KPN, nr. 1 in Beheer & onderhoud, Internetdiensten, Mobiel en Netwerk, gooit zijn productaanbod voor de zakelijke markt om.
Onder de naam KPN Eén biedt het bedrijf nu een totaaloplossing voor telefonie- en ICT-diensten. Klanten gaan een vast bedrag betalen per medewerker. Omdat alle dienstverlening vanuit de cloud geleverd wordt, zijn grote investeringen vooraf niet meer nodig. De uitrol start deze zomer met de grote MKB-bedrijven. Later dit jaar volgt de grootzakelijke markt.
MT: Wat drijft deze beweging naar een totaaloplossing?
Bouke Hoving, directeur Communications & Network Solutions: ‘Het is een beetje ingegeven door het economisch klimaat maar ook door de overweldigende hoeveelheid aanbod dat op klanten af komt. In de film He’s just not that into you uit 2009 werd Drew Barrymore op zeven verschillende manieren afgewezen. Door de komst van de iPad zouden dat er nu veel meer zijn. De toename van de complexiteit ziet een zakelijke ICT-manager ook op zich afkomen en die is nu op zoek naar structuur.’
En het economisch klimaat?
‘Er is een verminderde bereidheid onder bedrijven om vooraf grote investeringen te doen. Daarnaast zie je dat veel bedrijven niet weten hoeveel mensen ze over een jaar in dienst hebben. Dit model is geënt op betalen naar gebruik. Je betaalt een vast bedrag per medewerker per maand. Er zat altijd een hele grote gebruikscomponent in de dienstverlening, die is nu uit het betaalmodel gehaald. Maar ook de investering in een telefooncentrale die bedrijven vroeger moesten doen, zie je niet meer terug.’
Dit heeft veel weg van wat er op de consumentenmarkt is gebeurd.
‘Het is inderdaad een erg vergelijkbare beweging. Vroeger had je een apart abonnement voor internet, TV en telefonie. Nu heb je een alles-in-eenpakket. Het verschil is alleen dat je op de zakelijke markt per medewerker gaat afrekenen. Het is de consumerization van de zakelijke markt.’