Margrethe Jonkman stuurt op diversiteit. 'Alleen dan kom je tot innovaties die de onderneming en de consument verder helpen.'
Iedere dag zetten we een van de genomineerden voor de verkiezing Innovator of the Year 2014 in de spotlights. Vandaag: Margrethe Jonkman van FrieslandCampina. Bekijk alle genomineerden.
Al sinds 1997 werkt Margrethe Jonkman in de zuivelindustrie, eerst voor Friesland Foods en na het samengaan met Campina voor het fusiebedrijf FrieslandCampina. De 45-jarige Jonkman heeft altijd in R&D gewerkt: ze startte na haar promotie aan de Wageningen Universiteit als researcher en was door de jaren heen betrokken bij de ontwikkeling van verschillende nieuwe producten. Twee van de vele voorbeelden zijn het yoghurt-tussendoortje Breaker en Peak sachets, geëvaporeerde melk in handige sachets, die in Nigeria in de markt zijn gezet. In haar huidige functie is ze verantwoordelijk voor het wereldwijde R&D-programma voor baby- en kindervoeding van het bedrijf. Vanaf 1 oktober staat Jonkman alweer voor een nieuwe uitdaging: ze start dan als corporate director research & development bij FrieslandCampina.
5 vragen aan Margrethe Jonkman:
MT: Wat betekent ‘innovatie’ voor u en uw bedrijf?
'Innovaties nemen een belangrijke plaats in binnen onze strategische visie route2020. Het gaat daarbij om innovaties met betrekking tot nieuwe producten, waarbij we inspelen op de behoeftes van consumenten, en innovaties waarbij we kijken naar duurzaamheid. Het mooie van innovatie binnen FrieslandCampina is dat we daarbij werken met een natuurlijke grondstof: melk, een grondstof met ongekend veel mogelijkheden. Melk bevat veel voor de mens essentiële voedingsstoffen en is nog lekker ook. De wereldwijd groeiende vraag naar gezonde en duurzame voeding biedt daarom ook veel kansen voor ons. Innovaties kunnen daaraan bijdragen.'
Over welk nieuw initiatief bent u het meest enthousiast?
'Innovatie zie ik als iets dat je samen doet met collega’s en/of partners. Nooit alleen. Je kijkt hoe je vanuit verschillende invalshoeken, nieuwe wetenschappelijke inzichten en trends kan komen tot innovatieve producten of oplossingen voor de consument. Een initiatief waar ik nauw betrokken bij ben, is SEANUTS (SouthEast Asian Nutrition Surveys). Dat is een groot nutritioneel onderzoek dat FrieslandCampina samen met vier internationale instituten onder ruim 17.000 kinderen in de leeftijd van 6 maanden tot 12 jaar in vier Zuidoost Aziatische landen heeft uitgevoerd. We zijn dit onderzoek gestart omdat er niet genoeg gegevens waren over de voedingskundige status van kinderen in die landen. Als je producten wilt ontwikkelen die optimaal bijdragen aan de groei en ontwikkeling van kinderen dan moet je weten wat ze nodig hebben. Die data waren er nauwelijks. Eén van de uitkomsten was dat kinderen te weinig bewegen en te weinig buitenspelen. We hebben op basis van dit veelomvattende onderzoek nieuwe zuivelproducten voor deze kinderen ontwikkeld. Daarnaast zijn we met NBA basketbal clinics gestart, zodat kinderen meer gaan bewegen. Ook hebben we de gegevens beschikbaar gesteld aan de landelijke overheden en ze gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften. Zowel overheden als NGO’s hebben positief gereageerd.'
Hoe is innovatie ingebed in uw organisatie?
'Het is ingebed in alle lagen in de organisatie. Ook de executive board is nauw betrokken bij innovatie. De corporate director R&D rapporteert rechtstreeks aan de ceo.'
Is het belangrijk dat vernieuwende concepten impact hebben op het bedrijfsresultaat?
'Alleen door innoveren blijf je als bedrijf aantrekkelijk voor je klanten en consumenten. Innovaties dragen op die manier voor een belangrijk deel bij aan het bedrijfsresultaat. Dit is ook goed te zien aan de voorbeelden die genoemd worden in ons financieel jaarverslag. De afgelopen jaren was ik verantwoordelijk voor innovatie binnen de categorie baby- en kindervoeding. Een categorie die de afgelopen jaren met meer dan 10% per jaar is gegroeid. Innovatie heeft hier aan bijgedragen. Enerzijds door producten te ontwikkelen die goed zijn voor de groei en ontwikkeling van het kind. Anderzijds door verpakkingsconcepten te bedenken die bijvoorbeeld het doseren vergemakkelijken of de hygiëne te verbeteren. Zo ontwikkelden we voor ons merk Friso een deksel met daarin het doseerschepje. Heel hygiënisch. Je hoeft namelijk niet meer met je vingers in het poeder te wroeten.'
Hoe inspireert u uw mensen om mee te gaan in bepaalde innovaties?
'Het is belangrijk dat je medewerkers precies weten en begrijpen waarom we iets willen. Daarnaast moet je ieders kennis en kwaliteiten optimaal benutten. Ik geloof zelf sterk in de kracht van diversiteit. Collega’s die samenwerken in een team moeten elkaar aanvullen en versterken. Alleen dan kom je tot innovaties die de onderneming en de consument verder helpen.'