Hemelsbreed zo’n 7 kilometer. Dat is de afstand tussen Eindhoven Centraal en de ASML-campus in Veldhoven. Werknemers van de chipmachinemaker kunnen de bus nemen, of ze pakken een van de elektrische deelfietsen van Drop Mobility bij het station.
Dat laatste kan sinds augustus. Toen zette Drop duizend ‘campus e-bikes’ neer in de Brainportregio om te pendelen naar of tussen ASML-locaties. Medewerkers kunnen via een app gratis en zonder reservering een fiets meenemen.
‘Het wordt zeer intensief gebruikt’, zegt ceo Teun Verschuren van Drop Mobility, zonder verder specifieke cijfers te noemen. ‘En het systeem draait ook stabiel. We krijgen weinig klantvragen. Dat is ook belangrijk.’
Deel van The Sharing Group
Dat het aanslaat, ziet Drop ook in het aantal aanvragen dat binnenkomt. Bedrijven uit de regio, maar ook daarbuiten hebben interesse in de oplossing van de deelfietsaanbieder.
Om dat groeipotentieel te verzilveren, heeft The Sharing Group van ondernemer Henri de Jong zijn belang in Drop Mobility vergroot. De investeerder achter MyWheels en andere duurzame merken kwam in 2022 aan boord en heeft nu een meerderheid van de aandelen in handen.
‘Om te groeien heb je niet alleen geld nodig, maar ook een netwerk en allerlei expertise’, zegt medeoprichter Verschuren over de stap. ‘Die combinatie maakt dat we samen hebben besloten dat een meerderheidsbelang de beste optie is.’
Van Citysteps naar Drop Mobility
Daarmee lijkt Drop Mobility na een zoektocht van vijf jaar eindelijk de product-market fit te hebben gevonden. De ondernemers achter de startup begonnen ooit met de verhuur van legale deelsteps. Daarmee haalden ze in 2020 de ranglijst van beste jonge ondernemers van MT/Sprout.
Gaandeweg focuste het bedrijf meer op de zakelijke markt. Zo bieden hotels als Accor en Novotel de deelfietsen aan als extra service voor hun gasten, en op vakantieparken zoeven de e-bikes ook rond.
Maar bedrijven en bedrijfsparken blijken de beste match voor het abonnementsmodel van Drop Mobility, zoals het bedrijf sinds december 2022 heet. In plaats van afrekenen per minuut nemen klanten een abonnement op de deelfietsen, inclusief verzekering, software en onderhoud. Geen gedoe voor een vaste prijs.
Kleinere bedrijven aansluiten
Drop Mobility wil in eerste instantie meer bedrijven in de Eindhovense Brainportregio van deelfietsen voorzien. En daarbuiten: er is al contact met een grote klant in Den Bosch. Andere stedelijke gebieden in Nederland zijn een logische volgende stap.
Verschuren wil uiteindelijk ook mkb’ers bedienen die enkele tientallen fietsen nodig hebben. ‘Dat willen we doen door ze te clusteren. Dus meerdere kleinere bedrijven aan te sluiten op één hub.’
Zo’n hub met enkele honderden e-bikes staat dan in de buurt van een station. Ondernemingen kunnen een abonnement daarop afsluiten voor hun personeel. ‘Dus ook bedrijven met misschien tien medewerkers die wekelijks naar een van de locaties moeten vanuit het openbaar vervoer.’
Markt bewerken
Na de veelbelovende start bij ASML wil Drop Mobility de boer op. Daarbij krijgen Verschuren en co hulp van ervaren krachten. Ondernemer Rob de Vries was al actief voor het bedrijf en commercieel verantwoordelijk. Vanuit The Sharing Group is coo en voormalig Sixt-manager Karen van den Boom aangehaakt. Zij treedt nu ook aan als bestuurder.
‘Die twee gaan met een bak ervaring en een groot netwerk de acquisitie oppakken, los van alles wat zich bij ons al meldt’, zegt Verschuren.
De focus ligt daarbij op Nederland. ‘Hier valt voor ons nog veel te halen.’ Een stap over de grens is niet aan de orde, wat de ceo betreft. ‘Dat hebben we bij iets te veel partijen in de mobiliteitssector mis zien gaan. Die zijn weer teruggekomen uit het buitenland of hebben de activiteiten afgestoten.’
Samenwerking met MyWheels
In Nederland ligt een verdere samenwerking met MyWheels, ook uit de stal van The Sharing Group, voor de hand. ‘Negen van de tien ritjes bij onze klanten is een verlengde vanuit het openbaar vervoer’, aldus Verschuren. ‘Die mensen hebben geen auto of hebben ‘m thuis laten staan.’
Een deelauto is dan een mooie aanvulling op het abonnement. Die vraag krijgt Drop Mobility ook geregeld van klanten. ‘Hier en daar deden we al wat met MyWheels, maar met het meerderheidsbelang kunnen we intern meer doen met de bedrijven die onder The Sharing Group vallen.’
Is er voor Verschuren en zijn twee medeoprichters nog iets veranderd nu ze op papier niet meer de hoofdeigenaar zijn van hun bedrijf? ‘Er zijn echt wel dingen die op een andere manier gaan, maar voorlopig ben ik nog een van de drie die aan de knoppen zit. Daar zijn ook duidelijke afspraken over gemaakt met The Sharing Group, dat wij redelijk de strategie kunnen bepalen.’
Drop Mobility gaat een nieuwe fase in. En Verschuren staat te popelen om het bedrijf uit te bouwen. ‘Er is weer een nieuw soort energie aan boord gekomen. Dat is altijd goed.’