Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Daagt ClothesMakeMen ASOS.com uit?

Fleur Geerinck heeft in 2010 een site opgericht die mannen helpt bij het kiezen van eigentijdse kleding. Clothesmakemen.com gebruikt daarvoor een tool, die volledige outfits aanprijst op basis van iemands oog-, haar- en huidkleur. 

“Het idee voor ClothesMakeMen is ontstaan tijdens mijn studie, toen mannen mij om hulp vroegen met winkelen”, vertelt Geerinck. “Ze hielden niet van shoppen, maar wilden er wel goed uitzien. Ik begon toen kledingstukken bij elkaar te plakken met linkjes naar webshops en stuurde dit door. Dan konden ze zelf shoppen. Dat viel blijkbaar goed in de smaak, want ze begonnen hun adviezen ook weer te delen en al snel kreeg ik wildvreemde mannen op de stoep met adviesverzoeken. Dat heb ik langzaam vertaald naar het concept wat het nu is. Eerst alleen op Twitter outfits posten, vervolgens een blog, een site met een eerste versie van de ‘Outfit Generator’ waar mannen al outfits op stijl konden zoeken tot de site die het nu is. In principe doe ik alles zelf, behalve het bouwen van de website, dat heb ik uitbesteed.”


Ze trekt mij niet over de streep’


Thijs Gitmans (Peak Capital)


Onderscheidende waarde:


“Wat ClothesMakeMen.com beter maakt is dat we van complete outfits uitgaan in plaats van losse kleding of merken. Daarbij blijkt uit een enquete onder mijn eigen bezoekers, dat veel heren ook vaak kleding laten hangen omdat ze geen idee hebben hoe het te combineren. Bij ons kunnen zij op basis van uiterlijk en persoonlijke stijl outfits selecteren en direct online bestellen bij toonaangevende webshops.

We schrijven ook wat af. Zo schrijven er een aantal ontzettend leuke bloggers over van alles wat ze mee maken. Onlangs bijvoorbeeld over hoe ze zich stylewise voorbereiden op het einde van de wereld. Ook vormen de bloggers een vrouwenpanel dat vertelt wat we nou eigenlijk van mannen willen.


Verder is ClothesMakeMen heel toegankelijk. Je bent hier niet gay, metro of noem maar op, je bent een man, geïnteresseerd en wilt er goed uit zien.”


De executie laat nog te wensen over’


Herman Kienhuis (Sanoma Ventures)


Verdienmodel:


“Affiliate marketing en losse advertentie verkoop. Affiliate betekent kort gezegd op commissie basis. Ik ontvang gemiddeld 8 procent van een verkoop die ik voor een andere webshop realiseer en in praktijk is dat gemiddeld zo’n 9 euro 50 per artikel. Voor mij is het ideaal dat ik gebruik kan maken van de vele adverteerders via affiliatenetwerken, zonder deze shops allemaal individueel te moeten benaderen. Aan webshops die nog niet lid zijn van een affiliatenetwerk of dit niet willen, verkopen we losse advertenties.”


Sales- en marketingstrategie:


“Voornamelijk via social media. Via die kanalen leg ik contacten met interessante media, nieuwe bloggers voor de site, de bezoekers zelf en met webshops. Ik ben ook erg van de acties. Met de launch hadden we bijvoorbeeld een mooie openingsactie waarbij tientallen webshops speciale ClothesMakeMen kortingscodes beschikbaar hadden staan voor bezoekers. Denk aan Zalando, Superdry en JeansOnline. Ook hebben we recentelijk een winactie met Vimodos opgezet. Daarnaast maak ik natuurlijk gebruik van SEO & SEA.”


Resultaten en ambities:


“ClothesMakeMen trekt nu zo’n 4000 unieke bezoekers per maand met een gemiddelde conversie van twee procent. Het belangrijkste is dat bezoekersaantal omhoog te krijgen. In 2013 moeten we zeker de 30.000 unieke bezoekers per maand kunnen aantikken. In mijn lange termijn visie leek het me altijd mooi binnen Nederland een heel mannencluster van websites samen te voegen. Op het moment werk ik een paar maanden vanuit Berlijn en na veel ontmoetingen met inspirerende ondernemers hier denk ik ook eens voorzichtig na over een Engelstalige site…”



Dit vinden Thijs Gitmans (Peak Capital) en Herman Kienhuis (Sanoma Ventures):



‘Niet het onderscheidende vermogen waar ik naar op zoek ben’


Thijs Gitmans van investeringsmaatschappij Peak Capital: “Er is zeker ruimte voor dit type sites. Maar het neemt minder een vlucht dan fashion communities voor vrouwen, omdat de beleving en manier van shoppen bij mannen nu eenmaal anders is. Het kan goed zijn dat mannen wat meer geholpen moeten worden, en dat doet ClothesMakeMen, maar er zijn ook veel concurrenten.


De indeling van de site is wat rommelig en wonderlijk. Er zijn allerlei submenus, maar uiteindelijk kom ik elke keer bij dezelfde verhaaltjes uit. Dat is hinderlijk, want je wekt de suggestie dat de site vol content staat, maar in de praktijk is dat niet zo. Dan zou ik zeggen: hou je site eenvoudig.


De outfits zijn de usp’s van Clothesmakemen. Het voordeel van werken met outfits is dat het je sales verhoogt, omdat je klanten makkelijker een ‘mandje’ spullen kopen. En het kan de retouren voor de winkelier verlagen, omdat klanten een betere keuze maken. Maar uniek is het niet. Grote modesites als ASOS en Mr Porter maken er ook gebruik van. Zij hebben zo’n service voor een belangrijk deel user generated gemaakt. Voordeel daarvan is dat je meer aansluiting hebt bij je doelgroep en het een stuk schaalbaarder maakt dan zelf outfits samenstellen.

De stylingtool die passende kleding zoekt bij de kleur van je ogen, haar, huid en eventuele baard, is leuk bedacht, maar ik zie er weinig toegevoegde waarde in. Ik betwijfel of je puur op basis van die gegevens een goed advies kunt geven en of mannen daar gevoelig voor zijn. Het is mij teveel een gimmick.


De kwaliteit en uitstraling van je collectie outfits is zeer bepalend. Ik vind zelf de outfits nog wat degelijk en soms gedateerd overkomen. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar het geeft mij nog niet het gevoel dat dit DE plek is om te zijn. Daar zit voor mij het belangrijkste punt. Dit is een zeer drukke markt met een aantal grote, machtige spelers. Daar moet je je van onderscheiden, als je een serieuze community op wil bouwen met gebruikers, bloggers en merken met autoriteit. Een paar gezichtsbepalende fashionista’s (is er ook een mannelijke versie van dat woord?) zouden je site kunnen helpen, als blogger of ambassadeur. Alles om je geloofwaardigheid te verhogen. Gezien de buitenlandambitie zou ik de site overigens meteen ook internationaal neerzetten. Helpt ook bij de uitstraling.


Op het verdienmodel heb ik weinig aan te merken. Het is het voor de hand liggende model. Winkeliers willen altijd voor een verkoop (of een lead) betalen. Wel een lastig punt is dat je feitelijk ook concurreert met je affiliates. ASOS richt zich op dezelfde doelgroep, maar heeft substantieel meer middelen en marge ter beschikking om de klant binnen te halen. Al met al leuk bedacht en met veel enthousiasme in de markt gezet. Het wordt een grote uitdaging om een substantiële positie in deze drukke markt te verwerven. Mij persoonlijk heeft ze nog niet over de streep kunnen trekken.”


‘ClothesMakeMen zal meer waarde moeten toevoegen’



Herman Kienhuis van Sanoma Ventures: “ClothesMakeMen probeert zich te onderscheiden door uit te gaan van hele outfits in plaats van losse kledingstukken. De ‘outfit generator’, die outfits filtert op uiterlijke kenmerken van de man en zijn stijlvoorkeur wordt daarbij als een belangrijke feature gepresenteerd. Veel fashionsites tonen echter outfits en ook mogelijkheden om zelf combinaties te maken. Ik zie dit dus niet als erg onderscheidend. Ook vraag ik me af of voldoende mannen op deze manier kleding willen kopen.


ClothesMakeMen wil geld verdienen met affiliate verkoopcommissie en advertentieverkoop. Dat zijn op zich prima modellen, waar echter wel veel volume voor nodig is. Ook kan er spanning ontstaan tussen beide modellen, want voor affiliate inkomsten wil je een bezoeker zo effectief en snel mogelijk doorsturen naar een webshop en voor advertentie-inkomsten wil je een bezoeker zo lang mogelijk vasthouden met aansprekende content. ClothesMakeMen legt de nadruk op inspiratie en zal denk ik nog meer waarde moeten toevoegen om effectief conversie te realiseren naar aankoop.


De executie laat nog te wensen over. De site is vrij langzaam en het aanbod van outfits is beperkt. In Google wordt ClothesMakeMen nog niet of nauwelijks gevonden. Ook is het kopen van een outfit complex, want je wordt per kledingstuk naar een aparte webshop doorverwezen. De belofte dat ‘herenkleding kopen nog nooit zo makkelijk was’ wordt dan ook niet waargemaakt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


ClothesMakeMen geeft aan te willen groeien door social media, acties met webshops, seo & sea en misschien een Engelstalige versie. Dit lijken me logische elementen, maar het is onduidelijk hoe dan precies, en waarom ClothesMakeMen hier meer succes in zal hebben dan de vele andere sites op dit vlak.”