Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze slimme zonwering verlaagt de energierekening van kantoren met bijna 20 procent

Maak rolgordijnen smart en je energierekening gaat omlaag, bewijst Startup van de week Kindow. ‘We zitten in dezelfde categorie als led-verlichting en zonnepanelen.’

Wat is Kindow?

Kindow maakt zonwering (zoals lamellen en rolgordijnen) die automatisch reageert op de stand van de zon, de temperatuur in een gebouw en de aanwezigheid van mensen. Met die combinatie van software en hardware kan een kantoorgebouw tot 19 procent besparen op de kosten voor koeling, verwarming en verlichting, claimt de startup op basis van simulatiemodel dat de TU Eindhoven voor Kindow ontwikkelde.

“Onze uitdaging is enerzijds de hardware, en aan de andere kant de slimme aansturing”, zegt medeoprichter Sam Kin (foto vierde van links). “Oftewel, met welke factoren je rekening moet houden om zonwering optimaal aan te kunnen sturen. Waar staat de zon, schijnt die überhaupt of is het bewolkt? Wanneer er mensen aanwezig zijn is daglicht en uitzicht belangrijk, zo niet dan is de energievraag belangrijker.”

Technologie voor “slimme” gebouwen ligt tegenwoordig ook bij de Ikea, beaamt Kin. “Maar dat is vaak een kwestie van een app als vervanging van een afstandsbediening. Dan is nog steeds menselijke input vereist, dat is in mijn ogen geen slimme automatisering. Bij onze toepassing heb je er echt geen omkijken naar. Daarmee lopen we ver op de troepen vooruit.”

Wie zitten erachter?

Energiekenner Sam Kin studeerde in 2010 aan de Universiteit van Utrecht af op grote ruimtes die overkapt zijn met glas. Daarna richtte hij onder meer Wellsun op, een producent van een doorzichtige zonwering die in 2017 nog hoog scoorde in een startup-wedstrijd van BMW.

Voor zijn idee voor slimme zonwering ging hij op zoek naar een compagnon “die die mooie ideeën daadwerkelijk kon maken”. Die medeoprichter werd Koen van Hees (foto tweede van links), met wie Kin zich in eerste instantie stortte op zonnepanelen aan gevels die meedraaien met de zon. Maar dat concept bleek een te grote stap om snel de markt mee te kunnen veroveren.Kindow

De oplossing bleek om het inmiddels ontwikkelde zon-algoritme op een meer laagdrempelige manier toe te passen in bestaande systemen aan de binnenkant van een gebouw. “Een upgrade van een rolgordijn is toch iets anders dan zonnepanelen die tegen weer en wind bestand moeten zijn”, blikt Kin terug op die pivot. Na een crowdfundingronde zag Kindow begin 2017 zogezegd het licht. Inmiddels werkt het bedrijf in Delft met een team van 8 medewerkers.

Wie zitten erop te wachten?

Een goed systeem neerzetten is een ding, maar het vinden van een goed aanspreekpunt is in de vastgoedwereld misschien wel net zo’n grote uitdaging, blijkt ook uit het verhaal van Kindow. “We zitten tussen de eigenaar en de gebruiker in”, verwoordt Kin die zoektocht. “Zonwering wordt van oudsher geschaard onder raamdecoratie, en is daarmee vaak het sluitstuk op de begroting. Wij positioneren ons als onderdeel van het klimaat van een gebouw, wat betekent dat je aan tafel moet zitten met architecten en bouwontwikkelaars. We zijn tenslotte op de wereld om gebouwen beter te maken, niet om een kleur stof te bepalen.”

De pitch naar gebouweigenaren en -gebruikers is kort gezegd meer prestaties, voor hetzelfde geld. Kindow maakte samen met de TU Eindhoven een model waarmee klanten kunnen zien dat zij tot 19 procent kunnen besparen op verwarming en verlichting. “We hebben echt iets waarmee je impact kan maken. Daarmee zitten we in dezelfde categorie als led-verlichting of zonnepanelen.”

De andere kant van de pitch is dat werknemers dankzij 65 meer daglicht en 40 procent meer uitzicht gezonder en productiever worden- al is dat lastig te kwantificeren.

Hoever is Kindow?

De afgelopen drie jaar ging Kindow van een concept, naar prototypes, eerste productieversies en pilotprojecten. Op dit moment zijn de eerste 5 commerciële projecten up and running

Toeval
Dat de oprichter van Kindow ‘Kin’ heet is toeval, bezweert Sam Kin. De naam van de startup is gebaseerd op ‘Kiin’, een woord uit de Maya-cultuur dat ‘zon’ betekent.

Binnenkort opent in Utrecht een ‘Innovation Center’ van bouwconcern Dura Vermeer, waar Kindows samen met de energie-opwekkende ramen van Physee wordt ingebouwd. Kin: “Dat wordt een icoonproject, een voorbeeld van innovatie in de bouw:” Behalve met Physee werkt Kindow daarbij samen met Luxaflex aan een energiezuinig gevelconcept. Luxaflex levert daarbij de reflecterende doeken voor de rolgordijnen, terwijl de ramen van Physee duurzame energie opwekken.

Over een tijdje zou Kindow ook leverancier kunnen worden voor een bedrijf als Luxaflex, kijkt Kin vooruit. “Om schaal te creëren, zouden we samen kunnen werken met partners die een totaaloplossing neerzetten.” Ook Edge Technologies, het PropTech-bedrijf van vastgoedondernemer Coen van Oostrom, zou voor Kindow een droompartner zijn, erkent Kin desgevraagd. “Dat is een voorbeeld van hoe je zou moeten kijken naar vastgoed en technologie.”

Wat is het businessmodel?

Nu nog vrij ‘plat’: Kindow verkoopt zijn slimme zonwering (een rolgordijn met motor, sensor en bekabeling), en komt die ophangen en instellen. Ondertussen werkt de startup aan een koppeling met de cloud, waarmee de systemen in de smiezen gehouden kunnen worden. Daar kan Kindow op den duur extra functionaliteit aan toevoegen, zoals het meenemen van de weersverwachting in de aansturing van het systeem.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook het aanbieden van de systemen as a Service is een optie als nieuw businessmodel. Kin: “Dan zorgen wij voor het regelen van zon- en daglicht, waar je als gebruiker een bepaald bedrag per maand voor betaalt.”

Nog geld nodig?

“We vinden dat we eerst nog een aantal stappen moeten zetten. We richten ons nu vooral op de business zelf, waarbij we ook omzet realiseren. Maar gezien onze ambitie om op te schalen sluiten we een nieuwe financieringsronde zeker niet uit. De vraag is dan of je vooral geld wilt, of een strategische partner waarmee je sneller kan opschalen.”