Wat hebben Michelin sterren en beurzen met elkaar gemeen?
Recent zijn de Michelin sterren weer toegekend. Een mooie traditie met grote gevolgen voor de winnaars en verliezers. Restaurants die vermoeden dat de Michelinman in de zaak is, zijn in verhoogde staat van paraatheid. Alles moet kloppen: bediening, entree, de gerechten en de aankleding.
Extra lekkere koffieHet lijntje van de Michelin ster naar beurzen is kort. Niet zelden deel ik aan een groep mee dat ik na de standtraining ook een bezoek zal brengen aan de beurs. Steevast komt de vraag: ’Wanneer kom je precies langs?’ Dan vraag ik de groep waar deze vraag vandaan komt. Want wat ga je doen als ik aangeef dat ik op dag twee van de beurs langskom om 3 uur in de middag? Staat er dan extra lekkere koffie klaar? Ga je met rechte rug en energie in de stand staan? Ga je dan ineens wel mensen aanspreken? Wat ik vooral wil weten is, wat ga je doen om 14.45 uur? Wordt er dan geroepen dat ik er over een kwartier ben? Wordt er gekeken of alles er nog goed uit ziet? Tot mijn verrassing is het antwoord vaak ‘ja’. Het zal je team maar wezen.
Ongelofelijk dat die verhoogde staat van paraatheid alleen ingezet wordt als het er om lijkt te gaan. Het personeel moet de gehele beursperiode paraat zijn – voor de klant en niet voor de trainer. Want de klant betaalt je boterham, ik niet.
OprechtTerug naar het restaurant. Als ik ruim 150 euro per couvert neerleg in een sterrentent mag ik verwachten dat ze me de behandeling geven als zou ik de Michelinman zijn. En helaas is dat ook nog wel eens een teleurstelling. Een beursbezoeker is niet anders. Deze verwacht een excellente behandeling. Positief pro-actief en met oprecht aandacht voor mijn redenen van bezoek.
Zorg dus dat u een scenario heeft klaarliggen voor het geval er echt klanten komen. En laat de klant zich op ieder moment de Michelinman voelen!
Han Leenhouts (Sales & Pepper)