Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Airbnb en Uber gaan het verliezen’

Airbnb en Uber zijn op dit moment de grote jongens van de shared economy, maar ze gaan het op termijn verliezen van een nieuwe generatie startups, die niet gebukt gaan onder een vracht durfkapitaal. Dat stelt de Amerikaanse investeerder Brad Burnham.

Het is even een gedachtensprongetje, maar misschien is het niet helemaal uit de dikke duim gezogen: Airbnb, Uber en andere sterren van de deeleconomie moeten zich ernstige zorgen gaan maken over hun toekomst.


Slimmer, slanker, goedkoper


Forbes tekende uit de mond van investeerder Brad Burnham op, dat hij een nieuwe generatie startups ziet opstaan, die met veel minder kapitaal veel slimmer, slanker en dus goedkoper de markt op zullen komen met vergelijkbare platforms. Terwijl Airbnb (met 776 miljoen dollar aan kapitaal), Uber (gefund met meer dan 300 miljoen) en de rest hun stinkende best zullen moeten doen iets terug te verdienen van de honderden miljoenen aan startupkapitaal, zal het publiek gaan voor de deelsites die de laagste kosten in rekening brengen.


Disruptief businessmodel


Burnham, zelf geen kleine jongen als partner bij Union Square Ventures in New York, sprak op Share, een evenement dat draait om de shared economy en alle spelers die daar op inhaken. Zeker, de peer-to-peerplatforms als Uber en Airbnb hebben met hun disruptieve businessmodel de gevestigde orde – hotels, taxicentrales, autoverhuurders – het leven zuur gemaakt. Zonder de ballast en vaste kosten die professionele aanbieders maken, is het aanbod op deelsites altijd stukken voordeliger, ondanks de fee die de platforms steevast in rekening brengen.


Investeerders willen rendement


Maar binnenkort zijn de p2p-sterren zelf aan de beurt om geknipt en geschoren te worden, beweert Burnham. De volgende generatie noemt hij ‘skinny platforms’: uitgebeende sites zonder veel toeters en bellen, die juist daardoor zowel de aanbieders van pakweg een slaapplek als de couchsurfer een betere deal kunnen bieden. Onderwijl zijn de investeerders achter de Airbnb’s zo ver, dat ze rendement willen zien en hun startups dus hun best zullen moeten doen om omzet en winst te genereren.


De gebruikers zullen niet accepteren dat ze daarvoor moeten opdraaien, denkt de investeerder. Juist het peer-to-peerkarakter van de deelsites maakt immers dat ze zelf de grootste waarde toevoegen aan de ondernemingen. Ze zullen niet zo loyaal blijken, dat ze die willen overdragen aan een stel mannen in krijtstreeppak.


Tip: geen kapitaal aantrekken


Tip van de ervaren durfinvesteerder voor de new kids on the block: haal dus vooral niet te veel startkapitaal op, en doe dat tegen een waardering die niet zo gul is, dat je je gebruikers een poot moet uitdraaien om alle mijlpalen te halen. ‘Het perfecte platform in de deeleconomie zou eigenlijk geen stuiver startkapitaal nodig moeten hebben. Uiteindelijk zouden ze op een punt moeten belanden waar ze decentraal opereren, vergelijkbaar met bitcoins.’ De inmiddels gevestigde orde van deelplatforms zal intussen moeten groeien als een razende om, met slinkende marges, voldoende geld te kunnen maken om overeind te blijven.


Sprout vindt:


Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onze twee centen: Burnham heeft een punt, maar stelt het wel een beetje voor alsof elke geïnvesteerde dollar met rente moet worden terugbetaald aan de investeerders die een startup steunen. Als het beursklimaat voor startups blijft zoals het is, zullen ze inzetten op een beursgang om hun rendement te halen. Of de intrinsieke waarde van de onderneming vervolgens in de buurt komt van de marktkapitalisatie is dan een probleem van beleggers.