout Pitch Event in oktober om de drie finaleplaatsen. De beste drie, Dimenco, Ticketscript en Ecofont werden toen gekozen tot finalist. In een bomvolle Beurs van Berlage pitchten de drie ondernemers nogmaals voor publiek en jury.
De jury: “Het is de combinatie van een techniek die indrukwekkend is en een hele duidelijke toepassing in een markt. Ook zijn we erg onder de indruk van de wijze waarop Ecofont als nu nog kleine speler al grote partijen als Mircosoft aan zich gebonden heeft. Dat is voor ons doorslagevend om Ecofont als Challenger van 2012 te kiezen.”
Oprichter Alexander Kraaij van Ecofont in een reactie:”Ik moest even naar adem happen. Ik hoop dat dit een enorme boost gaat geven. Ik vind het persoonljk een enorme stimulans om de wereld te gaan veroveren.”
De Jury bestond uit Piet Hein Smit (oprichter van reclamebureau XXS), Wilfred Kik (Marketingdirecteur bij ABN Amro), Annegien Blokpoel (groeiexpert en oprichter van Perspexo) en Leonard Freeke (oprichter van Oggu, de winnaar van 2011).
Publieksprijs:
De afgelopen week konden lezers ook stemen uit de lijst Challenger 50. De publiekswinnaar is geworden: Belsimpel. Oprichter:”Dank jullie voor alle stemmen. Jullie zijn zeker geen amateurs.”
Over de drie finalisten:
-
Winnaar: Ecofont
Alexander Kraaij
Softwaremaker zet zich in om print- en drukwereld te vergroenen
Ecofont software bespaart printerinkt door kleine gaatjes te schieten in de letters. Deze gaatjes zijn nooit op het scherm te zien. En op papier negeren onze hersenen de kleine gaatjes. Ecofont software bespaart naast inkt ook papier door overbodige afbeeldingen weg te laten of alleen een kleine selectie af te drukken uit een lange emailconversatie (richtext). Met de extra besparingsopties kan de besparing oplopen tot wel 50%. Ecofont daagt geen grote concurrenten uit; die zijn er namelijk niet in deze markt.
- Finalist: Dimenco
Jan van der Horst
De toekomst van 3d-techniek ligt in Nederland
Dimenco is opgericht door vier ambitieuze mensen met passie voor 3D. De vier oprichters hebben samengewerkt in een voormalige venture van Philips die gericht is op 3D-technologie. Na stopzetting van deze onderneming besloten zij hun specifieke kennis te bundelen en te beginnen met hun eigen 3D-bedrijf. Sindsdien hebben ze een goede relatie met Philips. Dimenco heeft de ambitie om het toonaangevende 3D-technologiebedrijf in de wereld te worden, met 3D via de eenvoudigste manier – zonder bril. Het bedrijf richt zich op zowel 3D-display technologie, software als 3D-content conversie tools.
-
Finalist: Ticketscript
Frans Jonker
Ticketverkoper streeft grote concurrenten voorbij
Ticketscript is Europees marktleider in online, mobile en social ticketing oplossingen. Momenteel gebruiken meer dan 30.000 evenementen door heel Europa de plug-and-play ticketshop om kaarten te verkopen en promotie te doen voor hun evenement via de mobiele telefoon en Facebook. De omzet in verkochte kaarten is 70 miljoen euro. Daar houd Ticketscript “tussen de 5 en 10 miljoen euro” aan over.
De web applicatie maakt e-tickets en mobile tickets, geeft toegang tot de mobiele evenement App en ook tot een sales netwerk van meer dan 1.150 fysieke verkoopkanalen door heel Europa waaronder de Free Record Shop in de Benelux met meer dan 300 winkels. De real-time statistieken en contact informatie van klanten kunnen gebruikt worden voor toekomstige evenement.
Ticketscript heeft naast het hoofdkantoor in Amsterdam vestigingen in London, Barcelona, Manchester, Berlijn, Düsseldorf en Antwerpen.