Shengli (38) en Shunli (36) Huang
bedrijf: Eazie
wat: gezond fastservice restaurant
sinds: 2004
personeel: 150 medewerkers (incl parttimers)
omzet: ca 6 miljoen
ambitie: binnen 5 tot 7 jaar 40 vestigingen in Nederland Als studenten hadden ze het zo gemist: een gezonde tegenhanger van al die pizzatenten, snackbars en grillrooms. In hun eigen restaurant is geen gebakken garnaal of loempia te vinden.De bal kwam aan het rollen toen de mannen wat spaargeld hadden en een onverwachts investeringsaanbod kregen van een van de wekelijkse bezoekers van het familierestaurant. De vaste klant zag Shengli regelmatig mensen wegsturen en stelde hem daarom voor uit te breiden. Shengli vertelde de klant over het idee voor Eazie en een week later overhandigde de man 130.000 euro, zonder ook maar een businessplan of tekening te hebben gezien.
Shengli draaide op dat moment al enkele jaren aan de knoppen van het familierestaurant terwijl Shunli zich na drie jaar bij ING begon te vervelen. De broers twijfelden dan ook niet lang over hun samenwerking. Ze hadden nooit ruzie, vertrouwden elkaar voor honderd procent en konden de taken goed verdelen. Shengli stortte zich op de centraal gemaakte sauzen en het beleidsplan, Shunli hield zich bezig met de locatie en het concept: Eazie moest vooral voelen als de straattentjes in Azië; toegankelijk, leuk en snel.
Franchisenemers
Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Abonnement?Het eerste half jaar bleef het nog rustig, maar de drukte die daarna volgde is nooit meer afgenomen. Toen ook hun tweede en derde vestiging snel volliep, besloten de ondernemers te gaan werken met franchise. Shengli: “Onze grootste kopzorg was telkens het personeel, maar daar konden de franchisenemers zich nu voortaan mee bezig houden.”
Aanvankelijk keken de ouders van broers Shengli en Shunli nog afwachtend toe. Eazie was geen typische Chinese onderneming, zoals hun eigen traditionele familierestaurant. Geen chefkok en geen frituur? Gifgroene muren en hippe barkrukken? Een beetje ongewoon voor Chinese begrippen. Inmiddels is de familie er trots op dat de grote Nederlandse steden tezamen tien Eazie’s tellen.
Gezonde concurrenten
De broers omschrijven hun klandizie als ‘multicultureel’ en trouw. Shunli: “Ze gebruiken ‘ff eaziën’ soms zelfs als werkwoord en leggen hun vrienden trots uit hoe het werkt.” Shengli knikt: “Laatst kwam iemand drie keer op een dag. ’s Ochtends werd hij meegenomen, ‘s middags kwam hij zelf en ‘s avonds liet hij het concept weer zien aan anderen.” Klanten vinden het vooral leuk om alle ingrediënten zelf te kiezen. Shengli: “Lust je alleen broccoli, dan neem je toch alleen broccoli? En als je vandaag geen zin hebt in groenten, geen probleem. Soms gaan klanten zelfs sauzen mixen: Indonesische kokos met saté.”
Het hindert de ondernemers niet dat andere gezonde concurrenten inmiddels in elke straat opduiken. “De taart is ook groter”, legt Shunli uit. “Waar vroeger tien man gezond wilden eten, zijn dat er nu zeker honderd. En wij groeien nog steeds.” Daar lopen de broers niet mee te koop. Interviews geven, doen ze niet graag. “Roepen hoe goed wij bezig zijn, zit niet in onze natuur”, vertelt hij. “Daarin lijken we inderdaad wél op andere Chinese ondernemers.”