Leijh’s studio in Amsterdam-Oost is niet meteen wat je verwacht. Geen werkplaats met olieplassen op de vloer, geen waterpomptangen aan de muur en wielen die aan het plafond hangen. “Van deze fiets krijg je geen vieze handen”, verzekert Leijh. De onderdelen van de Sandwichbike zitten namelijk tussen twee houten panelen ingeklemd en worden voor achthonderd euro als een doe-het-zelfpakket opgestuurd. De verpakking moet dezelfde unboxing-ervaring geven als de nieuwste iPhone, maar dan op zijn Ikea’s. “Mooie producten verkopen zichzelf.”
Bedrijf: Pedalfactory
Wat: designfietsen
Compagnon: Yno Knapen
Sinds: 2013
Personeel: 5
De fiets was eerder dit jaar al een enorme hit op de beroemde meubelbeurs in Milaan. Dat leverde 80.000 bezoekers aan de website en zeker 3000 voorbestellingen op. “Ik ben mij toen pas echt gaan realiseren dat je met weinig inspanningen enorm veel kunt bereiken. Fietsen verkopen via internet is niet makkelijk, maar met een grote groep enthousiastelingen krijg je enorm veel feedback die je anders nooit krijgt.”
Stuur als slot
Als student aan de Eindhovense Design Academy werd Leijh (1975) al gelijk in het diepe gegooid: in 2002 ontwikkelde hij de Downtown, een stadsfiets met een doeltreffende antidiefstal oplossing. Het stuur fungeert als slot en bij diefstal is de fiets dan ook onbruikbaar. De Taiwanese fietsgigant Giant zag er wel brood in, maar besloot de verkoop na verloop van tijd te staken, juist op het moment dat de fiets de New York Times haalde. “Men vond het toch te veel een lokaal product.”
Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Abonnement?
Leijh had echter de smaak te pakken en in 2005 deed hij mee aan de International Bike Design Competition in Taiwan. Daar eindigde de fiets met een mountainbike-geometrie en met twee multiplex platen aan de zijkanten in de toptien. Tijdens een expositie in Milaan enkele maanden later werd het enige prototype gestolen, nogal pijnlijk voor de uitvinder van het stuurslot.
Elektrische fiets
In de jaren erna werkte Bleijh Industrial Design Studio vooral in opdracht van derden, zoals Ahrend en BMA Ergonomics. Dat soort werk wil Leijh blijven kunnen doen. Daarom is voor de nieuwe fiets een aparte onderneming Pedalfactory opgezet. De verkoop en marketing van de fiets worden door dit bedrijf afgehandeld.
De Sandwichbike is zeker niet de laatste fiets die uit zijn handen zal komen. “Ik ben afgestudeerd op de studierichting Men and Mobility, dat geeft wel aan waar mijn belangstelling naar uitgaat. Het is niet zo dat ik mij afzet tegen de fietsenmarkt, maar ik houd die branche wel graag tegen het licht om hem naar een hoger niveau te tillen. De elektrische fiets is momenteel populair, maar het blijven fietsen met een motor. Er liggen nog genoeg uitdagingen.”