Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe verf-feesten ook in Nederland een trend werden

Elwin Stevelink verkocht met zijn verf-feesten 3 keer de Heineken Music Hall uit. De volgende stap: 12.000 jongeren kleuren in de RAI.

Wit naar binnen, gekleurd naar buiten: dat is de korte samenvatting van de verf-feesten die in Nederland steeds populairder worden. Je hebt werkelijk geen idee wat een verf-feest is? De iets minder korte samenvatting: het zijn avondvullende evenementen waarbij wordt afgeteld naar een bepaald tijdstip, het moment waarop er verf in alle kleuren van de regenboog over de in het wit geklede bezoekers wordt gespoten. Voor en na dat moment wordt het publiek vermaakt met muziek, circusoptredens, vuurwerk en 3D-beelden, die ze kunnen bekijken met de verkregen 3D-bril.

Van studentenfeestje naar 12.000 man in de RAI

In ons land is een van de voortrekkers van het fenomeen Neonsplash, een Duits bedrijf dat via ondernemer Elwin Stevelink voet aan de grond heeft gekregen in Nederland. Stevelink zag het concept in Duitsland, organiseerde een verf-feest voor het jubileum van zijn Groningse studentenvereniging waar 2.500 man op afkwamen en bouwde het evenement vervolgens uit naar de rest van Nederland. Inmiddels heeft hij in Amsterdam bijvoorbeeld drie keer de Heineken Music Hall uitverkocht, terwijl er op zaterdag 8 november meer dan 12.000 feestgangers worden verwacht tijdens de volgende Neonsplash in de RAI te Amsterdam.

Een impressie van de verf-feesten van Neonsplash:

Wat is de oorsprong van de verf-feesten?

Naast Neonsplash zijn er in Nederland vele partijen op de markt die ook bontgekleurde feesten en festivals organiseren. Zo startte dance-gigant ID&T, dat vorig jaar door het Amerikaanse SFX is overgenomen, eind 2013 met een soortgelijk concept. Allemaal halen ze inspiratie uit het Holi feest, een jaarlijks Hindoeïstisch festival in India waar onder andere gekleurd poeder wordt rondgestrooid. De verf-feesten hebben daar een moderne draai aan gegeven, door gebruik te maken van vloeibare neon-verf, die reageert op UV-licht van blacklights. Eerder waren de verf-feesten al een groot succes in andere landen, zoals Australië. 'Mensen vragen me: wanneer denk je dat de hype in Nederland voorbij is? Maar tot nu toe gaat het elke dag weer harder en harder', vertelt Stevelink lachend, in gesprek met Management Team. 'De RAI is natuurlijk niet mis voor een concept dat nog maar 1,5 jaar bezig is.'

Beurslocatie verven

Nadat Stevelink succesvol voor zijn studentenvereniging een verf-feest had georganiseerd, vroegen de Duitsers van Neonsplash hem het concept verder uit te rollen in Nederland. De eerste stap was een groter feest in de Martini Plaza in Groningen. Stevelink: 'Maar hoe leg je aan iemand uit dat je verf wilt gaan rondspuiten in zijn grote, nette beurslocatie?' Stevelink kwam niet langs de secretaresse en besloot tijdens een vakbeurs brutaal op de directeur van de locatie af te stappen door te doen alsof hij een afspraak had ('dat kon hij wel waarderen') en wist hem te overtuigen. 'Ik heb vervolgens geen enkele euro uit hoeven geven aan marketing. Dankzij sociale media en het succes van het eerdere feest in Groningen, verkochten we in één dag alle 4.500 kaarten.'

De geheimen achter het verf-feest

Hoe komt het dat jongeren helemaal wild worden van de verf-feesten? Stevelink heeft daar verschillende verklaringen voor:

  • De feesten zijn geen eenrichtingsevenementen waarbij het publiek slechts kijkt naar een optredende artiest.
  • Ze zijn niet afhankelijk van grote artiesten, het concept is leidend.
  • Bezoekers nemen zelf deel aan verf-feesten, ze zijn onderdeel van de show en staan er middenin.
  • Het spektakel vindt niet alleen op het podium plaats, ook tussen het publiek worden stunts uitgevoerd.
  • Door de verf maakt het niet uit hoe bezoekers er uit zien: niemand hoeft zijn haar goed te doen.
  • Er zit een verhaallijn in de avonden, waarbij naar een climax (het verfmoment) wordt toegewerkt. Stevelink maakt hierbij de vergelijking met Oud & Nieuw.
  • Jongeren durven zich meer over te geven aan de feeststemming, dankzij de verf als vloeibare verkleding. 'Net als bij carnaval', vertelt Stevelink. 'Als je er toch al gek uitziet, durft iedereen ineens ook gek te doen. Alle remmen vallen dan weg.'

De verf-feesten van Neonsplash zijn een groot succes

Enkele praktische vragen

Het succesverhaal van Neonsplash en soortgelijke verf-feesten zorgde ervoor dat het een stuk makkelijker werd om de volgende locaties – bijvoorbeeld de Heineken Music Hall – te overtuigen, zegt Stevelink. Tegenwoordig hebben de locaties waar verf-feesten worden georganiseerd alleen enkele praktische vragen voor hem, zoals: blijft mijn zaal in regenboogkleuren achter? Het antwoord is geruststellend, want Neonsplash legt speciaal tapijt neer in feestlocaties. Zo wordt de ruimte afgedekt en – bijkomend voordeel – wordt voorkomen dat bezoekers uitglijden op gladde vloeren vol verf. Voor de wanden wordt plastic folie gebruikt. Die verf is afkomstig uit speciale verfkanonnen, maar bezoekers kunnen ook zelf meedoen met de actie. Neonsplash verkoopt tijdens evenementen verf voor 5 euro per halve liter-fles, die 'gretig aftrek vinden', aldus Stevelink.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nederland versus SFX

Inmiddels heeft Stevelink besloten een volwaardig bedrijf op te bouwen vanuit de Nederlandse Neonsplash-feesten, waarvoor hij een licentie heeft bij het Duitse bedrijf met dezelfde naam. Vorige maand richtte hij onder andere samen met dance-organisator UDC (bekend van Dance Valley) het bedrijf Insight op. Niet alleen de Nederlandse verf-feesten zullen voortaan onder deze vlag in de markt worden gezet, Stevelink zegt vele nieuwe concepten in petto te hebben en ook andere dancefeesten hebben zich bij het initiatief aangesloten. Stevelink wil van Insight 'de grootste onafhankelijke dance-organisator van Nederland' maken, wat een stuk makkelijker is geworden sinds het Amerikaanse SFX zowel de vaderlandse dancegrootheden ID&T als Monumental heeft overgenomen, beaamt Stevelink. Insight wil een tegengeluid bieden tegen de overname-woede van SFX op de markt voor dancefeesten. 'In Nederland zelf is zoveel talent en energie in de dance-scene, hiervoor heeft Nederland helemaal geen Amerikanen nodig.'

Hoeveel verf kan een mens hebben?

En de volgende stap voor Neonsplash? 'Je wilt natuurlijk altijd groeien, dus ik zou liegen als ik zeg dat ik uiteindelijk niet heel graag in de Amsterdam Arena zou willen staan. Het klinkt waanzinnig, maar anderhalf jaar geleden had ik iedereen uitgelachen die me vertelde dat ik de Heineken Music Hall zou uitverkopen. En voor het concept zou het natuurlijk fantastisch zijn, het schreeuwt om meer ruimte voor show.' Stevelink heeft dus nog volop ambitie: 'Een groot deel van Nederland weet nog steeds niet wat er aan de hand is.'

Meer over Gamechangers: