Het was groot nieuws toen Amazon-oprichter Jeff Bezos in 2013 de krant The Washington Post kocht. Het icoon uit de tech-wereld zorgde ervoor dat de klassieke krant online weer floreerde en opnieuw zwarte cijfers begon te schrijven. Hij is zeker niet de enige founder die een krant of tijdschrift bezit. Salesforce-oprichter Marc Benioff heeft bijvoorbeeld magazine Time in handen.
Argwaan
Het feit dat ondernemers de media in handen hebben, kan voor argwaan zorgen. Toch is er weinig reden voor zorg: redactie en management zijn bij nieuwsmedia strikt gescheiden. En verder werkt het in de mediabranche zoals in alle sectoren: je hebt doorgaans investeerders nodig om de zaak financieel draaiende te houden. Investeerders kunnen een minderheids- of meerderheidsbelang in je bedrijf nemen. In de krantenbranche kunnen geldschieters, zoals in het voorbeeld van Bezos, helpen om titels een digitale toekomst te geven.
Wie bezit eigenlijk welk medium? Op die vraag geeft het bedrijf TitleMax antwoord in een geinige infographic. Het betreft hier uitsluitend een overzicht van Amerikaanse titels, maar bijzonder is het wel: per titel zie je precies wie er financieel aan de touwtjes trekt.
Lees ook: 5 ondernemers die met miljoenen smijten om het nieuws te redden
Foto boven: Jeff Bezos op de redactie van The Post (Getty).