Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stuur op tijd de eigen competenties bij

In ons eerste gesprek, een jaartje of 18 geleden, vertelde hij me aan de dinertafel doodleuk dat hij jarenlang veel geld had verdiend met “doing hand jobs”. Ik antwoordde zo neutraal mogelijk: “How interesting. What exactly is a hand job?”

 

Het bleek dat Enzo erg mooie handen had. Dus als in een tv-campagne een hand naar een glas wijn reikte, was er een goede kans dat het zíjn hand was. Voor iedere ­opname zat Enzo twee uur lang met een afknelelastiek om zijn biceps en zijn arm ­omhoog om zo de bloedtoevoer naar zijn hand te remmen. Dan zie je namelijk geen kronkelende aderen lopen. In die lucratieve jaren waarin Enzo met zijn arm omhoog zat heeft hij niet alleen de fijne kneepjes van een goede hand job geleerd, maar ook gezien welke vaktechnieken en slimme trucs topfotografen inzetten om tot ­superieure fotografie te komen.

Met die kennis kon Enzo in de jaren erna zelf uitgroeien tot internationaal vermaard fotograaf. Hij werkte in de loop der jaren voor alle grote mode- en ­zakenbladen. “Dan moet je zo’n waanzinnig mooi 14-jarig meisje van het Russische platteland fotograferen en kan het kind eigenlijk alleen maar ontzettend mooi zitten zijn. Sophisticated modellen kunnen veel meer. Als je die vraagt een tijgerin te spelen, of kwetsbaar ­verdrietig, dan doen ze dat. Zo krijg je spannender ­interactie en ­navenant interessantere foto’s.” 

Afgelopen week ontmoette ik Enzo weer. Hij interviewde me voor een Italiaans zakenblad. Hij vertelde hoe ingrijpend ­journalistiek en fotografie het laatste decennium aan het veranderen zijn. Nieuwsbladen en magazines hebben het zwaar en dus wordt gesneden in het reisbudget van fotografen. “Vroeger lieten ze me overal heenreizen. Nu ­halen ze hun foto’s van fotostockwebsites en ­betalen ze 1 euro per foto. En dat zijn niet de allerbeste foto’s. Daarvoor moet je toch echt een fotograaf op pad sturen. Een best goede.”

Opeens deed Enzo me denken aan de Encyclopedia Britannica. Toen Microsoft aan zijn ­Office-software een gratis encyclopedietje toevoegde, was dat de doodsteek voor de ­beroemde topencyclopedie. Die leverde weliswaar top­kennis, maar Microsofts ­(gratis) bijproduct was ook goed genoeg. Enzo levert topfoto’s,  maar voor de ­bladenmarkt zijn stockfoto’s nu ook goed genoeg. De top raakt zo uitgespeeld.

Hoe weerde Enzo zich? Steeds meer kwam hij met voorstellen aan zijn ­opdrachtgevers over wie ze ­zouden moeten interviewen – en natuurlijk dan ook door hem ­laten portretteren. Als cultureel-avantgardistische wereldburger heeft Enzo immers een ­superieure neus voor nieuw, spannend talent. Zo ­evolueerde hij van traditionele fotograaf naar fotograaf-­adviseur. “Als ik die ­capaciteit niet had ingezet, had ik niet meer van fotografie kunnen leven.”

Daarbij stopt Enzo’s professionele ­weerbaarheid niet. Op zijn website staan foto’s die te duur zijn voor de bladen, maar die wel interessanter zijn dan de ­gemiddelde bladenmodefoto. Hij vertelt er ook zijn verhaal over de teloorgang van de ­traditionele beroepsfotograaf. Leergierige ­studenten komen er kijken en vragen hem om advies, kennis en trucs. Die verwerkt hij ­momenteel tot een leerboek. Hij gaat het verkopen aan zijn  eigen ­database van ­leergierige studenten. Nee, niet via een ­traditionele uitgever, maar rechtstreeks, via zijn eigen site.

Zo wordt internet, dat hem met zijn 1-euro-­fotostock-sites zijn klassieke professie ontnam, alsnog een bron van inkomsten voor Enzo. Van ­traditionele fotograaf, tot fotograaf-adviseur, naar fotograaf-adviseur-uitgever. De afgrond vermeden door het lef en de ­bereidheid om op tijd de eigen competenties bij te sturen.

>> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Bestel de nieuwste editie online <<

Over Carl Rohde

MT-columnist Carl Rohde is socioloog, onderzoeker en houdt zich al jaren bezig met het in kaart brengen van belangrijke trends. Hij staat aan het hoofd van het wereldwijde netwerk van markt- en trendonderzoekers Science of the Time en is tevens lector bij Fontys Hogescholen. Rohde werd eerder dit jaar uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year

Contact: [email protected]

Seminar World Trend Report 2011-2012

Management Team organiseert op 16 december 2010 in samenwerking met Nijenrode Business University, RTLZ en bureau Science of the Time het seminar World Trend Report 2011-2012. Trendwatcher of the Year Carl Rohde en Vincent Albers vertellen welke trends de komende jaren invloed hebben op uw business. Ook geven ze aan hoe u deze nieuwste trends kunt oppakken om onderscheidender en  succesvoller te zijn.

> Meer informatie over het seminar: World Trend Report 2011-1012

Rohde en Albers hebben voor MT.nl alvast een voorproefje gegeven op de ontwikkelingen die uw business de komende jaren beïnvloeden:

> Vooruitblik van Rohde op 2011-2012: Trends die uw business gaan bepalen

Lees ook:

Alle columns van Carl Rohde