Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen.
Heel leuk natuurlijk, dat internet der dingen, maar welke producten hebben potentieel toegevoegde waarde als ze worden verbonden met elkaar en/of internet? Onderzoeksbureau Affinnova, sinds eind oktober onderdeel van grootmacht Nielsen, heeft onderzoek gedaan onder Amerikaanse consumenten om te achterhalen naar welke slimme producten vraag is, en naar welke niet. Dit zijn de conclusies:
De drijfveren van de consument
Uit het onderzoek komt naar voren waar de voorkeur van de consument ligt, en waarom. Affinnova defineert daarbij 4 drijfveren. Ten eerste zijn consumenten bang voor controleverlies; ze willen niet zomaar producten die alles voor hen gaan bepalen. Ten tweede hopen consumenten op producten die op afstand bestuurbaar zijn. Nee, daarmee bedoelen ze geen radiografisch bestuurbare auto, maar bijvoorbeeld de mogelijkheid om te checken of de voordeur op slot zit. Ten derde draait het om geld: als het een besparende oplossing is, dan is het goed. Ten vierde: het product moet verder gaan op het gebied van personaliseren dan 'we raden je dit boek aan'. Maar ook weer niet te ver trouwens, want meer dan de helft van de respondenten vreest dat hun data op straat komt te liggen.
De meest gewilde slimme producten
Dit zijn dan de producten die de consument het liefst slim ziet:
- Een koelkast die op afstand laat zien welke producten op voorraad zijn, en welke gerechten er kunnen worden gemaakt op basis van de inhoud (een mooie markt voor Gamechanger Greenpeak)
- Een lamp die op afstand bestuurbaar is (voorbeeld: Philips Hue, zie foto onder)
- Een sprinklersysteem die op basis van weerinformatie wel of niet aangaat
- Een weegschaal die op basis van verzamelde data een gezondheidsplan voor je opstelt
- Een waterfilter die je watergebruik volgt en controleert
- Een wasmachine & droger die waarschuwingen geeft en op afstand is aan te zetten
Eventueel geïnteresseerd ('een beetje', zegt Affinnova) zijn consumenten in een slim koffiezetapparaat, een oven die aangeeft wanneer het eten klaar is, een stofzuiger die zelfstandig schoonmaakt en voedselverpakkingen die seintjes geven als er iets moet worden bijbesteld.
De minst gewilde slimme producten
Uit het onderzoek komen ook productcategorieën naar voren waar consumenten niet of nauwelijks in zijn geïnteresseerd. Dit zijn ze:
- Een slim scheermes
- Een slimme luier
- Een slimme tandenborstel
- Een slimme wijnfles
Opvallend (pijnlijk?) is dat er bedrijven zijn die wel degelijk toekomst zien in deze minst gewilde producten. Bewijsstuk 1, 2, 3 en 4. Maar, kleine kanttekening: het blijft altijd onduidelijk of de consument wel 100% zeker is over wat hij/zij wil. 'Je kan niet zomaar vragen aan klanten wat ze willen en ze dat vervolgens proberen te geven. Tegen de tijd dat je zoiets hebt gebouwd, willen ze weer iets nieuws', zei Steve Jobs bijvoorbeeld eind jaren 80 tegen tijdschrift INC. Nog beroemder is de uitspraak van Henry Ford, die zei: 'Als ik had gevraagd wat mensen wilden hebben, dan zouden ze hebben geantwoord: snellere paarden.'
87 procent weet niet wat IOT is
Het onderzoek van Affinnova lijkt dit standpunt te bevestigen. Slechts 4 procent van de respondenten geeft aan een apparaat dat valt onder the internet of things in bezit te hebben, terwijl 87 procent nog nooit van de term heeft gehoord. 57 procent denkt dat the internet of things net zo revolutionair wordt als de smartphone, maar geeft toe niet te weten hoe of waarom. En 92 procent geeft aan dat het moeilijk is vast te stellen wat ze van slimme objecten willen, maar denkt het te weten, zodra ze het zien. Tja, concludeert Affinnova: dat maakt het lastig voor bedrijven om te bepalen hoe ze moeten inspelen op de trend. Wordt vast en zeker vervolgd, op welke verbonden manier dan ook.