Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De accijnsverhoging ‘oplossen’: Zeg vaker goedemorgen!

Ze zijn het er niet mee eens, de horeca-uitbaters en sportschooleigenaren. Maar de verhoging van de accijns op alcoholhoudende dranken, limonade en mineraalwater is een feit. “Mensen geven steeds vaker geld uit aan iemand in plaats van aan iets.”

Even de feiten: per 1 januari 2014 stijgen de accijnzen op alcoholhoudende dranken met 5,75 procent. Verder wordt limonade met 7,59 cent per liter belast (was 5,5 cent) en vruchtensap en mineraalwater gaat van 4,13 cent per liter naar 5,7 cent. Lennart Duijvelaar, eigenaar van sauna- en wellnessclub Orange Wellness uit Alphen aan de Rijn verhoogt als gevolg van de maatregelen de prijs van de consumpties. “Je kunt op verschillende manieren anticiperen op de maatregelen.”

Prijzen verhogen

De ondernemer noemt de verhoging ‘maar zuur’. “Wij kunnen de lidmaatschappen verhogen, maar ik kies er bewust voor dat niet te doen. Leden kijken met een vergrootglas naar het lidmaatschap, terwijl ze dat veel minder stringent doen als het gaat om een kop koffie of een glas wijn. De wijn gaat dan van 3,75 euro naar iets meer dan vier euro.”

Kan hij niet kiezen voor goedkopere producten of leveranciers? “Dat is een optie. Wij hebben dat eerder gedaan met onze koffie. Als de overheid ons zwaarder gaat belasten moeten we het toch ergens proberen te compenseren. Maar we zijn geen zuinig bedrijf, wij hebben een concept waarbij kwaliteit en biologische producten centraal staan en we willen onze horeca niet uitkleden.”

Hardere concurrentie

“Deze maatregelen zorgen er wel voor dat de concurrentie harder wordt. En daar reageren we op. Wij noemen sinds kort weekprijzen bij onze abonnementen. Per maand betaal je hier 53,50 euro, per week 12,50 euro. Op de een of andere manier vinden mensen dat toch aantrekkelijker, die 12,50. Dat is puur marketing, maar het werkt. En zo zijn er meer maatregelen te bedenken. Heineken ging een tijdje terug met andere glazen werken, dat is ook een idee.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Minimumleeftijd verhoogd

Voor Duijvelaar hebben de maatregelen overzienbare gevolgen, aangezien bijvoorbeeld alcoholische dranken slechts 10 procent van zijn horecaomzet beslaat. Heel anders wordt het voor Rick Lauffer, eigenaar van hotel-restaurant-café Sonnevanck in Wijk aan Zee. “Wij staan altijd onder druk”, zegt hij. “Eerst door het rookverbod en nu moeten we er ook op letten dat jongeren onder de 18 niet drinken, omdat de minimumleeftijd per 1 januari 2014 met twee jaar wordt verhoogd. Terwijl die jongeren thuis indrinken en voor sportkantines veel minder strenge eisen gelden. We voelen ons zo langzamerhand meer handhaver van de wet dan ondernemer.”

Betalen voor beleving

En de verhoging van de accijns past in dat beeld? Lauffer: “Dat krijgen we ook opgelegd. Mensen denken: waarom kost een biertje uit de pomp hier 2,30 euro en in de supermarkt één euro?” Hij geeft zelf het antwoord. “Ze betalen geen 2,30 euro voor het bier maar voor de totale beleving. De gezelligheid, de gastvrijheid, het warme welkom. Wij verkopen toegevoegde waarde. Ondernemers die getroffen worden door deze verhoging moeten zorgen dat de kwaliteit hoog blijft. Investeer in je sociale functie. Ik merk dat mensen steeds vaker geld uitgeven aan iemand, in plaats van aan iets. Dus ik probeer altijd hartelijk en gastvrij te zijn. Als je dat goed voor elkaar heb is men heus bereid een dubbeltje meer te betalen voor een biertje. En geloof me, dit is echt niet vanzelfsprekend. Ik kom vaak binnen bij de detailhandel maar bijna niemand zegt nog ‘goedemorgen’ tegen me. En het is zo’n kleine moeite. Wees hartelijk, maak een gezellig praatje, dan blijven de mensen komen. Dat is mijn heilige overtuiging.”