Wat is Sprinklr?
Sprinklr verkoopt duurzaam gekweekte kamerplanten en buitenplanten en bezorgt ze bij klanten thuis of op kantoor (binnen Amsterdam elektrisch via Bubble Post). Geen groene vingers? Geen probleem volgens de oprichters van Sprinklr. Klanten krijgen toegang tot een speciale app, die als een soort plantcoach werkt.
De gebruiker krijgt via de app informatie over de planten en verzorgingstips om de planten lang levend en groen te houden. Zielig wegkwijnende kantoor- en kamerplanten moeten op deze manier tot het verleden gaan behoren.
Wie zitten erachter?
Sprinklr is opgericht door een drietal ondernemers met een verschillende achtergrond. Suzanne van Straaten (35) komt uit de wereld van de marketing en logistiek. In het verleden gaf ze leiding aan de marketing- en communicatieteams bij PostNL en de 1%Club. Liedewij Loorbach (41) is actief als journalist (oa. Parool en De Correspondent) en schrijfster van meerdere boeken over planten, zoals ‘Ik en mijn kamerplant’ en ‘Balkonieren’. Derde oprichter is Mark Gallop, een developer met 10 jaar ervaring bij onder meer de 1%Club en Agworld (Australische landbouw software).
Het idee achter Sprinklr ontstaat deels uit frustratie met de huidige plantenindustrie. “Ik liet mijn eigen planten op mijn balkon steeds maar wegkwijnen, maar wil tegelijkertijd wel graag in een groene stad leven. Daar zocht ik een oplossing voor”, aldus Van Straaten. Voordat er een goed werkend business model op papier stond, moest er wel een aantal hobbels genomen worden. Eerst heeft het team maandenlang bezoekers van de Intratuin geïnterviewd om te achterhalen of meer mensen met het probleem van de wegkwijnende planten zitten en wat dan de exacte oplossing daarvoor zou kunnen zijn. Daarnaast zijn de drie oprichters zelf behoorlijk nieuw in de wereld van de planten en vooral de kwekers.
Sprinklr wil het liefst 100% biologische planten verkopen, maar zo makkelijk blijkt dat nog niet, zegt Van Straaten: “We hebben daarin echt wel onze weg moeten vinden.” Volgens de oprichters zit er gif in veel planten die in tuincentra of bij bouwmarkten verkocht worden, waardoor ze juist een slechte in plaats van goede invloed hebben op het milieu en de gezondheid van de mens.
Wie zitten er op te wachten?
Sprinklr moet uitkomst bieden voor de stadsbewoner die tussen al het beton en beeldschermen ook graag wat groen om zich heen wil zien. Dan haal je gewoon een paar planten bij een tuincentrum en klaar is Kees, zou je misschien zeggen. Maar volgens de oprichters van Sprinklr is dat model ouderwets. “De wereld van de tuincentra heeft stilgestaan, de manier waarop je planten koopt is nog steeds hetzelfde als 30 jaar geleden. Dat werkt voor veel stadsbewoners niet meer”, legt Van Straaten uit.
De ondernemer wijst er op dat steeds minder mensen in de stad een auto bezitten en het dus lastig vinden om grote planten ergens bij een tuincentrum aan de rand van de stad op te komen halen. Daarnaast weten veel mensen niet welke planten bij hun in huis, tuin of balkon passen, laat staan dat ze ook nog weten hoe ze die planten moeten verzorgen.
Lees ook: Hoe Bloomon stap voor stap een wereldmerk wil worden (video)
Hoever is de ontwikkeling?
Sprinklr ging halverwege 2016 van start met een crowdfundingcampagne. Inmiddels is de website gelanceerd en de app beschikbaar voor zowel iOS als Anroid. Naast online verkoop heeft de startup afgelopen jaar ook de eerste stappen gezet in de fysieke retail. De planten van Sprinklr zijn bijvoorbeeld te koop in de Bijenkorf en de winkels van Hutspot, wat de groei een flinke stimulans heeft gegeven. Inmiddels komen er ook steeds meer aanvragen binnen vanuit het buitenland.
Voor 2018 staat de internationale uitrol op de planning, om te beginnen eerst maar eens naar België. De grootste uitdaging daarbij is het vinden van kwekers die volledig biologische planten leveren. “Voor buitenplanten is dat niet zo lastig, maar voor kamerplanten is dat echt een probleem. In Nederland zijn er maar twee kwekers die dat doen.”
Wat is het business model?
Klanten kunnen online hun planten uitkiezen en betalen. De planten worden vervolgens aan huis bezorgd. De prijs varieert van net geen 30 euro voor de ‘Kleine Jungle’ aan planten tot bijna 100 euro voor de ‘Mega Jungle II’. Daarnaast kun je ook bijpassende potten kopen en in de toekomst wil de startup ook biologische aarde gaan leveren, zodat je zeker weet dat je gifvrije planten in huis hebt.
Naast particulieren, levert Sprinklr ook aan de zakelijke markt. Bijdrijven als Marqt, The Next Web en Sonos behoren al tot de klantenkring. Dat planten van Sprinklr langer leven dan gemiddeld zorgt voor tevreden klanten, die ook vaker terug zullen komen, zo is de overtuiging.
Nog geld nodig?
In het laatste kwartaal van 2017 werd 150.000 euro opgehaald bij drie strategische partners. Vanwege een forse groei en de ambities voor het buitenland, wil het team binnen afzienbare tijd een volgende ronde aan financiering ophalen.