1. De comeback van MySpace
Zanger Justin Timberlake en investeerders Chris en Tim Vanderhook hebben grote plannen met MySpace. Het drietal kocht het sociale netwerk een jaar geleden voor 35 miljoen dollar van Rupert Murdoch, die er in 2005 nog 580 miljoen voor betaalde. Nu, een jaar later komen de eerste geluiden rond MySpace 2.0 naar buiten. De netwerksite die ooit populair was onder met name bands en jongeren, maar van hun netvlies werd geveegd door de opkomst van Facebook, wordt qua look en feel een kruising tussen Pinterest en Microsofts Metro. Alles draait er om muziek, het moet de plek worden waar muzikanten met hun fans kunnen communiceren. Wanneer de nieuwe dienst van start gaat is nog niet bekend, wel kunnen vroege vogels hun e-mailadres vast achterlaten op new.myspace.com. Het minimalistische design spreekt in elk geval al tot de verbeelding, blijkt uit diverse techblogs.
2. Peer Swinkels komt met ‘revolutionair’ maltbier
Een revolutionaire stap. Zo noemt Peer Swinkels, de man achter brouwersconcern Bavaria, de introductie van een nieuw alcohol vrij biertje. Het bier smaakt bitterder en lijkt daardoor meer op gewoon pils, wat het maltbiertje tot een succes moet maken. Nieuwe naam van het pilsje: Bavaria 0,0% Gold. Met de komst van het nieuwe bier maakt Bavaria zijn naam waar als een van de grondleggers van het alcoholvrije bier. Doel is nu de Nederlandse omzet van maltbier de komende vier jaar te verdubbelen.
3. BTW-verhoging gaat pijn doen
Ondernemers zullen de verhoging van de BTW gaan voelen. Uit onderzoek van Gfk in opdracht van het AD blijkt dat de consument er de hand door op de knip zal houden. 94 procent van de Nederlanders verwacht namelijk dat ondernemers de rekening van de btw-verhoging zullen doorschuiven naar de consument. Bijna de helft van de Nederlanders zegt om die reden te gaan bezuinigen. Vooral de retail gaat dit merken. Het segment van kleding, woonassecoires en elektronica zal de zwaarste klappen krijgen. Lees ook: Dit moet je regelen voor de btw-verhoging naar 21 procent.
4. Pijnlijke fout van KvK
De Haagse Kamer van Koophandel heeft volgens een ondernemer uit Houten een wel heel pijnlijke fout begaan. Het verklaarde een eenmansbedrijfje uit Houten per ongeluk failliet. Het internetbedrijf Activeworlds Europe, specialist in virtuele werelden – met klanten als ABN Amro, Siemens, Unilever, Defensie en ThiemeMeulenhoff – is daardoor naar eigen zeggen een miljoenenorder misgelopen van een grote Amerikaanse klant. De partijen stonden op het punt het contract te sluiten, toen de klant via een backgroundcheck vernam dat het bedrijf failliet was verklaard. Het faillissement betrof echter een ander bedrijf met dezelfde naam.
5. Klappen voor Mkb
Door de sterke binnenlandse oriëntatie van het midden en kleinbedrijf (mkb) zien veel ondernemers de winst dit jaar dalen. Gemiddeld met 6,25 procent en in alle sectoren. De werkgelegenheid binnen het mkb neemt daarom in 2012 af met ruim 20.000 banen (-0,5 procent) en in 2013 met 34.000. Verwacht wordt dat het aantal zelfstandigen met 0,5 procent afneemt in 2012. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia/Eim. Bedrijven hebben veel last van de dalende consumptie, een afname van investeringen en een overheid die minder inkoopt. Een belangrijke oorzaak is de zwakke woningmarkt. In de detailhandel (2,25 procent krimp) en bouwsector (8,5 procent) is dit duidelijk merkbaar. De winstdaling is een direct gevolg van de afzetdaling en hogere grondstofprijzen. Ook een sterke druk op de prijzen en tarieven speelt een rol, waardoor niet alle kosten kunnen worden doorberekend.
6. Jordania tast in de buidel
Merab Jordania, de vermogende Georgiër die eigenaar is van voetbalclub Vitesse, wil een nieuw stadion in Arnhem bouwen. Volgens De Telegraaf plant Jordania momenteel de bouw van een splinternieuw onderkomen. Vitesse voetbalt zijn thuiswedstrijden sinds 1998 in Gelredome, dat sinds 2007 eigendom is van het inmiddels failliete vastgoedbedrijf Eurocommerce. Jordania wilde volgens De Telegraaf het stadion kopen, maar dat stond de provincie Gelderland niet toe. Omdat de club ook geen enkele mogelijkheid heeft om het stadion verder te exploiteren, is het economisch niet langer interessant om in Gelredome te blijven.
7. En dan dit: Wozniak wil emigreren
Wat doe je als je thuis geen snelle internetverbinding hebt? Dan emigreer je. De Amerikaanse Apple-oprichter Steve Wozniak heeft het Australisch staatsburgerschap aangevraagd. De ondernemer – die in het land was om de eerste iPhone5 te scoren – was onder de indruk van een regeringsproject dat het complete land voor 2021 moet aansluiten op breedbandinternet. Door te emigreren heeft hij eindelijk een oplossing gevonden voor de slechte internetverbinding in zijn thuisstaat Californië, die hem al lange tijd een doorn in het oog is. Diverse gesprekken met politici hebben daar niks kunnen veranderen. Overigens wil Wozniak zijn Amerikaans paspoort wel behouden.
Tot zover de Sprout update van 26 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.