Iets meer dan een maand na het winnen van de Challenger Award is mij naast euforie, grote trots voor de prijs en de erkenning voor Oggu een ongelofelijk positief gevoel bijgebleven van de dag en de mensen die deze dag maakten. Wat mij tevens bijbleef was de opmerking van één van de aanwezigen die mij aanschoot na mijn winnende pitch, en vroeg wat Oggu en biologische voeding eigenlijk duurzaam maakt.
De toewijding aan duurzaam ondernemen betekent voor mij als voedingsproducent dat ik (bedrijfs)ethisch de maximale verantwoordelijkheid neem op het gebied van de gezondheid van de mens en die van de aarde. Dit gaat verder dan de drie P’s, cradle to cradle of klimaatneutraal ondernemen alleen. Het is allemaal onderling verbonden en vraagt om een holistische benadering. Het één kan niet zonder het ander. Door de opkomst van nieuwe landbouwmethoden met pesticiden en kunstbemesting van het land zijn we zeventig jaar geleden volledig afgegleden naar een wereld met als standaard chemische additieven in onze voeding. We schijnen sindsdien ook te geloven dat goedkope voeding alleen geproduceerd kan worden als het gebaseerd is op oneindige watervervuiling, kosteloze gronderosie en goedkope energie, en dan heb ik het nog niet eens over directe en indirecte gezondheidseffecten op de mens of het mondiale voedingsafvalprobleem.
Duurzaam ondernemen
De oneindigheid van water, land en energie zijn niet vanzelfsprekend meer en dwingen ons opnieuw na te denken over het herinrichten van de voedingsketen. De overduidelijk aanwezige systeemfouten – niet alleen in de voedingsketen maar ook in de economie en ons onderwijs – kunnen alleen met duurzame oplossingen hersteld worden. Het is een teken van de tijd dat twee van de drie finalisten bij de Challenger van het Jaar-verkiezing een duurzame propositie vertegenwoordigen. Ecoentrepreneurship, of ecopreneurship zoals het ook wel genoemd wordt, zal binnen afzienbare tijd volledig gemeengoed zijn. Net zozeer als tien jaar geleden veel bedrijven een e-organisatie waren, is de ‘e’ bijna helemaal verdwenen uit product- en bedrijfsnamen, omdat alle bedrijven nu vanzelfsprekend online opereren.
Ik prijs me gelukkig dat we in deze interessante tijden leven met zoveel positieve uitdagingen voor duurzame ondernemers die werken aan een betere wereld voor de kleinkinderen van onze kinderen…
Leonard Freeke is oprichter van biologische frisdrankproducent Oggu. Hij is tijdens de Challengerday
in november gekozen tot Challenger van het Jaar.Komend jaar schrijft hij columns voor Sprout.
Lees ook:
- Challenger van het jaar: De lijst van 2011
- Amerikaan ruikt aan Holland afval
- 5 tips om duurzame orders binnen te halen