Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 websites die de cookiewet beantwoorden

Internetters moeten, als de Eerste Kamer toestemt, in 2012 expliciet aan sites toestemming geven 'hun' cookies te gebruiken. Vier voorbeelden van hoe bedrijven op de wet inspelen, waaronder het vandaag gelanceerde volg-me-niet-register.

Cookies zijn bestanden waarin informatie over bijvoorbeeld het surfgedrag wordt opgeslagen. Adverteerders gebruiken deze cookies nu zonder expliciete toestemming van de gebruiker om gerichte advertenties te bieden. Dat mag van de Nederlandse regering niet meer, zo werd in juni besloten, in navolging van nieuwe EU-regels rondom cookies en privacy op internet.

Vele webbedrijven zien de wet niet zitten, omdat die de gebruikservaring op een website verslechtert en bovendien er toe kan leiden dat enkele internetters inderdaad geen gepersonaliseerde reclame meer krijgen. Dat terwijl de consumentenkennis over cookies te slecht zou zijn om hen de keuze aan te bieden cookies te weigeren. ‘Wie er wel verstand van heeft, kan in zijn browserinstellingen cookies verwijderen’, is een vaak gehoorde reactie. De Amerikaanse tech- en webentrepreneurssite TechCrunch sprak in maart daarom al van een nieuwe benadeling van Europese startups.

Gek is het dus niet dat het eerste voorbeeld een initiatief is van de Nederlandse internetbranche om het anders te doen….

 

1. Volg-me-niet-register

Nederland heeft sinds vandaag een volg-me-niet-register. Het is vergelijkbaar met het bel-me-niet-register, en is bedoeld om de privacy van internetgebruikers te garanderen. Het register wordt ondersteund door de belangrijkste Nederlandse internetexploitanten en wordt geleid door brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB).

Advertenties krijgen een icoon dat leidt naar een pagina met daarop de privacypolicy van de betreffende organisatie. Daar kan de gebruiker aangeven niet langer gevolgd te willen worden middels zogeheten cookies. De bezoeker kan aangeven of, en welke, cookies hij wil weigeren.

Met dit systeem, een zogeheten opt-out-regeling, houden de mediabedrijven, waaronder De Persgroep, Google, Telegraaf Media Nederland en Sanoma Media (uitgever van onder meer NU.nl), nog niet voldoende rekening met een eerder besluit van de Tweede Kamer. Die besloot eind juni immers dat uitgevers en advertentienetwerken vooraf “ondubbelzinnige toestemming” moeten vragen, oftewel een opt-in-regeling moeten optuigen, voor het plaatsen en lezen van cookies.

De politiek lijkt met de aanpak dan ook geen genoegen te nemen. PvdA’er Martijn van Dam, een van de iniatiefnemers van de nieuwe ‘cookiewet’, reageerde op NU.nl al kritisch op de stappen van de mediabranche. “Ik heb een jaar geleden al mijn twijfels geuit over dit systeem, het gaat niet ver genoeg.” Gebruikers moeten volgens hem hoe dan ook toestemming geven.

2. AllthingsD

Ook het Amerikaanse AllthingsD, een internetdochter van Wall Street Journal, zal in Europa gehoor moeten geven aan de wetgeving. Dat doet het door eenmalig te vragen of ze de cookies van de bezoeker mogen gebruiken. Waarschijnlijk hebben ze het eenmalige verzoek technisch tot stand gebracht met een daarvoor speciaal gemaakte cookie.

De tekst voor het cookieverzook vangt als volgt aan: “Some of the advertisers and Web analytics firms used on this site may place “tracking cookies” on your computer. We are telling you about them right upfront, and we want you to know how to get rid of these tracking cookies if you like. This notice is intended to appear only the first time you visit the site on any computer.”

3. Radiotimes

Ook het populaire online televisie- en radiomagazine Radiotimes experimenteerde al met cookies, door middel van een pop-up (zie afbeelding). Blijkbaar zag de site het gebruik ervan niet zitten, aangezien de pop-up inmiddels niet meer wordt aangeboden.

4. Island Web

Een blog op het Britse Isle of Man onderzocht ook hoe het toestemming kan vragen voor het gebruik van cookies en schreef daar een blogpost over (inclusief afbeelding hiernaast). Het heeft zijn experimentje, waarbij een balk aan de onderkant van de site de bezoeker op de cookies attendeert, nog niet in de praktijk tot uitvoering gebracht. Onder meer omdat Britse websites nog een jaar uitstel hebben gekregen van de overheid. Bovendien vraagt de eigenaar zich af of wetgeving wel telt voor zijn kleine eilandje.

Meer slideshows

Hoe, wat en waarom van Google+

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zes meetwaarden voor social media

Meer op de slideshowpagina van Sprout