1. Bedrijfsopvolging familiebedrijven vaker via private equity
Het is nog steeds zo dat een meerderheid van alle bedrijven in Nederland een familiebedrijf is. Het van vader op zoon-principe staat echter onder druk. Het eigen vermogen is aangestast waardoor er geen ruimte is voor investeringen. Het lukt de jonge generatie niet leningen bij de bank af te sluiten die nodig zijn om het stokje over te nemen, dat meldt Nuzakelijk in samenwerking met de website Fambizz.nl. Bedrijven nemen als gevolg daarvan vaker hun toevlucht tot private equitypartijen. Ze verliezen daarmee een deel van hun zeggenschap en het kan tot een cultuurschok leiden in het management van familiebedrijven.
2. Nieuwe jaar leidt tot iets meer optimisme
Het vertrouwen onder ondernemers over het ondernemingsklimaat in Nederland beleeft een nieuwjaarsopleving. Zakendoen in Nederland krijgt van hen deze maand het rapportcijfer 5,5. In december was dat nog een 5,0. Dat blijkt uit het vijfde Ondernemerspeil, de index van TNS Nipo en het Financieele Dagblad die het ondernemersvertrouwen in kaart brengt. Ze zijn positiever over de komende zes maanden. De verwachtingsindex stijgt fors van -54 naar -42. De onderzoeker die aan het woord komt, zegt dat het deels te maken heeft met het voorkomen van de fiscall cliff, beter nieuws uit Duitsland en doordat het stil is rond de eurocrisis. Meer bij het Financieele Dagblad.
3. Bekende Amerikaanse programmeur pleegt zelfmoord
Veel ontdane reacties in de Verenigde Staten dit weekend toen bekend werd dat Aaron Schwartz, een begaafd computerprogrammeur en voorvechter van vrij toegang tot data op het internet, zichzelf van het leven heeft beroofd. De 26-jarige ondernemer, die onder meer bekend is in de VS vanwege zijn betrokkenheid bij social mediasite Reddit, hing een celstraf van 35 jaar en een boete van een miljoen dollar boven het hoofd voor het gratis downloaden van artikelen van JSTOR. Dat is een site waarop academische artikelen worden geplaatst door universtiteiten. Of er een direct verband is tussen ‘het showproces’ van de Amerikaanse justitie en zijn zelfmoord, is officieel niet bekend gemaakt. De bekende internetactivisten van Anonymous hebben een eerbetoon gegeven door de website van universiteit MIT, waar Schwarzt zijn JSTOR-artikelen vanaf haalde, te kraken.
4. Uitdagers van eBay komen van eBay
De succesvolle online marktplaats eBay wordt van alle kanten uitgedaagd door startups. Het Amerikaanse miljardenbedrijf dat een kind is van de internetrevolutie in de jaren negentig van de vorige eeuw, heeft veel slimme ondernemers opgeleid. Die ondernemers beginnen nu hun eigen online handelsplekken en zijn meer voorbereid op de toekomst, schrijft Business Insider in een analyse.
5. ‘Appsterdam krijgt concurrentie’
Er is onze hoofdstad veel aan gelegen om het Europese Silicon Valley voor appbouwers te worden. Er is concurrentie. In België is er momenteel ook veel aandacht voor de appeconomie, zo blijkt uit een verhaal in het zakenblad Trendz. Daarin komen twee bedrijven aan het woord over hun succes. Het gaat om appbouwers van Showpad en dINK. De eersten komen voort uit Netlog, het Belgische Hyves. De tweede is van een ex-manager van telecombedrijf Alcatel. Interessante observatie: de Vlaamse appmakers die het maken, hebben best wel wat ervaring, de mobiele trends worden gepusht vanuit de dertigersgeneratie.
6. Nieuw concurrent Spotify en iTunes komt naar Europa
De Amerikaanse muziekdienst Rhapsody gaat in het tweede kwartaal van dit jaar van start op zestien Europese markten. iTunes en Spotify krijgen er een grote buitenlandse concurrent bij. Dat schrijft Emerce op basis van berichtgeving van de Amerikaanse technologiesite GigaOM. Om welke markten het exact gaat, is nog niet bekend. De kans is aanzienlijk dat Nederland daar wel onder valt, zegt Emerce. Rhapsody is, vanwege de overname van Napster, al sinds een jaar actief in Duitsland en Engeland.
7. En dan dit: Knorr-soep in Bangladesh
In de Telegraaf een interessant verhaal over marketing. De Knorr-soepen van Unilever zijn in Nederland een hit, mede dankzij de succesvolle reclame die inspeelt op de door Nederlandse beleefde kantooridipje aan het eind van de middag: “Vier uur Cup-a-Soup. Dat zouden meer mensen moeten doen.” In Bangladesh ligt het soepmomentje om zeven uur ‘s avonds: “7PM Knorr Soups: Mummy Happy, Tummy happy.”
Tot zover de Sprout update van 14-1-2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag.
Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van Sprout, Management Team, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.