Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Worden schoonmakers overbodig door robots?

Vebego volgt robotisering op de voet, zegt ceo Ronald Goedmakers. 'Wanneer maken robots onze mensen overbodig?'

Iedere dag zetten we een van de genomineerden voor de verkiezing Innovator of the Year 2014 in de spotlights. Vandaag: Ronald Goedmakers, ceo van Vebego. Bekijk alle genomineerden.

Niet iedereen zal de schoonmaakbranche associëren met innovatie. Maar Vebego, een familiebedrijf met wereldwijd 50.000 werknemers en een omzet van ruim een miljard euro, bewijst dat innovatie niet afhankelijk is van een branche. Het concern, dat ook actief is in de gezondheidszorg, personeelsdiensten en sociale werkvoorziening, weet zich voortdurend in de kijker te spelen met nieuwe vindingen. Zo startte Vebego-dochter Alpheios dit jaar een pilot waarbij schoonmakers Google Glass dragen tijdens hun schoonmaakwerkzaamheden. Als ze een lastige vlek tegenkomen kunnen ze een expert realtime mee laten kijken. Ook bedacht Vebego een oplossing voor verborgen leegstand. Het lanceerde het internetplatform Pop-up Office, waarop organisaties leegstaande kantoorruimte kunnen aanbieden.

Topman Ronald Goedmakers noemt innovatie ‘de toekomst en daarmee ook de waarborg voor continuïteit van het familiebedrijf.’ Als ceo wil hij de voorwaarden scheppen voor innovatie en de angst om fouten te maken wegnemen. Goedmakers richtte met dat doel Vebego Innovations op, een kleine organisatie die vernieuwing binnen de groep aanjaagt. De innovatieclub zorgt voor het uitwisselen van innovaties en ervaringen tussen de verschillende Vebego-bedrijven en -partners. 

5 vragen aan Ronald Goedmakers:

MT: Wat betekent 'innovatie' voor u en uw bedrijf?

Goedmakers: 'Innovatie is de toekomst en daarmee ook de waarborg voor continuïteit van ons familiebedrijf. Innovatie moet impact hebben en iets toevoegen. Voor onze klanten en voor onze medewerkers. Daarnaast moet het duurzaam zijn. Voor de omgeving, het milieu en de mens. Die zoektocht maakt innoveren spannend en leuk, en dit geeft mij veel energie.'

Over welk nieuw initiatief bent u het meest enthousiast?

'De vraag suggereert dat vooral de ceo ideeën moet bedenken en omzetten. De kracht bij Vebego zit er nu juist in dat breed in de organisatie nagedacht wordt over innovaties. Het is mijn rol om daarvoor de voorwaarden te scheppen, te stimuleren en de angst om fouten te maken weg te nemen. Verder is het van belang om ideeën en ervaringen uit te (laten) wisselen. In ons Family Statement hebben we vastgelegd hoe wij willen dat mensen bij Vebego met elkaar omgaan. Dat moet ik in woorden en daden uitdragen.'

'Het project waar ik veel van verwacht en enthousiast over ben is ons idee om dienstencheques in Nederland te introduceren voor betaalbare huishoudelijke hulpen. Hiermee kunnen we een grote behoefte bij particulieren invullen en de stijgende werkeloosheid bij mensen met een lage opleiding tegen gaan. Daarnaast ben ik enthousiast over ons online uitzendbureau Tence, de toepassing van onze werkprofielentest in uitzend en schoonmaak, het Triple-T schoonmaaksysteem van Alpheios en onze verkenningen met de Google Glass (InterClean Visitors Choice Award 2014 met Expert at Hand) en de Popup Office waarmee we kantoorruimte met en tussen klanten gezamenlijk delen. Je ziet, het is een hele waaier van initiatieven die onze toekomst moeten veiligstellen.'

Hoe is innovatie ingebed in uw organisatie?

'Zoals al gezegd, is het stimuleren van een bedrijfscultuur die innovatie ondersteunt, verankerd in ons Family Statement. Daarnaast hebben we een kleine organisatie, Vebego Innovations, die vooral als aanjager dient. Het moet zorgen voor het uitwisselen van innovaties en ervaringen tussen onze bedrijven en met partners, en stimuleren dat bedrijven slim ideeën van anderen toepassen en het not invented here-syndroom vervangen door proudly invented elsewere. Vebego Innovations houdt ons continu alert voor ontwikkelingen en kansen. Zij doen actieve toekomstverkenningen en helpen bedrijven met het ontwikkelen van nieuwe concepten, zoals het bedenken van de “nightmare competitor” of “what would Google do?” Daarnaast zetten we structurele monitoring-opdrachten uit, zoals de ontwikkeling van robotisering. Wanneer maken robots onze mensen overbodig?'

'Uiteindelijk moeten de meest kansrijke ideeën worden opgepakt door een van onze bedrijven. Die moeten erin geloven en ermee aan de slag willen. Als het niet goed binnen een bestaand bedrijf past, kunnen we er een aparte start-up van maken. Dit laatste is soms nodig omdat innovaties het vaak moeilijk hebben binnen grote organisaties. Zo is Hago Next ook als apart bedrijf los van Hago gestart en pas later weer onder de hoede van Hago gebracht. Echte innovaties moet je de ruimte geven en niet doodknuffelen met de goedwillende structuren van een groot bedrijf.'

Is het belangrijk dat vernieuwende concepten impact hebben op het bedrijfsresultaat?

'Bij ons zie je innovatie niet direct in een hoger rendement terug. Wat we wel zien, is dat innovaties aanstekelijk werken en een positieve impact hebben op de positionering en groei van onze traditionele bedrijven. Zij nemen elementen van de nieuwe start-ups over en gebruiken die om zelf innovatiever richting klanten en medewerkers te worden. Er worden binnen Vebego erg veel ideeën uitgewisseld en gekopieerd tussen onze bedrijven. Zonder deze cultuur zouden we niet zo groot zijn geworden.'

Op welke manier inspireert u uw mensen om mee te gaan in bepaalde innovaties?

'Innoveren werkt niet door mensen te overtuigen die niet willen, niet durven en bang zijn om fouten te maken. Zoek diegene die wél gelooft en durft en geef hem/haar het vertrouwen én de middelen om iets te ontwikkelen. Als je een eerste voorbeeld of concept hebt en iets kunt laten zien, is het al veel gemakkelijker om een grotere groep enthousiast te maken. De grootste uitdaging van innoveren is er gewoon mee te beginnen – zelfs al zijn er veel onzekerheden en weet je dat het altijd anders gaat uitpakken dan je vooraf hebt bedacht.'

Meer over innovatie: