Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit werkplatform laat niet werkzoekenden, maar werkgevers solliciteren

Startup van de Week Deats biedt een werkplatform voor de horeca, waar werkgevers op profielen van professionals kunnen reageren. Ondernemers Kevin Westermeijer, Mike Todirijo en Minke de Kruijff stellen de principes van een datingsite en LinkedIn te combineren.

Deats
Foto: Deats

Wat is Deats?

Deats is een werkplatform voor de horeca waar niet de werkzoekende, maar de werkgever solliciteert. In de horecabranche staan doorgaans aardig wat mensen open voor een nieuwe baan, weet mede-oprichter Kevin Westermeijer (34). Toch gaan horecawerknemers vaak niet actief op zoek naar nieuw werk. ‘Veel gebeurt via-via.’ 

Deats speelt hierop in door horecawerknemers een profiel te laten aanmaken op het platform. Bedrijven kunnen er zoeken op categorieën, zoals ‘chefkoks’ en krijgen vervolgens alle specialisten in deze categorie te zien. Als ze een profiel van iemand zien dat geschikt lijkt, kunnen ze een ‘like’ geven. Geeft de professional een like terug, dan is er een match en kan een sollicitatiegesprek worden ingepland. ‘We zien ons platform als combinatie van een datingsite en LinkedIn’, zegt Westermeijer.

We zien ons platform als combinatie van een datingsite en LinkedIn

Alle professionals worden gescreend voordat ze worden toegelaten op het platform. Ze moeten een salarisindicatie opgeven en hun eerdere werkervaring doorgeven. Om te voorkomen dat werkgevers zien dat hun werknemers open staan voor nieuw werk, biedt Deats professionals de mogelijkheid hun foto achterwege te laten en een fictieve naam te gebruiken. Volgens Westermeijer kan dit ook helpen om arbeidsmarktdiscriminatie tegen te gaan, bijvoorbeeld wanneer iemand een buitenlands klinkende naam heeft.

Wie zitten erachter?

Mike Todirijo, Kevin Westermeijer en Minke de Kruijff.

Westermeijer runt het bedrijf met mede-oprichters Mike Todirijo en Minke de Kruijff (beiden 34). Westermeijer richtte in het verleden verscheidene startups op, waaronder Convious, een SaaS-platform voor de vrijetijdsindustrie. De marketingervaring binnen het bedrijf komt van Todirijo. Hij werkt naast zijn Deats-activiteiten bij ABN Amro, waar hij verscheidene bedrijven heeft geholpen bij hun groei. De Kruijff is sinds 2014 een van de oprichters van payrollbedrijf JAM! Horeca, dat inmiddels meer dan driehonderd klanten heeft. De drie groeiden als jeugdvrienden op in Ede.

Deats werd in 2019 opgericht. De coronacrisis zorgde bedrijfstechnisch voor een kink op de kabel, maar sinds eind vorige maand is het platform live – gelijktijdig met het weer openstellen van de terrassen. Momenteel zetelt Deats in Amsterdam, in een deel van het kantoor van JAM! Horeca. Alle aandelen zijn in handen van de oprichters. Ze hebben nog geen werknemers op de loonlijst staan, maar vanuit JAM! Horeca werken er wel een paar mensen aan Deats. Het bedrijf richt zich momenteel op de regio Groot-Amsterdam, ‘maar we willen ons servicegebied als een olievlek over Nederland verspreiden’.

Wie zitten erop te wachten?

Deats richt zich uitsluitend op professionals en bedrijven binnen de horecabranche, van eetcafés tot sterrenrestaurants. Mogelijk zal de Amsterdamse startup zich in de toekomst ook op andere branches richten. Een andere optie voor toekomstige extra inkomsten is volgens Westermeijer om zijn techniek om te toveren tot een SaaS-product, waarbij bedrijven tegen een maandelijkse vergoeding gebruik kunnen maken van de software.

Hoever is Deats?

Zoals gezegd, is het platform live. Het was Westermeijers oorspronkelijke idee om te lanceren met een minimum viable product (mvp), een simpele testversie van het product, maar ‘het product is veel uitgebreider dan we aanvankelijk voor ogen hadden’. Dit komt doordat de ondernemers software van een omgevallen bedrijf van de curator hebben kunnen kopen. ‘Daar kunnen we nu eenvoudig op doorbouwen.’

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier

Specifieke gebruikscijfers wil Westermeijer niet delen, maar hij stelt al ‘tientallen bedrijven’ en ‘honderden talenten’ aangesloten te hebben op zijn platform. Westermeijer: ‘Eind dit jaar willen we minimaal driehonderd bedrijven en vijfduizend talenten op Deats hebben.’

Wat is het businessmodel?

Professionals die van Deats gebruikmaken, betalen daar niets voor. Bedrijven wel. Zij betalen per match een ‘fee’ aan het platform. Hoe hoog die fee is, hangt af van het type abonnement dat ze afsluiten. Voor een gratis abonnement betalen ze 249 euro per match, voor 199 euro per maand betalen ze 99 euro per match. Sluiten ze een abonnement van 749 euro per maand af, dan krijgen ze maandelijks dertig matches gratis.

Een recruitmentpartij rekent tot 20 procent van een jaarsalaris, dan kom je tot heel andere tarieven

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is dat al met al niet wat prijzig? Westermeijer denkt van niet. Hij wijst erop dat bedrijven geen vacatureteksten meer hoeven te laten schrijven en geen recruiters meer in de armen hoeven te nemen. ‘Een recruitmentpartij rekent in de regel zo’n 15 tot 20 procent van een jaarsalaris, dan kom je tot heel andere tarieven. Bij ons zijn mensen meestal na twee tot drie matches aangenomen.’

Nog geld nodig?

Op dit moment niet, aldus Westermeijer, omdat ze met eigen financiële middelen voorlopig al een heel eind komen. ‘We zijn wel op zoek naar strategische partnerships, bijvoorbeeld met partijen in de horeca of met uitzendbureau’s.’