Het is nu het moment om uw bedrijf te verkopen. Er is zoveel kapitaal in de markt, dat geldschieters van gekkigheid niet meer weten wat te doen met hun euro’s en dollars. Verkopen die keet!
Bovendien faalt het gros van de overnames/fusies – 50 tot 70 tot 80 procent (afhankelijk van het onderzoek dat u raadpleegt). En dat schept kansen. U verkoopt. Gaat lekker een paar jaar aan het strand zitten en koopt uw eigen bedrijf weer voor een prikkie terug.
En mocht de overnamepartij de transactie onverhoopt tot een succes maken. Tja… dan blijft u lekker op het strand zitten of begint natuurlijk een nieuwe onderneming.
Verkopen kost tijd
Dat houdt overigens niet in dat verkopen een gemakkelijke klus is. Een beetje overname kost drie jaar voorbereidingstijd. Deze periode maakt u niet door met de overnamekandidaat. U gebruikt deze tijd voor het uitzoeken van fiscale constructies – die onnodige kosten vermijden – en het wegsnijden van de vetranden van uw bedrijf.
Een beetje ondernemer gaat natuurlijk niet aan het strand zitten, maar spreekt een overbruggingstijd met de koper af. Uw bedrijf gaat u aan het hart, is het niet? Of bent u vooral ondernemer om geld te verdienen. In dat geval stellen we voor om zo snel mogelijk weg te wezen.
6 stappen:
- De waarde van een bedrijf wordt doorgaans berekend door de Discounted Cash Flow methode.
- U kunt ook benchmarken door te kijken wat vergelijkbare bedrijven kosten. Kijk hiervoor op de bedrijvendatabank of de ondernemingsbeurs van de KvK.
- Overnames worden doorgaans geregeld door een overnamespecialist. Dat kost geld, maar neemt een boel zorgen uit handen.
- Zorg daarnaast voor een belastingadviseur om de fiscale ellende af te dekken.
- Een jurist heeft u nodig om het verkoopcontract op te stellen.
- Ga ook eens lunchen met ondernemers uit uw netwerk die al eens een bedrijf verkocht hebben. Netwerken is niet alleen maar goed om nieuwe leads op te doen.
Meer weten? Lees het uitgebreide dossier op de website van Sprout.