Een ‘microgigant’, zo omschrijft ceo Mark Helder HGG International, het bedrijf uit Wieringerwerf waarvan hij inmiddels 16 jaar directeur is. ‘We ontwerpen en maken complexe, dikwandige stalen 3D-profielen, die worden gebruikt in bijvoorbeeld boorplatforms, verkeersportalen boven de snelweg en – dichter bij huis – het dak van de Amsterdam ArenA. Specialistisch werk, dat ons als vooraanstaande speler in deze nichemarkt over de hele wereld brengt.’
‘Daarnaast maken we gerobotiseerde machines voor het geautomatiseerd snijden van buizen, balken, kokers en andere complexe stalen 3D-profielen, inclusief de onderliggende rekensoftware en de gebruikersinterfaces. In totaal verlaten jaarlijks zo’n 60 machines het bedrijfsterrein, voor klanten als Hyundai, Liebherr en voor grote bedrijven in onder meer de scheepsbouw en offshoresector.’
Mental factoring
In het geval van die snijmachines is assembleren eigenlijk een betere term dan maken, schetst Helder. ‘In de beginjaren na de oprichting in 1985 maakte HGG deze machines helemaal zelf. Dat veranderde toen er op een gegeven moment een grote order binnenkwam, voor 7 machines in één keer. Om de klant op korte termijn te kunnen bedienen, besteedde HGG een deel van de productie uit.’
Produceren met het hoofd, niet met de hand
‘Dat beviel zó goed, dat we anno 2017 nog altijd op die manier werken. Zelf noemen we dit mental factoring: we produceren met het hoofd, niet met de hand. Onze kracht ligt niet zozeer in het zelf maken van geavanceerde snijmachines, maar vooral in het bedenken, assembleren en integreren bij de klant.’
Modulaire bouw
Het ‘slim produceren’ had recent ook zijn weerslag op de interne organisatie, vervolgt Helder. ‘Om klanten nog sneller te kunnen bedienen, werkt HGG tegenwoordig op basis van zelfsturende teams en modulaire bouw. Waar onze projecten eerder vooral rond de machines gecentreerd waren, stellen we onze machines nu samen op basis van gestandaardiseerde modules. Ook onze inkoopprocedures en ons voorraadbeheer hebben we hierop aangepast.’
‘Een hele omschakeling, zowel voor onze medewerkers als voor onze toegewijde toeleveranciers. Maar wel een die ervoor heeft gezorgd dat we de levertijd van onze machines uiteindelijk hebben weten terug te brengen van 28 naar 6 weken. Het is denk ik die prestatie die ons de Smart Manufacturing Award heeft opgeleverd, een prijs voor product- en procesinnovatie in de metaalindustrie.’
Softwarebedrijf
‘Eigenlijk zijn we een softwarebedrijf binnen de maakindustrie’
Bij HGG zul je anno 2017 geen frees- en draaibanken aantreffen, schetst Helder. ‘Eigenlijk zijn we een softwarebedrijf binnen de maakindustrie; onze focus ligt vooral op het ontwikkelen van de onderliggende software en de integratie van de machine op locatie bij de klant. Dat maakt ons wel anders dan andere metaalbedrijven.’
Helaas heeft de metaalbranche nog altijd een niet al te best imago, constateert Helder. ‘En dat speelt ons, ondanks ons afwijkende profiel, nog wel eens parten op de arbeidsmarkt. Daar komt nog bij dat we in de kop van Noord-Holland zitten, ver weg van bijvoorbeeld de technische universiteiten. Dat is wel een extra complicerende factor als het gaat om het aanboren van het juiste talent.’
Technici onderbetaald
HGG zoekt de oplossing volgens Helder vooral in samenwerking met onderwijsinstellingen en het aanbieden van interessante projecten en onderzoekstrajecten voor stagiairs. ‘En dan maar hopen dat we nieuw talent na afloop van zo’n stage kunnen behouden voor het bedrijf en voor de regio. Soms lukt dat, maar het gebrek aan technisch talent gaat de komende jaren sowieso écht een groot probleem worden; niet alleen voor ons, maar voor de maakindustrie als geheel.’
‘Een deel van het probleem ligt denk ik ook in het feit dat veel technici minder financiële groeimogelijkheden hebben; vaak zie je dat mensen in commerciële en financiële functies méér betaald krijgen voor een vergelijkbaar niveau. Dat maakt een carrière in de techniek minder aantrekkelijk.’
Vergrijzing
Automatisering is hét middel om de vergrijzing op te vangen
Een andere ontwikkeling in de metaalbranche is de wereldwijze vergrijzing, vervolgt Helder. ‘In de Verenigde Staten is de gemiddelde gecertificeerde lasser 56 jaar, en dat zal in andere landen niet veel anders zijn. Bedrijven zoeken naarstig naar oplossingen om dat dreigende tekort aan vaklui op te vullen. Automatisering is daarvoor het middel bij uitstek. Daar komen onze geavanceerde snijmachines om de hoek kijken; de perfect sluitende verbindingen die wij maken, kunnen uitstekend door een lasrobot worden verwerkt.’
Toekomstberoepen
De voortschrijdende automatisering leidt sowieso tot een heel andere dynamiek binnen de maakindustrie, voorziet Helder. ‘Er zijn enorm veel mensen nodig om die automatiseringsslag te maken. Waar aan de pure maakkant banen zullen wegvallen, ontstaan aan de automatiseringskant straks tal van werkzaamheden waarvan we ons nu nog nauwelijks een voorstelling kunnen maken.’
‘Op de website van BètaMentality, een platform dat als doel heeft om jongeren te enthousiasmeren voor bèta en techniek, staat een mooi overzicht van ‘toekomstberoepen’ als robotmonteur. Tegelijkertijd staat de robotisering in de metaalbranche nog in de kinderschoenen; het gemiddelde metaalconstructiebedrijf is nog maar mondjesmaat geautomatiseerd. Voor een bedrijf als het onze biedt dat uiteraard veel kansen.’
Exotische gebouwen
De technologie biedt steeds meer vrijheid bij de constructie van gebouwen
Ten slotte nóg een ontwikkeling die volgens Helder veel kansen biedt: het feit dat constructies steeds groter, zwaarder en ingewikkelder worden. ‘In een stad als Dubai verrijst het ene na het andere exotisch ogende gebouw. De buitenissige ontwerpen stellen hoge eisen aan de gebruikte profielen.’
‘Het mooie is: voor onze machines maakt het helemaal niets uit of ze nu 200 dezelfde, of 200 verschillende profielen snijden. Wat dat betreft biedt de technologie steeds meer vrijheid bij de constructie van gebouwen. Er breekt echt een nieuwe fase in de metaalbouw aan, en het voelt goed om daar deel van uit te maken.’
Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.
Lees ook:
- Hier is Nederland al sinds de 17e eeuw toonaangevend speler in
- Hoe Hydratec van ‘wilde’ overnames overstapt op autonome groei
- Reshoring: hoe Barbas Bellfires zijn haardenproductie terughaalde
- Waarom ook jij moet overstappen op servitization