Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 zakenauto’s die u gezien moet hebben

De hallen van het RAI-complex in Amsterdam staan van 13 tot en met 23 april 2011 weer vol geparkeerd met de allernieuwste modellen. Acht zakenauto’s je niet mag missen.

 

Audi A6 2.0 TDI

Audi A6 2.0 TDI diesel (177 pk) 
Handgeschakelde zesbak 
Energielabel A 
CO2-uitstoot 129 g/km 
Verbruik 4,9 l/100 km
Prijs vanaf  € 46.900 

Schoon en zuinig

De nieuwe A6 heeft standaard een startstop-systeem, dat de motor automatisch laat afslaan als die even niet nodig is. Vooral handig als je voor het stoplicht staat te wachten en het is een van de ingrepen waarmee de ingenieurs de motoren tot wel 19 procent zuiniger hebben gemaakt. Beperkten de keuzemenu’s voor het rijkarakter (automaat, onderstel, gaspedaal) zich voorheen tot comfortabel of sportief, in de A6 kan ook voor Eco worden gekozen. De A6 hybride komt volgend jaar.

Op dieet

Het gewicht is met gemiddeld 80 kg teruggebracht, terwijl de stijfheid van de carrosserie juist met een kwart is verbeterd. Deze ingrepen leiden tot een auto die steviger op de weg ligt, maar tegelijkertijd ook heel beweeglijk en levendig is als de bestuurder daarom vraagt.  Het geheim van de afslanking schuilt  onder meer in de vier portieren, die nu van aluminium in plaats van staal zijn gemaakt. Ook in het onderstel is dit lichtmetaal terug te vinden.

Hightech

Op slimme wijze is het navigatiesysteem aan de overige techniek gekoppeld. Daardoor weet de A6 dat er een bocht aan komt en wordt de dynamische verlichting net daarvoor al aangepast. Ditzelfde systeem beïnvloedt ook de automatische versnellingsbak, die al terugschakelt net voordat de bergpas begint. De cijfers van een telefoonnummer schrijf je met je vinger op een touchpad. En de ingebouwde WLAN-Hotspot helpt de laptop, iPhone en iPad aan een snelle internetverbinding.

Peugeot 508 1.6 e-HDI

Peugeot 508 1.6 e-HDI diesel (112 pk)
Automaat
Energielabel A
CO2-uitstoot 115 g/km
Verbruik 4,4 l/100 km
Prijs vanaf €30.755

Twee in één

De 508 vervangt de 407 én de 607, het voormalige topmodel van Peugeot. Dat verklaart waarom deze auto groot en vooral erg ruim is geworden. In vergelijking met de 407 is de beenruimte achterin met maar liefst 5 centimeter toegenomen. De kofferbak van de sedan is met 515 liter zeer royaal en in de SW, de stationwagon, meet de bagageruimte zelfs 560 liter. Het nieuwe model is qua ruimte dus een flinke sprong vooruit, alhoewel niet toonaangevend in deze klasse.

Frans comfort

Het traditionele Franse comfort is in deze Peugeot helemaal terug. Dat begint al bij de heerlijk zittende stoelen, waarop je net wat hoger zit dan bij de concurrentie. Mooie, prettig aanvoelende materialen kenmerken het stijlvol vormgegeven interieur. Dankzij een head-up display, dat de snelheidsmeter op een schermpje bij de voorruit projecteert, kan de bestuurder zijn ogen op de weg gericht houden. En omdat er veel werk is gemaakt van geluidsisolatie, blijft het in de 508 aangenaam stil.

Gunstige bijtelling

Peugeot heeft er veel gedaan om deze auto zuiniger te maken. De 2.7 V6 dieselmotor werd vervangen door een 2.2 HDI viercilinder en dat scheelt maar liefst 33 procent in het verbruik. Voor zakelijke rijders is de 1.6 e-HDI diesel het interessantst. Dankzij zijn CO2-uitstoot van 115 g/km profiteert hij van de lagere fiscale bijtelling van 20 procent. Deze versie heeft standaard de 2Tronic-automaat, waarvan je helaas de schakelmomenten wel erg nadrukkelijk voelt.

Ford Focus 1.6 TDCi

Ford Focus 1.6 TDCi diesel (95 pk)
Handgeschakelde zesbak
Energielabel A
CO2-uitstoot 109 g/km
Verbruik 4,5 l/100 km
Prijs vanaf €23.245

Veiligheidskampioen

De nieuwe Focus zou wel eens huidige Mondeo-rijders kunnen verleiden om een maatje kleiner te gaan rijden: een trend die sowieso duidelijk zichtbaar is in de automarkt. Zo is de Focus verkrijgbaar met een arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen, die tot voor kort beperkt bleven tot de topklasse. De Ford herkent verkeersborden, bewaakt de dode hoek, remt zelf bij een dreigende botsing (tot max. 30 km/u) en schakelt van groot naar dimlicht als verblinding van een tegenligger dreigt.

Karakter

Noem het druk, noem het gedurfd: de nieuwe Focus is met zijn gigantische grille en joekels van achterlichten in elk geval geen grijze muis. De lage, coupé-achtige daklijn heeft een keerzijde: achterin is deze Ford niet echt ruim, alhoewel ruimer dan in het vorige model. De spannende stilering van de buitenkant is ook in het interieur doorgetrokken. Dat leidt tot een tamelijk druk en daardoor niet altijd overzichtelijk dashboard. Gelukkig zijn veel functies ook vanaf het stuur te bedienen.

Sportief

De Focus onderscheidde zich de afgelopen jaren al als de uitdagende concurrent in de Golf-klasse. Dat kwam vooral door zijn scherpe besturing en voorbeeldige wegligging. De nieuwe generatie rijdt nog even sportief, maar vertoont meer comfort. De auto is minder hard geveerd dan voorheen. Bovendien gaat alle sportiviteit nu samen met zuiniger motoren, die leiden tot heel veel versies in de categorie 20 procent bijtelling. Volgend jaar verschijnt er ook een elektrische Focus. 

Hyundai i40 1.7

Hyundai i40 1.7 diesel (115 pk)
Zesbak
Energielabel A
CO2-uitstoot 113 g/km
Verbruik 4,3 l/100 km
Prijs n.n.b.

Aanval

Het heeft even geduurd, maar het razendsnel groeiende automerk Hyundai voelt zich inmiddels sterk genoeg voor een serieuze aanval op de VW Passat. Hyundai bevindt zich inmiddels in de top vijf van ’s werelds grootste autofabrikanten en  noteerde vorig jaar nog een wereldwijde verkoopstijging van 24 procent. De prijzen van de i40 zijn nog niet bekend, maar dat de Zuid-Koreaanse autofabrikant vanaf juni een messcherpe prijs en volledige uitrusting als wapens meeneemt, zal duidelijk zijn.

Kwaliteit

De sterk verbeterde kwaliteit van Hyundai wordt tegenwoordig in gezaghebbende, onafhankelijke statistieken keer op keer bewezen. Maar om de laatste twijfelaars over de streep te trekken, biedt het merk vijf jaar volledige garantie op dit nieuwe model. Heel wat anders dan VW, Ford of Opel, met hun armoedige fabrieksgarantie van welgeteld twee jaar. Ook de veiligheid getuigt van topkwaliteit: met onder andere negen airbags hoopt Hyundai op de maximale score in de EuroNCAP-crashtest.

Europees

Deze Hyundai doet weinig meer denken aan de Zuid-Koreaanse auto’s uit het verleden. Hij is vrijwel helemaal in Europa ontwikkeld. Ook is rekening gehouden met de lengte van de Europeanen; hij biedt de meeste zitruimte in zijn klasse. De bagageruimte in de stationwagon, de eerste versie die te koop zal zijn, is 553 liter groot. Van fiscaalvriendelijk karakter getuigt niet alleen de zuinigste diesel, maar ook de 1.6 GDI benzinemotor, die eveneens in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling.

Opel Ampera Elektromotor

Opel Ampera Elektromotor (150 pk) met 1.4 benzinemotor (100 pk)
Automaat
Energielabel A
CO2-uitstoot 40 g/km
Verbruik 1,6 l/100 km
Prijs vanaf €42.900

Innovatief

General Motors heeft een heel eigen kijk op de alternatieve aandrijving voor de toekomst. De Ampera is geen hybride en ook geen volledig elektrische auto, maar een elektro-auto met range-extender. De elektromotor wordt gecombineerd met een kleine benzinemotor, die – middels een generator – de accu tijdens het rijden bijlaadt, zodra die leeg begint te raken. Dit systeem vergroot de reikwijdte en is dé oplossing voor de beperkte reikwijdte van de volledig elektrische auto.

Superschoon

Zolang je niet meer dan 40 tot 80 kilometer per dag rijdt, hoeft de verbrandingsmotor niet in actie te komen en rijdt deze Opel volledig elektrisch. Dat betekent geen uitlaatgas ter plaatse en ook nauwelijks geluidsoverlast. De accu is binnen vier uur op te laden aan een gewoon stopcontact. De gecompliceerde techniek wel brengt een hele hoge prijs met zich mee: vanaf €42.900. Maar Opel denkt dat het dankzij slechts 14 procent bijtelling en een leaseprijs van €729 allemaal wel goed komt.

Volwaardige gezinsauto

In tegenstelling tot volledig elektrische auto’s, waarvan de accu’s na 100 tot 150 kilometer leeg zijn, is de Ampera een bijna volwaardig alternatief voor al die auto’s waar we de afgelopen jaren in gereden hebben. Dankzij de reikwijdte van 500 kilometer kan je er ook gewoon mee op vakantie. En op de Autobahn sla je dankzij de topsnelheid van 160 km/u geen gek figuur. Daarbij biedt deze Opel ook nog eens de ruimte om maximaal vier volwassenen plus hun bagage mee te nemen.

Mercedes-Benz C-Klasse C220 CDI

Mercedes-Benz C-Klasse C220 CDI diesel (170 pk)
Handgeschakelde zesbak
Energielabel B
CO2-uitstoot 117 g/km
Verbruik 4,4 l/100 km
Prijs vanaf  € 42.450

Opgefrist

De C-Klasse is, als sedan en stationwagon, al jaren een van de meest verkochte auto’s in zijn segment en hij onderging onlangs een ingrijpende facelift. Die leidde niet alleen tot een nieuwe neus, inclusief led-dagrijverlichting. maar ook tot een fraaier interieur. Ronduit verrassend is de komst van een C-Klasse Coupé, die in juni in de showrooms wordt verwacht. Deze sportieve tweedeurs versie is 4 centimeter lager dan de vierdeurs sedan en hij gaat de concurrentie aan met de BMW 3 Serie Coupé.

Technisch vernuft

De vernieuwingen leidden ook tot de introductie van een aantal nieuwe rijhulpjes, die tot nu toe aan de grotere Mercedessen voorbehouden waren. Denk bijvoorbeeld aan Attention Assist: het systeem dat vermoeidheid bij de bestuurder waarneemt en vervolgens – met de afbeelding van een kop koffie in het dashboard – aandringt op een rustpauze. Ook zijn er systemen die helpen om de auto binnen de lijnen van eigen rijstrook te houden of die zelf beginnen te remmen zodra een aanrijding dreigt.

Lager verbruik

Alle motoren zijn nu voorzien van een startstopsysteem. De motorkap weegt minder, dankzij aluminium. De benzinemotoren kregen allemaal directe inspuiting ook de zeventraps automaat is aangepast voor een lager verbruik. Ondanks deze inspanningen is het niet gelukt om een versie met 20 procent bijtelling te creëren. De aantrekkelijke 220 CDI heeft de laagste CO2-uitstoot van 117 g/km,  maar dat is nog net één grammetje te veel om de fiscale grens te kunnen bereiken.

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Turbodiesel (241 pk)
Vijftraps automaat
Energielabel n.n.b.
CO2-uitstoot 218 g/km
Verbruik 8,3 l/100 km
Prijs n.n.b.

Op en top Amerikaan

Zo lang Fiat nog niet helemaal de macht heeft gegrepen bij Chrysler en Jeep, blijft de Grand Cherokee onvervalst Amerikaans. Het compleet nieuwe, maar traditioneel hoekige model kreeg een mooier dashboard waar de Amerikanen apetrots op zijn. Toch valt het naar Europese maatstaven tegen. Het goedkoop ogende plastic is weliswaar grotendeels verdwenen, maar in een Audi of BMW ziet het er toch echt beter uit. De nieuwe Jeep biedt verder meer zitruimte en hij heeft een grotere kofferbak.

Overal thuis

De nieuwe Grand Cherokee voelt zich op elke ondergrond thuis, dankzij een geavanceerd keuzemenu voor de rijtechniek. De bestuurder zet de knop simpelweg op zand, modder, rotsen of sneeuw en de hightech vierwielaandrijving doet de rest. De terreinkwaliteiten zijn beter dan bij menig concurrent, alleen het hoge gewicht maakt dat hij wat eerder wegzakt. De Grand Cherokee rijdt ook op het asfalt prettiger dan voorheen, dankzij de stijvere carrosserie en nieuwe, onafhankelijke  wielophanging met luchtvering.

Icoon

Er is natuurlijk maar één echte Jeep en die originaliteit is ook in de Grand Cherokee weer terug te vinden. Nauwelijks sporen van andere auto’s waarmee onderdelen of technische structuren zijn gedeeld: deze Jeep is raszuiver. Met uitzondering van de gloednieuwe, uit Italië afkomstige 3,0 liter dieselmotor. Maar ja, die is dan ook zeer welkom in de Grand Cherokee. Hij brengt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot drastisch omlaag en maakt komende zomer zijn debuut.

Renault Fluence

Renault Fluence Elektromotor (95 pk)
Automaat
Energielabel A
CO2-uitstoot ter plekke 0 g/km
Stroomverbruik 15 kWh (ruim 3 euro) per 100 km
Prijs €26.180 (excl. lease-accu: €79 per maand)

Primeur

De eerste volwassen zakensedan met volledig elektrische aandrijving is vanaf oktober te koop. In tegenstelling tot de kleinere elektrische auto’s die tot nu toe werden aangeboden, gaat deze 4,75 meter lange Renault de concurrentie aan met succesvolle zakenauto’s als de Volkswagen Passat. Daarmee vergeleken biedt de Fluence iets minder bagageruimte (317 liter). Maar hij biedt veel trekkracht, is dankzij z’n elektromotor fluisterstil  én hij heeft uiteraard de charme dat uitlaatgas ontbreekt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Thuis opladen

Thuis of op het werk – aan een gewoon stopcontact- kost het zes tot acht uur om de accu op te laden. Daarmee komt de Fluence maximaal 185 kilometer ver en haalt hij een topsnelheid van 135 km/u. Met krachtstroom gaat het sneller. De Fluence is ook al voorbereid op een systeem met ruilaccu’s, zoals de onderneming Better Place dat toepast. Wereldwijd verschijnen er steeds meer van deze wisselstations waar de lege accu automatisch binnen twee minuten wordt verwisseld voor een volle.

Voordeeltjes

Wie een elektrische auto koopt, profiteert voorlopig nog van heel veel voordeeltjes van de rijksoverheid en van gemeenten. Al weet je nooit wanneer aan dergelijk stimulerend beleid een einde komt. De stichting E-Laad, waarin de beheerders van het Nederlandse elektriciteitsnetwerk samenwerken, biedt kopers gratis een laadpaal aan nabij de woning of het bedrijf, inclusief een parkeerplaats waar uitsluitend elektrische auto’s mogen staan. De stroom wordt afgerekend met een speciale chipkaart.