Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat gaat 2017 brengen? 7 trends

#1. Kunstmatige intelligentie

Robots (die nu nog vooral uitblinken in repeterende taken) zullen steeds meer zelf gaan ‘leren’

Vorig jaar maart versloeg Google-computer AlphaGo voor het eerst de beste menselijke speler (Lee Sedol) tijdens een potje van het bordspel Go. Die overwinning werd algemeen beschouwd als een doorbraak voor het vakgebied van de kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als AI (Artifical Intelligence). Volgens de onderzoekers van Gartner gaat 2017 hét jaar worden waarin AI doorbreekt; AI en machine learning hebben – dankzij de combinatie van big data en steeds betere algoritmes – een kritiek punt bereikt. Dat leidt tot geavanceerde systemen die autonoom kunnen draaien en die, doordat ze in staat zijn om te ‘leren’ en te voorspellen, hun eigen gedrag kunnen aanpassen. Niet alleen in bijvoorbeeld de bankensector, maar ook in de maakindustrie zal AI een steeds grotere rol gaan spelen. Zo zullen robots (die nu nog vooral uitblinken in repeterende taken) steeds meer zelf gaan ‘leren’ – wat het probleemoplossend vermogen en het vermogen om continu te verbeteren stimuleert. Daarmee worden ze een steeds grotere concurrent van de mens.

#2. Intelligent Things

Apparaten en machines gaan steeds vaker ook rechtstreeks met elkáár communiceren

Van trend nummer 1 is het slechts een kleine stap naar trend nummer 2: intelligent things. Natuurlijk, apparaten en machines zijn binnen het Internet of Things (IoT) al meer en meer om zich heen gaan kijken (wat bijvoorbeeld steeds vaker leidt tot nieuwe businessmodellen en tot vernieuwende toepassingen op het gebied van smart maintenance). Toch gaat het hierbij nog altijd vooral om ‘smart things’: slimme, voorgeprogrammeerde apparaten en machines. Intelligent things reageren op de context waarin ze functioneren, zijn zelflerend en kunnen zelfstandig beslissingen nemen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om drones en zelfrijdende voertuigen, maar ook om – we zeiden het al – robots die steeds zelfstandiger worden. Bovendien gaan apparaten en machines binnen het IoT steeds vaker ook rechtstreeks met elkáár communiceren (en niet alleen met de backoffice). In technologisch opzicht mag zo’n samenwerkingsmodel steeds dichterbij komen, wél zijn er volgens Gartner nog op te lossen issues op het gebied van privacy en aansprakelijkheid.

#3. Cybersecurity

De  digitale weerbaarheid van veel maakbedrijven laat te wensen over

Zeker nu steeds meer bedrijfsprocessen zich digitaal afspelen en bijvoorbeeld steeds meer apparaten en systemen binnen het internet of things met elkaar verbonden zijn, groeit het belang van een goede beveiliging. Cybercrime kost Nederlandse organisaties elk jaar zo’n 10 miljard euro. De  digitale weerbaarheid van veel maakbedrijven laat ondertussen te wensen over, constateerde verzekeraar Centraal Beheer vorig jaar al. Bedrijven die denken dat het wel los zal lopen, doen er goed aan om toch eens goed naar hun beveiliging te (laten) kijken, zeker nu een beproefde hackersactiviteit als ransomware naar verwachting een piek bereikt in 2017.

#4. Grafeen en andere 2D-materialen

Ook voor toepassing in de (maak)industrie is grafeen steeds beter geschikt

Een nieuw materiaal, flexibel en soepel, honderden keren sterker dan staal én slechts één atoom dik… Toekomstmuziek? Nee hoor: grafeen heeft de potentie om onze wereld te veranderen zoals ooit ook ijzer en plastic dat deden. De sterk dalende productiekosten zullen er volgens het World Economic Forum toe leiden dat grafeen (dat tot nu toe vooral binnen de laboratoriummuren indruk maakte) vanaf dit jaar steeds vaker ook in de praktijk gebruikt gaan worden voor tal van toepassingen. Ook voor toepassing in de (maak)industrie is grafeen steeds beter geschikt. Zo kan het materiaal (dat een miljoen keer dunner is dan een mensenhaar en sterker is dan diamant) worden gebruikt als composiet, of als aanvulling op staal of andere legeringen bij de productie van onder meer vliegtuigen, auto’s en offshore-installaties. Ook kan grafeen worden toegepast in transistoren en sensoren.

Naast grafeen zijn er meer veelbelovende materialen van slecht 1 atoom dik (de zogenoemde 2D-materialen), zoals borofeen, germaneen en siliceen. Dé uitdaging op dit moment: 2D-materialen verder geschikt en aantrekkelijk maken voor industriële productie.

#5. Blockchain

Deze technologie levert minder administratieve processen en meer efficiency in de keten op

We schreven het al eerder: blockchain heeft de potentie om uiteenlopende sectoren ingrijpend te veranderen. Oók de maakindustrie, waar deze relatief nieuwe technologie kan leiden tot minder administratieve processen, flink meer efficiency in de keten, en beduidend meer mogelijkheden voor maatwerk. Ook het World Economic Forum voorziet in 2017 een snelle opmars van blockchain, zeker nu steeds meer marktpartijen en overheden overtuigd raken van de potentiële economische en sociale impact.

#6. Virtual & Augmented Reality

Denk aan het trainen van nieuwe medewerkers, effectieve on-site ondersteuning en inspecties.

Enkele jaren geleden ging techgigant Google het schip in met zijn Google Glass: een bril die de gebruiker extra informatie en ervaringen biedt door een virtuele laag over de werkelijkheid heen te leggen. Afgelopen zomer boekte gameproducent Nintendo meer succes met zijn spel Pokémon GO, dat wereldwijd miljoenen gebruikers liet zoeken naar virtuele figuren in de wereld om ons heen. Daarmee beleefde augmented reality (AR) afgelopen jaar alsnog zijn doorbraak bij het grote publiek. De technologie, waarbij een overlay met realtime digitale informatie over de werkelijkheid heen wordt geprojecteerd, biedt ook voor de (maak)industrie steeds meer toepassingen. Zo kan AR worden gebruikt bij de training van nieuwe medewerkers, voor effectieve on-site ondersteuning van de operator, en voor inspecties.

#7. Van product naar dienst

Er zijn mogelijkheden te over om als dienstverlener toegevoegde waarde te creëren

Diensten gaan steeds belangrijker worden voor de maakindustrie. Van de vliegtuigmotorproducent die geen motoren maar luchturen verkoopt tot de printerfabrikant die zijn klanten proactief een nieuw inktpatroon toestuurt: steeds meer maakbedrijven denken na over nieuwe businessmodellen en over de transformatie van producent naar dienstverlener. Proactief onderhoud, uitgebreide service een op maat gesneden customer journey: er zijn mogelijkheden te over om voor klanten als dienstverlener toegevoegde waarde te creëren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook: