Wat is Homerr?
Homerr is een pickup- en retour-netwerk voor pakketbezorging. Pakketjes kunnen afgeleverd worden bij momenteel 700 particuliere BuurtPunten en zakelijke ServicePunten, zoals bakkers en koffietentjes. Consumenten kunnen hun online aankopen rechtstreeks naar een Homerr-locatie in de buurt sturen, om het vervolgens zelf op te komen halen zodra het hen uitkomt. De afleverpunten zijn na 18 uur nog open, zodat je eventueel na het werk een pakket op kan halen. Mocht ook dat niet lukken, dan kan de aankoop de volgende dag worden opgehaald.
Homerr wil op deze manier het aantal pakketbewegingen in Nederland drastisch omlaag brengen, vergelijkbaar met de missie van bezorgnetwerk ViaTim. Op dit moment is in 30 procent van de gevallen niemand thuis als er een pakketje bezorgd wordt. De niet bezorgde pakketten gaan mee terug en worden veelal de volgende dag opnieuw aangeboden. Vaak tevergeefs, omdat de ontvanger ook dan niet thuis is. Volgens de oprichters van Homerr leidt dit niet alleen tot enorm veel frustratie bij de consument, maar brengt het ook veel extra kosten en milieuvervuiling met zich mee.
“Elke dag rijden er duizenden dieselbusjes woonwijken in met pakketjes die niet bezorgd kunnen worden. Dat kan echt een stuk efficiënter geregeld worden”, stelt medeoprichter Mark-Jan Pieterse. Via Homerr worden de aankopen naar een particulier gestuurd die toch thuis is of naar een retailer, die zo een extra dienst kan aanbieden. Een eventuele retourzending kan ook via deze route geregeld worden.
Wie zitten erachter?
Juriaan Matthijssen (33) is de bedenker en oprichter. Hij start zijn carrière bij KPN als marketing manager, maar voelt al snel het ondernemersbloed borrelen en staat aan de basis van enkele bedrijven. In die periode woont hij ook een tijdje in New York. Daar wordt het idee voor Homerr geboren als hij merkt hoe vaak pakketjes niet bezorgd kunnen worden omdat de klant niet thuis is. Direct nadat Matthijssen het concept voor Homerr in de markt zet sluit Mark-Jan Pieterse (35) zich aan als co-founder. Pieterse heeft daarvoor jarenlang bij PostNL gewerkt. Hij weet dus precies hoe de pakketjesmarkt in elkaar steekt. Na het halen van zijn Executive MBA maakt hij de stap naar het ondernemerschap en Homerr sluit goed aan op zijn ervaring in de logistiek. Een logische keuze dus, wat hem betreft.
Net als een steeds grotere groep mensen vinden de ondernemers het de normaalste zaak om hun aankopen online te doen. Het gemak daarvan is groot, maar de frustratie zit hem in de bezorging. En dan vooral het missen van de bezorging. Zeker in steden komen veel pakketten niet bij de geadresseerde terecht. In totaal gaat het dan om 200.000 pakketten per dag. Vaak worden dan ongevraagd de buren als tijdelijke ontvanger ingezet. “Dat had in het begin nog wel een bepaalde charme, maar we zien nu dat het meer de standaard aan het worden is”, meent Pieterse. Elke dag rijden meerdere bezorgdiensten met hun busjes wijk in wijk uit om pakketten aan huis te bezorgen. In 30 procent van de gevallen is er niemand thuis. Met een beetje geluk wordt de aankoop bij een vriendelijke buur afgeleverd, maar vaak gaat het pakket mee terug en wordt het de volgende dag nogmaals aangeboden, meestal opnieuw vergeefs.
Lees ook: Deze startup helpt bedrijven die bedolven worden onder een lawine van privépakketjes
De mannen achter Homerr geloven dat de huidige manier van pakketbezorging in de toekomst niet meer houdbaar is. Zij verwachten dat het afleveren op een pickup point de standaard wordt en dat consumenten een extra vergoeding moeten gaan betalen voor thuisbezorging. “De markt groeit zo hard, dat er straks niet genoeg chauffeurs te vinden zijn om het huidige model vol te houden. Ook gaan steden steeds meer de dieselbusjes uit het centrum weren. De bezorging moet dan dus een stuk efficiënter geregeld worden”, vindt Pieterse.
Wie zit er op te wachten?
Consumenten die zekerheid willen hebben over de bezorging van hun online aankopen. Nu is het vaak gokken wanneer een pakket aan de deur gebracht wordt. Regelmatig komt de bezorger net langs als de ontvanger niet thuis is. Dat leidt tot frustratie en onnodige ritjes. Voor bezorgdiensten kan de startup helpen bij het oplossen van de zogenaamde last mile-problematiek. Omdat het pakketje altijd bij de eerste keer al kan worden afgeleverd, is een tweede poging de volgende dag dus ook niet meer nodig.
Deze carriers kunnen hun capaciteit zodoende veel efficiënter inzetten, zo is de gedachte. Zo besparen de diensten een hoop kosten in een toch al zeer concurrerende markt met lage marges. Een andere winnaar is het klimaat. Minder kilometers, betekent minder CO2 uitstoot en dus ook een kleinere carbon footprint voor de bezorgdiensten.
Hoever is de ontwikkeling?
Homerr start in eerste instantie als een peer2peer-model, vergelijkbaar met dat van Uber. Particulieren kunnen zich aanmelden in het netwerk als Buurtgenoot. Een consument huurt vervolgens via de app een Buurtgenoot in om het pakketje voor hem of haar in ontvangst te nemen. Dat levert wel een groot netwerk op, maar de echte volumes blijven uit. Achteraf logisch vinden de ondernemers. Naast gemak levert het ook een nieuw ongemak op, namelijk een extra stap in de check-out bij online aankopen.
Het model is inmiddels gekanteld. Nu wordt juist proactief de samenwerking gezocht met de bestaande bezorgdiensten en webshops. Door het netwerk van Homerr direct bij de webshops aan te bieden verdwijnt de tussenstap en is de dienst een stuk simpeler in gebruik. De startup is de afgelopen jaren vooral flink gegroeid in de steden, maar wil dit jaar de dienst landelijk dekkend kunnen aanbieden. De ondernemers verwachten deze mijlpaal na de zomer te kunnen bereiken.
Wat is het business model?
De oprichters van Homerr willen alles het liefst zo simpel mogelijk houden. Dat geldt voor de dienst zelf, maar ook voor het businessmodel. De startup krijgt een commissie voor de pakketten die via het netwerk bezorgd worden. Het gaat om een standaardbedrag. De omvang van het pakket doet er daarbij niet toe.
Ook voor de pickup points zit er een bescheiden verdienmodel aan de dienst vast. Voor elk bezorgd pakketje ontvangen zij 40 eurocent. Dat lijkt heel weinig, maar volgens de ondernemers is het meer dan de markt ervoor betaalt. Bovendien krijgen retailers meer volk in de winkel en dat kan extra klanten opleveren.
Nog geld nodig?
Homerr haalde vorige maand een investering van 1 miljoen euro op bij een groep private investeerders onder leiding van CNBB Venture partners. Dat kapitaal wordt ingezet om de groei een flinke impuls te geven en een landelijk dekkend netwerk te maken, met 5000 afhaalpunten als doel voor 2019. Daarna zou zomaar eens het buitenland om de hoek kunnen komen kijken. Grote kans dat er dan nieuwe investeringen nodig zijn, maar op dit moment is dat nog niet relevant.