Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Feestje in Dubai? Wie weet komt je koele biertje uit Loosdrecht

Met zijn gepatenteerde technologie voorziet het Loosdrechtse ICEK steeds meer festivals over de hele wereld van koud bier.

Bezoekers van Nederlandse recreatiegebieden, parken en andere provisorische festivalterreinen verzwolgen de afgelopen zomer weer miljoenen liters koud bier. Dat is zo vanzelfsprekend, dat vrijwel niemand nadenkt over de technologie die nodig is om al die drank koud te houden. Gerben Krijnen (32) doet dat echter wel.

Van Mysteryland tot Mexico

Sterker nog: voor een weddenschap met Heineken ontwikkelde de koeltechnicus 5 jaar geleden een systeem dat tientallen procenten kan besparen op het energieverbruik van de bierpomp. Heineken bood daarop veel geld, maar Krijnen koos ervoor zijn technologie zelf door te ontwikkelen. Een goede beslissing. Deze zomer verzorgde ICEK de bierkoeling op ruim 60 Nederlandse festivals, waaronder Mysteryland (zie foto boven). Ook festivals in onder meer de Verenigde Staten en Mexico worden nu door hem van koud bier voorzien.

Piekbelasting

‘Elk koelsysteem kent piekbelastingen’, legt Krijnen het principe van zijn vinding uit. ‘De koelkast draait bijvoorbeeld ’s nachts doorgaans op een gemiddeld niveau, maar wordt overdag regelmatig geopend. Meestal vangt een koelmotor zulke pieken op. Dat levert echter ook grote pieken op in het energieverbruik. Mijn systeem draait rond een veel kleinere compressor, die doorlopend kou produceert en opslaat. Als een piekbelasting volgt, spreekt het systeem eerst die opgeslagen koude-energie aan. Dat is veel zuiniger, met besparingen tot mogelijk wel 60 procent.’

Koelimperium

Dat zijn kloeke percentages. Na Heineken kreeg Krijnen dan ook steeds meer belletjes van geïnteresseerde partijen, waaronder ID&T, organisator van Sensation en andere grote binnen- en buitenlandse dansfeesten. Zij zorgden niet alleen voor diverse grote opdrachten voor Krijnens opstartende koelimperium, maar ook voor een plekje in start-up platform Open House. Een uitkomst voor Krijnen. ‘Als uitvinder ben ik het liefst fulltime mijn koelsysteem aan het doorontwikkelen’, legt hij uit. ‘Maar tegelijk moet ik uiteraard ook voldoende inkomen genereren om te kunnen investeren in nieuw personeel, materialen en natuurlijk ook mijn eigen salaris. Open House zorgde voor structuur, geldschieters en bovendien ook focus. Daardoor zijn we nu in staat een enorme groeisprint te maken.’

Grote Duitse brouwer

Als preferred supplier van Heineken, ID&T en ruim 60 Nederlandse festivals is ICEK dit jaar sowieso verzekerd van ruim een half miljoen euro omzet. Waarschijnlijk komt daar binnenkort ook een grote Duitse bierbrouwer bij. En inmiddels heeft ook het Amerikaanse dance-imperium SFX de koelfirma ontdekt. Zo kan ICEK al aan de slag op feesten in onder meer Dubai, Amerika en Mexico, met nog een serie andere events in het verschiet. En eind augustus toog Krijnen nog naar Oostenrijk, om met de directie van een grote brouwer te spreken over de koeling van de Bierfesten aldaar.

Heel rooskleurig

Mogelijk nog spannender nieuws komt van ICEK’s afdeling business development. ‘Wij krijgen inmiddels steeds meer geïnteresseerde reacties’, aldus Krijnen. ‘Retailers, transportbedrijven en datacentra besparen immers ook graag fors op hun energierekening. Om zoveel mogelijk onze focus te bewaren, hebben we besloten al die toepassingen niet zelf te ontwikkelen. Maar we spreken natuurlijk wel met partijen die onze volledig gepatenteerde technologie willen gebruiken voor andere doeleinden dan bierkoeling. Als dat allemaal goed gaat, ziet de toekomst van ICEK er op zijn zachtst gezegd heel rooskleurig uit…’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Invloed op de planning

'Als cto vind ik het belangrijk dat we niet te snel groeien en ons vasthouden aan onze core business', zegt Krijnen, die het bedrijf runt samen met ceo John van Kooten. 'We zeggen vaak 'nee' tegen zaken die gevraagd worden door onze klanten. We besteden ze desgewenst wel uit bij die partijen die daar echt goed in zijn. Op de langere termijn proberen wij, door in een vroeg stadium aan tafel te zitten bij onze klanten, invloed uit te oefenen op de eventplanning. Zo kunnen we grotere efficiency bereiken en daarmee grotere besparingen. Onze ervaring in de inrichting van biertechniek en koeling geeft hiermee een extra boost aan de invulling op de tekentafel.'

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.

Meer maakindustrie?


Dit artikel staat in de meest recente printeditie van Management Team, die helemaal in het teken staat van talent. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer