Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Drive Ugo wil Amsterdamse taximarkt opschudden’

Fijn, nog meer reuring in de taximarkt. Woensdag lanceert Drive Ugo. Ondernemers Mark Stephan, Koen Bekkering en Boyd Sleeman willen met hun app de Amsterdamse taximarkt veroveren om vervolgens meer Europese steden op te zoeken. 'Als we hier slagen, kunnen we elke stad aan.'

Wie aan boord komt van Ugo, stapt in een taxi met gratis 4G-Wifi, entertainment, kan afreken met creditcard, en ontmoet chauffeurs die altijd vriendelijk zijn, belooft initiatiefnemer Mark Stephan. ‘We willen de ergernissen in de taxibranche wegnemen. Vroeger hield de chauffeur de deur voor je open, ook als het regende. Dat gaan onze mensen dus ook gewoon weer doen.’ Drive Ugo begint met 20 eigen auto’s, 60 tot 80 chauffeurs en een website/app waarmee consumenten een rit kunnen aanvragen. Stephan: ‘We zijn ervan overtuigd dat we de taxi opnieuw kunnen uitvinden.’

Saai is het niet in de taximarkt. De branche – zeker in de grote steden- heeft een groot imagoprobleem. Reizigers die te veel betalen en met groot chagrijn van A naar B worden vervoerd. De liberalisering van de vastgeroeste sector, maakt nieuwe initiatieven mogelijk. En jonge appbedrijfjes zoals als die van Stephan spelen gretig in op die nieuwe marktkans. Zo hebben afgelopen jaar al zeker drie nieuwe apps hun intrede gedaan op de Nederlandse markt.

Veel concurrentie 

TomTomTaxi heeft een ingenieus bestel- en routeplansysteem, de Amerikaanse taxiapp Über richt zich op luxe ritten en Taxi E, biedt elektrische taxiritten in Amsterdam aan. Het is een kwestie van tijd dat ook de populaire Britse app Hailo voet aan wal zet in Nederland. En in dat speelveld wagen drie jonge ondernemers zich nu. Is het dus niet gewoon een slimme kopie? Mark Stephan: ‘Nee, hoor waar al die andere apps puur bemiddelen, werken wij echt met eigen auto’s en chauffeurs. We gaan een stap verder.’

De ondernemer deed het idee op in Londen, waar hij een tijd doorbracht voor zijn studie aan de European Business School. ‘Het is de meest spannende taximarkt, ontdekte ik.’ Hij zegt het Britse bedrijfje Addison Lee als voorbeeld te nemen. De aanbieder van minicabs en privéchauffeurs verzint de gekste dingen. ‘Zo hebben ze een Heathrow Service waar ze beloven binnen 35 minuten je op het vliegveld af te zetten. Je stapt dan als zakenman achterop een motor. Dat zijn geweldige extra’s.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Serie-entrepreneurs 

Sleeman en Bekkering zijn vrienden van hem die al wat meer op hun naam hebben staan. Stephan grapt: ‘Ik heb eerst netjes mijn studie afgemaakt.’ De ondernemers trekken al een tijdje met elkaar op en zijn actief met uiteenlopende startups. Zo is het tweetal bijvoorbeeld aandeelhouder in Eenmedia, dat 15 vrouwensites uitgeeft (onder meer Girlscene.nl en Ze.nl). Ook zijn ze mede-eigenaar van MKB Servicedesk. Bekkering en Sleeman hebben hun eerste centen verdiend met met online recruitmenttool Revl en zijn medebedenker van payrollsite AmigoO, waar ook Value 8 van Peter Paul de Vries in geïnvesteerd heeft. 

Eigen personeel

Nu steken ze hun geld dus in Ugo. En van die recruimentervaring moet Mark Stephan gaan profiteren. Drive Ugo valt volgens hem onder het zogeheten contractvervoer. Hij neemt de chauffeurs in dienst en werkt daarbij samen met Jongepier, Vervoers Team Nederland en Aethon. Ook heeft hij een samenwerking met ZuidWest Lease. Volgens Stephan zegt hij nog geen lagere ritprijs te kunnen gaan aanbieden, maar draait het om het veranderen van de beleving. Hoe het allemaal uitkan? ‘We zijn instaat ons personeel heel flexibel in te zetten. Op basis van gegevens van appgebruikers analyseren we piekmomenten en spelen daar op in.’ Als zijn dienst aanslaat wil hij buiten Amsterdam gaan kijken. ‘Dit is de meest lastige stad. Als we die veroveren. Dan ligt elke stad in Europa binnen ons bereik.’