Bij Gullimex kunnen ze alles meten, tot de kleur van een vliegtuig aan toe. Aan ondernemer Jeroen Roeleven de taak om de groei weer in het bedrijf te blazen.
In 1981 had Wim Geul zijn buurman over de vloer. Die liet hem een handthermometer zien, die net op de Hannover Messe tot ‘Messeneuheit’ was uitgeroepen. Geul zag er wel wat in en besloot ermee vanuit het Overijsselse Borne de Nederlandse markt op te gaan.
Van McDonald's tot VDL
In de 34 jaar die volgden, groeide Gullimex uit tot financieel gezond bedrijf. Binnen de Benelux is het nu marktleider in hoogwaardige registratie- en meetinstrumenten. Het bedrijf heeft 50 vaste werknemers, verspreid over een vestiging in Nederland en één in België. Het klantenbestand telt zo’n 20.000 namen, onder wie grote vleesverwerkers als Stegeman, alle restaurants van McDonald’s in Nederland en industriële bedrijven als VDL.
Food is de grootste afzetmarkt, maar Gullimex’ apparatuur kan nog veel meer meten. ‘We meten bijvoorbeeld ook kleur. Stel dat je een vliegtuig helemaal oranje wil verven, dan wil je wel zeker weten dat overal evenveel verf zit. Dat kunnen wij meten.’
Overname
De laatste jaren was de groei er een beetje uit. ‘Niet dat het slecht ging’, aldus Jeroen Roeleven. ‘De organisatie werkte wel en er werd geld verdiend, maar het miste dynamiek en plannen voor de toekomst.’ En juist die toekomstvisie, daarvoor is Roeleven nu aangetrokken. De 42-jarige Enschedese ondernemer stapte in oktober in het bedrijf in, na een advies van Marktlink Fusies en Overnames, en met behulp van twee geldschieters. Oprichter Geul vond het na 34 jaar welletjes en vond in Roeleven de ideale kandidaat om het stokje van de dagelijkse leiding over te nemen. ‘Met gezond ondernemerschap en de juiste visie kun je 100 worden met dit bedrijf’, aldus Geul.
Wederkerig model
‘Gullimex heeft het enorme voordeel dat we eigenlijk niet hoeven te zoeken naar klanten’, vult Roeleven aan. ‘Klanten melden zich bij ons.’ Sowieso heeft het bedrijf de wind mee, want verscherpte Europese regelgeving zorgt voor een groeimarkt. ‘Het is bovendien een wederkerig model, omdat we niet alleen handelen in meetapparatuur, maar ook de ijkservice doen. Alle apparaten moeten namelijk ook nog jaarlijks gekalibreerd worden. En we onderhouden, repareren en installeren ook.’
Genoeg uitdaging
De markt mag dan meezitten, er is nog genoeg werk aan de winkel voor Roeleven. ‘We hebben op dit moment bijvoorbeeld nog niet genoeg innovatie in house’, zegt hij. ‘We kijken nu naar samenwerkingspartners als het kennispark Twente, Food Valley in Wageningen of interessante start-ups. We bieden immers een heel interessant platform om nieuwe ideeën in uit te werken. Daarnaast willen we nog meer aandacht aan ons serviceapparaat geven. Die combinatie is uniek, we moeten in staat zijn het succes te continueren en zelfs te kunnen vergroten.’
Grote buren
Moment bedraagt Gullimex’ jaaromzet zo’n 10 miljoen euro. ‘We willen over 5 jaar op het dubbele zitten’, zegt Roeleven. Overnames kunnen daarbij helpen. ‘We kijken naar organisaties met oplossingsgerelateerde meetapparatuur, bedrijven die ook kalibreren. Onze focus is in eerste instantie op de Benelux en daarna op Duitsland.’ De hele wereld hoeft van Roeleven nog niet. ‘We hebben buren die groot genoeg zijn om daar eerst eens te beginnen.’
Vraag een gratis proefnummer aan
Deze column komt uit de papieren editie van Management Team, de eerste van 2016, die 18 februari verschijnt. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!