Veel bedrijven draaien verlies, krimpen in op personeel en zijn in een gevecht om te overleven, schrijven analisten van de bank.
De oorzaken zijn simpel: er worden minder auto’s verkocht, terwijl het rendement van dealers ongeveer 0 procent is.
De afgelopen maanden waren er weliswaar minder faillissementen onder dealers en garages, maar dat geeft een vertekend beeld, merken de bankiers op. Het aantal faillissementen is namelijk maar een klein deel (7 tot 12 procent) van het aantal bedrijven dat ermee stopt.
‘Indien er geen schuldeisers of andere lang lopende verplichtingen zijn, dan staat zeker bij de kleinste bedrijven weinig het stoppen van activiteiten in de weg’, schrijven de auto-experts.
Piek
2013 kende, met 2.185 aan de wilgen gehangen autobedrijven. een voorlopige piek qua opheffingen (inclusief faillissementen). De experts van ABN Amro verwachten dat de opheffingen voorlopig op eeen hoog niveau zullen blijven.
Ondertussen klitten autobedrijven samen; ook het aantal fusies en overnames bereikte vorig jaar, met 140 stuks, een piek. Een trend die zal doorzetten, verwacht de bank.
‘In combinatie met het verloop van het aantal opheffingen geeft dit aan dat de autobranche het nog steeds zeer moeilijk heeft.’
Kortom, wie na dit deprimerende leesvoer nog zin heeft om een autobedrijf te starten, kan enig lef niet ontzegd worden. Kom maar op met die vernieuwers.