Ahold maakte de overname maandagochtend bekend. De beursgenoteerde supermarktspeler wil zich meer op non food-artikelen gaan richten. Wie tegenwoordig door de Albert Heijn wandelt, zal het zijn opgevallen dat een deel van de winkel op een soort Hema is gaan lijken. Er worden van kaarsen, potten en pannen, tot kleding verkocht.
Geen wonder dat Ahold ook een oogje had (heeft) op de Hema, maar die partij te duur vond. Door Bol.com op te kopen zegt het bedrijf zijn non food-positie te versterken en ‘online expertise’ te kopen. Bol.com, meer dan 3 miljoen actieve klanten en een netto-omzet van 355 miljoen euro, heeft ook zijn strategie omgegooid. Het is naast boeken ook electronica gaan verkopen.
Bol.com, in 1998 opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann, was sinds 2009 in handen van Nederlanders. Cyrte Investments, deels in handen van John de Mol en verzekeraar Delta Lloyd, en NPM Capital kochten toen de tent. De toenmalige bestuurders krengen ‘een plukje’ van de aandelen in handen.
Liever in loondienst, dan mede-eigenaar
Managing director Daniël Ropers, oprichter van het eerste uur bij de voormalige Bertelsmann-dochter, wekte maandag de indruk dat investeringsfondsen hem en zijn medebestuurders deze investering tegen wil en dank door de strot hebben geduwd. “Het is nou eenmaal de modus operandi van private equity partijen. Hadden we nee gezegd, dan denk ik niet dat private equity partijen zich comfortabel hadden gevoeld om aandeelhouder van Bol.com te worden.”
De topman, sinds 2000 de absolute topman bij Bol.com, stak niet onder stoelen of banken dat hij tevreden is zijn belang over te kunnen doen aan Ahold. “Het is voor mij en mijn collega’s nooit een reden geweest om te doen wat we doen en dat zal zo blijven. Ik ben wel blij dat de vermeende alignment tot een eind komt en we ons weer volledig kunnen richten op het ontwikkelen van het bedrijf.” Ahold maakte maandag duidelijk dat de overname niet zal leiden tot personele veranderingen bij Bol.