De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe word je zelf een GameChanger? Een stappenplan met tips van de pioniers uit 2013.
Woensdag 3 december wordt in Amsterdam de Gamechanger van 2014 gekozen tijdens het Gamechangers Event van Management Team. De 5 finalisten zullen 's middags pitchen voor de jury, daarnaast komt onder andere Action-ceo Ronald van der Mark spreken over het succes van zijn retailer. Er zijn nog kaarten voor het event beschikbaar. Alvast weten hoe je een Gamechanger kunt worden? Leer van de toppers van vorig jaar:
#1. Denk groot, zoals Rob Baan
Van klein denken is nog nooit iemand groot geworden. Dat weet ook Rob Baan van Koppert Cress, die waar mogelijk benadrukt dat Nederland het beste op het gebied van tuinbouw in huis heeft. 'Als je een bom gooit op Enkhuizen, dan zal er op termijn weinig eten zijn in de wereld. En stel dat de pleuris uitbreekt in de wereld, dan kunnen wij Europa volledig voeden.' Met andere woorden: groot word je door iets groots uit te dragen. Daarnaast neemt Baan geen genoegen met zakendoen in de marge, zo bezocht hij beurzen waar topkoks komen om zijn speciale microgroenten aan de man te brengen, en tegenwoordig worden de nieuwste creaties eerst geserveerd bij een restaurant als El Bulli. Daar staan de liefhebbers (en dus ook de belangrijkste chefkoks) in de rij om The Next Big Thing te proeven. Waarna ze allemaal bij Koppert Cress aankloppen om inkopen te doen.
#2. Omzeil tegenwind, zoals Jan Veenendaal
Zoals Baan in eerste instantie moeite had om zijn producten aan de man te brengen (waarna hij naar beurzen ging waar normaal gesproken alleen groothandelaren komen), zo had ook Jan Veenendaal (foto rechts) moeite om het slimme en grondstofbesparende biervat Keykeg onder de aandacht te krijgen. De eerste drie jaar probeerde hij, samen met het consortium aan bedrijven achter de Keykeg, brouwers te bewerken, maar tevergeefs. Net als Baan omzeilde hij vervolgens het probleem, door de focus op de eindgebruiker te leggen. In het geval van Veenendaal gaat het dan om cafés, restaurants en kroegen waar bier (of andere dranken) wordt geschonken. Inmiddels is de Keykeg daardoor in 181 landen verkrijgbaar, en verandert het bijvoorbeeld de manier waarop bier bij de consument terecht komt in Amerikaanse kroegen. 'Dat is wel kicken ja', vertelde Veendendaal tegen MT.
#3. Let op details, zoals Pieter Zwart
De dozen waar de producten van Coolblue in worden verpakt, bevatten zeven verborgen grapjes, vertelde ceo Pieter Zwart vorig jaar. Het zijn, zo weet Zwart, de kleine dingen die het doen. En het zijn ook juist die kleine dingen die ervoor zorgen dat de klant van Coolblue super tevreden is. Coolblue is niet de goedkoopste webwinkel, dat wil het ook niet zijn. Het bedrijf streeft naar de ultieme klanttevredenheid en probeert dat doel te combineren met een winstdoel. Dat gaat niet onaardig, weet Zwart. Twintig medewerkers zijn continu bezig om de dienstverlening te finetunen ('Een knop op het web, of een betere emailing') en 1 op de 10 klanten die te maken hebben met een helpdeskmedewerker krijgt bijvoorbeeld achteraf de vraag of ze de Coolblue-medewerker zelf zouden hebben aangenomen. Zwart: 'Onze medewerkers zitten de hele dag in een sollicitatiegesprek.'
#4. Irriteer (in eerste instantie), zoals Harald Swinkels
Nee, de Nederlandse Energie Maatschappij heeft de afgelopen jaren geen populariteitsprijzen binnen gesleept. Maar, zo weet mede-oprichter Harald Swinkels (foto rechts), dat hoeft een gezonde groei niet in de weg te staan. Ondanks (of dankzij) de enorme irritatie over de reclamespots is de Nederlandse Energie Maatschappij een van de grotere aanbieders van energie geworden in Nederland, na Nuon, Essent en Eneco (Swinkels: 'De NEE-groep, noemen wij het intern'). En, zo vertelde Swinkels vorig jaar, het heeft ervoor gezorgd dat de prijs op de complete energiemarkt is gedrukt. 'De NMa zegt dat dit aan ons te danken is, daar ben ik trots op.' De komende tijd wil het bedrijf zich trouwens wat vriendelijker gaan profileren: op een tegendraadse manier is aandacht van consumenten gevraagd, nu is het zaak om die aandacht vast te houden.
#5. Help bestaande aanbieders, zoals Jitse Groen
What's in it for them? Die vraag heeft Jitse Groen, de man achter Thuisbezorgd.nl, op de juiste manier beantwoord. Dankzij hem kunnen kleine, onbekende restaurants zich online profileren en op die manier – in principe – een grotere klantengroep aanspreken. 'Vroeger gingen zij flyeren in de buurt, ze benutten het eigenlijke potentieel niet. Wij hebben de hele cirkel groter gemaakt, dankzij ons kunnen de kleinere restaurants wél concurreren met een partij als Domino's.' Thuisbezorgd groeit nog steeds als kool, ook over de landsgrenzen – vorig jaar werd bijvoorbeeld een pilot in Vietnam gestart via een lokale Nederlandse ondernemer. In Nederland is Thuisbezorgd inmiddels 'praktisch monopolist in Nederland, met een marktaandeel van 95 procent'.
#6. Bied tijdwinst, zoals Carel van Sorgen
Carel van Sorgen (foto rechts), de man achter 247Tailorsteel, is 60-plusser, maar zegt: 'Ik wou dat ik 36 was.' Nu begint het pas op internet, zo denkt hij. In 2007 richtte Van Sorgen zijn bedrijf op, waarmee hij andere bedrijven een enorme tijdwinst bezorgt. Zijn klanten zijn bedrijven uit de metaalverwerkende industrie die met een probleem zitten: ze moeten tekeningen maken van hun product en vervolgens uitrekenen welke metaaltoeleverancier de goedkoopste is. Dat is een tijdrovend en duur proces. 247Tailorsteel neemt ze dit werk uit handen, dankzij een slimme internetapplicatie en – zoals de naam al aangeeft – een 24-uurs dienstverlening. Elke dag krijgt 247Tailorsteel 30 ton metaal binnen, de volgende dag is het alweer doorgestuurd naar klanten, maar dan wel bewerkt op de manier waarop zij dat willen. Van Sorgen zei vorig jaar: 'We willen de McDonald's van de metaalindustrie worden.'
#7. Weet dat je nooit klaar bent, zoals Marcel Kalse
In 2012 werd Knab met veel lawaai gelanceerd als alternatief voor de bestaande Nederlandse banken. 'Er zijn geen dubbele bodems', zei mede-oprichter en GameChanger René Frijters toen tegen MT. Klaar? Nee, want Knab is onder de vleugels van Aegon nog niet extreem succesvol geworden. De organisatie, die een jaaromzet van 5 miljoen euro claimt, heeft geleerd dat mensen iets nieuws altijd vergelijken met wat ze al kennen, zei Marcel Kalse, de andere oprichter van Knab, vorig jaar. 'Mensen gaan uit van hun bestaande referentiekader.' Om zich aan te passen aan de situatie heeft Knab besloten het model uitgebreid met twee extra pakketten: naast een abonnement a 15 euro per maand, zijn er nu ook abonnementen van 5 en nul euro per maand. Kalse: 'Dat is het Spotify-model, een filosofie waar we in geloven.'
#8. Ken je klant, zoals Walter Peteri
Dankzij de broertjes Peteri zijn er wereldwijd meer dan 350.000 kokendwaterkranen onder de naam Quooker op de markt. Daarmee hebben ze de uitvinding van hun vader, die er in 1970 mee begon, alsnog tot een succes gemaakt. Hoe? Door ze relatief lage kortingen te geven aan de handel (Walter Peteri: 'Door internet is er nu een grote prijsdruk, waardoor andere grote spelers mee moeten') en door vanaf dag één een database aan te leggen met alle data van klanten. 'We behandelen iedereen alsof we hem of haar kennen.' Volgens Peteri heeft Quooker nauwelijks concurrenten, het bedrijf moet zich vooral verweren tegen mensen die denken dat ze de kraan niet nodig hebben. Tegenwoordig zit in 1 van de 4 nieuwe Nederlandse keukens een Quooker. Peteri: 'Dat kan naar 50 procent, minimaal, maar het kan nog een jaartje of tien duren.' Ondertussen probeer het bedrijf de moeilijke Duitse markt te bewerken. 'Het is het hart van de Europese keukenindustrie. Als je daar niet slaagt, is het wachten tot je geslacht gaat worden.'
#9. Vind de juiste partners, zoals Tom van Aken
Tom van Akens Avantium werkt onder andere aan een biobased frisdrankfles, die zonder druppel aardolie kan worden geproduceerd. De ceo van het bedrijf heeft deals gesloten met grote partijen als Coca-Cola en Danone (we schrijven het nu in een bijzin, maar daar ging uiteraard wat tijd overheen), waarmee hij de nieuwe flessen samen naar de markt wil brengen. Van Aken (foto rechtsonder): 'De hele industrie zei dat het niet kon, juist daarom hebben de we hulp van Coca-Cola gezocht. Als bedrijf proberen we de business niet vanuit technologie te benaderen, maar vanuit een product binnen een niche.' Avantium wil een eerste testfabriek in Amerika neerzetten, waarmee bewezen moet worden dat de fles op commerciele schaal kan worden geproduceerd. 'Tot die tijd maken we omzet met onze dienstverlening, maar als de fabrieken draaien, hoeven we het daar niet meer over te hebben.' Ook Incotec, waar Jan-Willem Breukink de scepter zwaait, moet het hebben van partnerships, zo vertelt hij: 'In verschillende landen hebben wij een netwerk van partners waar wij samenwerkingen mee doen.'
#10. Weet dat iedereen het anders doet, zoals iedereen
Internetondernemers Pieter Zwart en Jitse Groen zaten bijna te stuiteren op hun stoelen toen Jan Veenendaal vorig jaar een pitch hield waar ze bij waren. Met het slimme biervat Keykeg heeft hij goud in handen, zo vond het duo, dus moest hij Zo Snel Mogelijk Verder Uitrollen, eisten ze bijna van hem. Maar internetondernemers zijn anders dan industrie-ondernemers. Veenendaal zei dat hij niet sneller kon groeien, en op de vraag waarom hij niet gewoon meer werknemers aanneemt, reageerde hij: 'Eerst moet de groei van de bestaande business op orde zijn. Het moet wel bestuurbaar blijven.' Zwart en Groen bijna in shock achterlatend.