Bram Kanstein kennen we als mede-oprichter van We Are Off The Record (startups en corporates helpen groeien) en Startup Stash, een startpagina voor startups die hij afgelopen jaar verkocht. Na een korte periode bij Product Hunt stapte Kanstein in bij ABN Amro, waar hij tot 1 april startupkennis vertaalt naar corporate innovatieteams.
Met zijn nieuwste project Mailbook sleutelt de ondernemer ondertussen weer aan een startupidee dat voortkomt uit een persoonlijk probleem. Toen Kanstein onlangs adressen moest verzamelen om geboortekaartjes te versturen, besefte hij dat hij van veel vrienden niet hun exacte adressen had. Een herkenbaar probleem, bleek toen hij een online excelsheet deelde onder zijn achterban.
Brainstorm
Na een brainstorm-sessie met Emiel Janson (app-designer achter onder meer Blendle, Weathercube en Spotify-concurrent Tidal) en ‘product hacker’ Yvo Schaap stampte hij Mailbook uit de grond, waarmee je ook makkelijk adressen kan verzamelen voor trouwkaarten, feestdagen of andere uitnodigingen.
We went in 3 months from idea -> team -> design -> dev -> finishing touch -> user feedback changes -> live https://t.co/47QyBcgBUH
— Yvo Schaap (@yvoschaap) 13 maart 2018
Je zou het kunnen zien als een soort Tikkie voor adressen, zegt Kanstein. Na het aanmaken van een account krijgen gebruikers een uitnodigingslink, waarmee ze anderen via Whatsapp of e-mail kunnen uitnodigen om hun adres toe te voegen (die ze later ook kunnen aanpassen). Adresgegevens worden versleuteld bewaard, waardoor ook Mailbook die zelf niet kan inzien.
Wat waardevol is aan diensten zoals Tikkie of Lootjestrekken.nl is de “hele smalle use case” van deze diensten, merkt Kanstein op. “Dan heb je een hele duidelijke propositie.”
Een dienst als Tikkie gebruik je regelmatig. Hoe ‘sticky’ is Mailbook?
“Er zijn best wel wat events waar je het voor nodig kan hebben, behalve geboortes ook huwelijken, feestdagen, verhuizingen en overlijden. We denken ook aan verschillende adresboeken voor verschillende events. Er zit een viraal aspect in: als ik honderd mensen een uitnodiging stuur, dan zijn er altijd een paar mensen bij die Mailbook vervolgens ook gebruiken.”
Binnenkort ook in het Engels?
“Zeker. We willen eerst in Nederland leren hoe mensen het gebruiken, voor welke gebeurtenissen. Snappen mensen het? Als het een succes wordt, lanceren we een internationale versie.”
Je doet nog meer dingen, zoals bij ABN Amro. Zie je dit als een zijproject, of als een echt nieuw bedrijf?
“Voor nu is het een zijproject. Ik werk tot 1 april bij ABN Amro, daarna begint mijn babyverlof. Misschien stort ik me daarna wel full-time op Mailbook, maar ik heb ook nog andere ideeën.”
Is dit een project dat straks ‘vanzelf’ geld verdient?
Startup Stash was “eigenlijk bedoeld om mezelf te bewijzen dat ik iets kan maken en lanceren”, zegt Kanstein. “Dat doel had ik na 2 uur al bereikt, alles daarna was een superbonus.” De dienst werd uiteindelijk door 800.000 mensen gebruikt, maar Kanstein wilde verder met andere projecten. Toen de eigenaar van een Israëlisch mediabedrijf hem vroeg hoe het ging met de site, biechtte Kanstein op dat hij er eigenlijk vanaf wilde. “Hij vroeg wat ik wilde hebben. Toen ik het bedrag noemde, ging hij meteen akkoord.”
“Het is nu vooral een goede, volledig gratis MVP waarmee je puur een account kan aanmaken en adressen opslaan en exporteren. Het is eerst een kwestie van vooral waarde en een goede ervaring weggeven.”
“Mailbook sluit goed aan bij hoe ik naar startups kijk. Het lost allereerst mijn eigen probleem op. Door de uitnodigingslink zit er een soort virale groeimotor in. Als het daadwerkelijk groeit en we halen de beoogde 100.000 gebruikers, kun je gaan kijken hoe je geld kan verdienen. Door relevante producten te laten zien aan mensen die huwelijkskaarten maken bijvoorbeeld. Maar dan moet je eerst twee drempels over: mensen moeten eerst de propositie snappen, en het product gebruiken en waarde ervaren.”
Kanstein wijst op twee andere Nederlandse projecten die uitgroeiden tot succesvolle bedrijven: Betalist.com van Marc Köhlbrugge en Nomad List van Pieter Levels. “Die diensten zijn voor 80 procent geautomatiseerd, dat is best wel geniaal.”
Je werkt nog even bij ABN Amro: wat leverde dat tot nu toe op? Hoe ondernemend kan je zijn in zo’n corporate omgeving?
“Begin vorig jaar dacht ik: ik heb deze wereld vanuit verschillende hoeken gezien, waaronder bij een investeerder en in dienst bij Product Hunt. Ik wilde heel graag een keer bij een corporate werken, puur om dat te ervaren.”
“Startups weten met hun technische mensen goed hoe ze een product moeten maken. Maar de uitdaging is de distributie: wie zijn mijn klanten en hoe vind ik ze? Bij een corporate met miljoenen klanten kun je dat goed onderzoeken en doelgroepen segmenteren.”
“Kijk naar ABN Amro-app Grip, waarmee je via een koppeling met je bankrekening inzicht krijgt in je uitgaven. Aan het beta-programma van die app deden 50.000 mensen mee, dat soort dingen kun je in een corporate bereiken. De uitdaging is daarbij om zo’n project lean en mean te maken. Want je onttrekt mensen uit hun dagelijks werk, je moet werkgroepen vormen, ideeën beoordelen. Hoe neem je mensen mee in het ondernemerschap?”
“Want een idee op zich is nog niks waard. De vraag is of mensen überhaupt een bepaald probleem hebben en zijn er genoeg mensen die dat probleem ervaren? En hoe beoordeel je die businesscase, begin je vervolgens zo snel mogelijk en blijf je wendbaar en snel lerend? Dat stuk moet je eerst door – en dat is in een grote organisatie een uitdaging.”
Welke lessen heb je voor mensen die zelf een nieuw project willen starten?
“Ten eerste: accepteer dat een idee op zichzelf niks waard is, en dat er andere mensen zijn die hetzelfde of soortgelijk idee hebben. Definieer dus heel goed waar je idee op slaat, welk probleem het oplost en welke waarde je creëert. Er zijn veel drempels die je over moet voordat je je echt kan committeren aan het ontwikkelen van een idee. Met Mailbook kan het bijvoorbeeld ook zomaar zijn dat er minder mensen blijken te zijn dan we verwachten.”
“Ten tweede: blijf objectief. Iets creëren, kost veel tijd. Veel mensen worden een beetje verliefd op hun eigen idee. Er blind in blijven geloven terwijl je signalen krijgt dat je ermee moet kappen, is natuurlijk ook een ondernemersding. Maar blijf wel objectief over de resultaten die je vervolgens ziet. Zo kun je verschillende lessen tegenover elkaar blijven zetten, afwegen en stappen nemen.”