Grote bedrijven willen graag gezien worden met startups. Hoe ver dat gaat? Met BeFrank, Knab en Inshared doen ze het zelf.
Het wordt niet alleen steeds populairder om een eigen onderneming te starten, het lijkt ook steeds populairder te worden om je als groot bedrijf met een slimme starter te associëren. Eerder dit jaar lanceerde uitgever TMG bijvoorbeeld TMG Startups, een plek waar zeer jonge ondernemingen de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Maar TMG is niet de enige Nederlandse grootmacht die starters aan zich probeert te binden. Vorig jaar zetten we al eens op een rij welke corporates het doen met beginnende bedrijven:
Waarom doen grote bedrijven dit?
Vaak wordt het innovatievermogen van beginnende bedrijven als argument aangedragen voor dit soort samenwerkingen. De innovatiefocus van grote bedrijven ligt te veel op uitvinden, vertelde Wouter Koetzier van Accenture bijvoorbeeld tegen MT. 'Startups zijn daar soms veel beter in.' Ook TMG gooit het over deze boeg. Axel Kenninck, manager van TMG Startups, vertelde eerder dit jaar over het initiatief van de uitgever: 'Er was behoefte aan innovatie, om zo ondernemerschap te bevorderen zónder alle corporate hassle.'
De trend: corporate venturing
De startup-benadering, waarbij bijvoorbeeld wordt geïnvesteerd in beginnende bedrijven of binnen de muren van een corporate aan een nieuw bedrijf wordt gewerkt, werd door Geert Duysters en Jessica van den Bosch van de Tilburg University onderzocht voor het boek Corporate Venturing – Organizing for Innovation. Het tweetal bekeek verschillende manieren waarop grote bedrijven en startups samenwerken en zocht daarbij naar een rode draad. Het team is de belangrijkste succesfactor voor het wel of niet slagen van corporate venturing, zo luidt de conclusie van de onderzoekers. Je hebt mensen nodig die ondernemend zijn, maar die ook gewoon met het moederbedrijf overweg kunnen. Een korte uitleg in video:
Of is er nog een andere reden?
Startups zorgen natuurlijk niet alleen voor een boost aan innovatievermogen. Met een startup wil je nou eenmaal gezien worden, zelfs (zeker?) als het bedrijf in kwestie uit Nederland komt. Dat is handig voor corporates, zeker als je als bedrijf of als sector kampt met een licht imagoprobleem. Het is simpelweg leuker om voor MyOrder te werken, dan voor een bedrijf als Rabobank. En het was – lange tijd, in ieder geval – cooler om nrc.next te kopen, in plaats van het verstokte NRC Handelsblad.
3 voorbeelden van startups onder eigen vlag
TMG (investeren in startups), MyOrder (startup overgenomen door Rabobank) en nrc.next (opgestart als nieuwe titel binnen hetzelfde bedrijf) laten zien op welke uiteenlopende manieren grote bedrijven met startups om kunnen gaan. De volgende 3 organisaties gaan daarin misschien wel het verst, door een nieuw merk met opzet als zelfstandig, onafhankelijk bedrijf in de markt te zetten: