Wat is route42?
Route42 is een zogeheten business intelligence-platform, dat verschillende afdelingen van vrachtvervoerders een overzicht geeft van belangrijke vervoersdata, zoals files en brandstofverbruik. Route42 werkt op dashboards, die veel grote vervoersbedrijven al geïnstalleerd hebben op kantoor en in de wagens.
In tegenstelling tot de software die tot dusver beschikbaar was voor die dashboards, rapporteert Route42 in real-time. De planner van een vervoersbedrijf kan het bijvoorbeeld zien als een chauffeur langer wacht met laden dan gepland, en kan deze vervolgens direct een seintje sturen. Laat een chauffeur de vrachtwagen of truck op stationair draaien, tijdens een bezoek aan een wegrestaurant, dan merkt het systeem dat en wordt de bestuurder op de hoogte gebracht. Het bedrijf stelt zo 1500 euro per voertuig per jaar te besparen voor zijn klanten.
Wie zitten erachter?
De 41-jarige tweelingbroers Max en Jasper den Dopper (foto) richtten het bedrijf in 2015 op. Er werken inmiddels achttien fulltimers, inclusief de oprichters zelf. Jasper ontwikkelde in het verleden motoren voor Daf, Cummins en Catterpilar en Max werkte onder meer voor een online marketingbureau.
Ondernemen met je tweelingbroer? Je weet wat je aan elkaar hebt
Is het makkelijk of juist moeilijk om met je tweelingbroer te ondernemen? “Je weet wat je aan elkaar hebt en dat is een groot voordeel”, zegt Max, maar hij voegt eraan toe dat dat soms ook de valkuil is: “Je bent weleens geneigd minder met je broer te bespreken omdat je denkt dat je toch wel weer hoe hij denkt, terwijl je juist moet blijven schakelen.”
Wie zitten erop te wachten?
De broers Van den Dopper richten zich voornamelijk op grote transporteurs, met meer dan honderd trailers en trucks. Max schat dat er in Nederland zo’n drie- tot vierhonderd van deze bedrijven zijn. Van deze bedrijven is volgens de ondernemer inmiddels 15 procent klant, waaronder Suez, St vd Brink en Jan de Rijk.
“Hoe meer voertuigen een bedrijf op de weg heeft, hoe complexer het te managen wordt”, legt Max uit. “Een kleine transporteur zit soms zelf ook nog weleens op de weg en belt vaak met alle chauffeurs. Bij een bepaalde grootte verlies je daarentegen het overzicht en dan is de kans groter dat je beslissingen neemt die niet ideaal zijn voor het bedrijf.”
Er zit ook een praktisch element aan de keuze voor deze doelgroep. Max stelt dat grote vervoerders “voorop lopen in de digitale transformatie” en hierdoor meer investeringsruimte hebben. Ook is het volgens hem voor Route42 “commercieel interessanter” om grote klanten binnen te halen.
Hoe ver is Route42?
De software van Route42 is af en meer dan tachtig klanten maken volgens de ondernemers gebruik van het systeem. Zij kunnen het laten draaien op zowel de kastjes van Route42 als die van andere aanbieders, zoals TomTom.
Route42 experimenteert momenteel met nieuwe automatiseringen en kunstmatige intelligentie voor de logistiek. Bijvoorbeeld voor laden en lossen, legt Max uit. “Stel dat een vervoerder met een klant heeft afgesproken om standaard binnen een half uur te laden en lossen. Soms wordt een vrachtwagen bij aankomst dan alsnog in de wachtrij gezet, omdat een andere vrachtwagen eerder is gearriveerd. Hierdoor haalt de transporteur zijn deadline niet.”
“De planner kan de chauffeur opbellen, maar in de praktijk gebeurt dat nooit. Ons systeem kan de precieze wachttijd noteren aan de hand van de gps-gegevens van het voertuig. De extra wachttijd kunnen we vervolgens doorgeven aan de planner, die het weer financieel kan doorbelasten aan zijn of haar klant.”
Wat is het businessmodel?
Route42 vermarkt zijn techniek in abonnementsvorm en werkt met pakketten die klanten kunnen uitbreiden. Bedrijven betalen een jaarbedrag per truck of trailer. De kosten voor een truck zijn hoger, omdat daar meer data uit te halen zijn.
Transporteurs betalen 150 tot 200 euro per truck per jaar en voor trailers betalen zij 70 tot 100 euro per jaar. De hoogte van de bedragen is gelieerd aan de omvang van de softwarepakketten. Grote klanten met zo’n vijftienhonderd trucks of trailers krijgen korting. Heeft een klant geen geïntegreerd dashboard in zijn voertuigen, dan kan Route42 deze ook installeren. “Dat doen we echter zelden”, zegt Max. “Meestal hebben ze dit zelf al.”
Nog geld nodig?
De broers hebben momenteel drie investeerders: Peak Capital, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en een strategische investeerder, die anoniem wil blijven. Allen hebben zij seed capital geïnvesteerd, waardoor Route42 volgens Max “meer dan een miljoen euro” aan groeigeld heeft opgehaald.
Winst maken, dat stellen we misschien nog jaren uit
Om de West-Europese markt op te gaan, heeft de startup binnenkort weer een investering nodig. Max vertelt dat hij de komende 18 maanden een Series A-investering wil ophalen. Een bedrag heeft hij in zijn hoofd en zit volgens hem tussen de “1 en 5 miljoen euro”.
Route42 maakt al 2 miljoen euro omzet per jaar, maar winst maken stellen de heren uit tot op zijn vroegst medio 2021. Door te blijven investeren in groei, kunnen ze sneller marktaandeel veroveren. “Maar misschien kiezen we er in 2021 wel voor om de winst nog langer uit te stellen en nog een financieringsronde te doen.”