Wat is Ad Up?
Een social media-kassa, dat levert startup Ad Up. Plaats je als bedrijf een advertentie op bijvoorbeeld Facebook, dan kun je deze laten linken naar een Ad Up-betaalpagina, in plaats van naar een webshop. Via deze Ad Up-pagina kan de consument direct een betaalmethode selecteren, bijvoorbeeld PayPal of Tikkie, om meteen af te rekenen. De startup stelt dat het conversieproces hierdoor van 2 minuten naar slechts 10 seconden gebracht kan worden. De Ad Up-betaalpagina is ook via een QR-code te bereiken. Dit kan zowel online als offline, bijvoorbeeld via een QR-code op een poster in de stad.
Wie zitten erachter?
50 tot 70 procent van de consumenten haakt binnen een betaalproces af
Ad Up is een initiatief van Arnhemmers Maikel Snijders en Milan Brouwer. Beide heren kennen elkaar nog van de middelbare school en hebben altijd contact gehouden. Na een studie communicatie aan de hogeschool te Arnhem werkte Snijders bij diverse Amsterdamse bureaus als social media-strateeg en growth hacker. Hij werkte voor menig webshop en zag, zoals dat heet, een gat in de markt. “50 tot 70 procent van de consumenten haakt binnen een betaalproces af”, zegt Snijders. “Het proces kost ze te veel tijd of is omslachtig. Door het sneller te maken en meerdere betaalproviders op één pagina te combineren, wil ik dit verhelpen.”
Hij begon deze missie eind 2018, zoals gezegd, samen met Brouwer. Snijders’ oud-schoolgenoot had na zijn examens vormgeving gestudeerd, om vervolgens bij een webdesignbureau aan de slag te gaan. De leergierigheid was nog niet op bij Brouwer, die er nog een deeltijdstudie communicatie en multimedia aan de hogeschool te Arnhem aan vast plakte. In de tussentijd startte Brouwer ook nog een succesvol webshopbedrijfje, Booom Digital, waarmee hij in de eerste maand al zijn eerste werknemer mocht verwelkomen. Met Brouwer haalde Snijders dus een flinke alleskunner in huis. De loonlijst van Ad Up telt nu 4 fte, de oprichters incluis. Ook hebben Snijders en Brouwer een aantal freelancers voor zich werken.
Wie zitten erop te wachten?
Met onze software heb je geen webshop meer nodig
De ondernemers richten zich op e-commerce-webshops. “Iedereen die online producten verkoopt”, vat Snijders het samen. “Met onze software heb je zelfs niet eens meer een webshop nodig.” Brouwer: “Doordat de drempel lager is, bestellen consumenten veel sneller een product. We hebben diverse cases waarbij Ad Up gemiddeld genomen 30 procent extra conversie opleverde. Als bedrijven een call-to-action met Tikkie in hun bericht gebruiken, levert dit bovendien twee keer zoveel clicks op.”
Hoe ver is Ad Up?
Het product is af en Snijders stelt “tien serieuze klanten” te hebben, waaronder de Amsterdamse kledingwinkel Hutspot en First Energy Gum, het kauwgommerk van schaatsveteraan Mark Tuitert. Snijders stelt nu bezig te zijn met de “tweede versie” van Ad Up, een update waarbij hij opties toevoegt voor kleuren en maten, om de kledingbranche beter te bedienen. “Komende maand zal een aantal grote webshops dit testen”, zegt Snijders, die in het midden laat om welke partijen dit precies gaat.
Wat is het verdienmodel?
25 cent per transactie is niet een hoog bedrag
Ad Up verdient aan iedere geslaagde transactie 25 cent van de verkoper. Volgens Snijders is dat “niet een fors bedrag”. “Normale webshops betalen 25 tot 40 cent voor iedere iDeal-transactie.” De kosten om Ad Up te gebruiken komen voor ondernemers echter bovenop die van de iDeal-kosten, waardoor een transactie voor de verkoper duurder wordt. Dit ziet Snijders niet als een probleem. “Bij ons krijg je er een automatische marketingtool bij en een oplossing om je conversie te verhogen. Webshops die wij spraken, vertelden ons: dit is een laag instapmodel.”
Nog geld nodig?
Het Arnhemse bedrijf is op zoek naar een seed-investering van 2 tot 2,5 ton, om het aantal klanten te laten groeien en de software verder te ontwikkelen. Snijders stelt dat hij en Brouwer zelf al een bedrag “richting de 50.000 euro” in het bedrijf hebben gestoken. Wanneer hij verwacht dat Ad Up winst zal maken? “Dit bedrijf is op schaalbaarheid gebouwd. We hebben nu onze eerste groei. Als we straks naar 250.000 transacties toegaan, wordt het rendabeler. Als dat eind 2020 al lukt, zou dat een hele mooie stap zijn.”