Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

HP: ‘Klanten willen minder individuele componenten’

HP, nr. 1 in Kantoorautomatisering, staat voor de vraag of het zich moet blijven richten op hardware.

Elk kantoor staat er vol mee: apparatuur van Hewlett-Packard. Van laptops en printers tot servers, het Amerikaanse bedrijf is dé leverancier van computerapparatuur. Net als veel andere grote computerconcerns staat HP voor de vraag of het zich moet blijven richten op hardware, of de draai moet maken naar dienstverlening. HP doet voorlopige beide.

Wat is de gedachte achter de strategie?

Bart Hogendoorn, ceo van de Nederlandse divisie: ‘Het idee van onze strategie is dat we drie componenten bij elkaar brengen: infrastructuur, software en diensten. Klanten willen minder individuele componenten en meer oplossingen. Wij denken dat we met ons bredere patroon die oplossingen ook echt kunnen bieden.’

Welke marktontwikkelingen zitten achter die wens van de klanten?

‘Plaatsonafhankelijk werken leeft zeer sterk in Nederland. Dat onderwerp gaat over meer dan alleen hardware, het gaat ook over security en applicaties. Een andere marktontwikkeling zien we op het gebied van de informatie. We creëren als consument en als bedrijf steeds meer informatie en data. Hoe sla je dat op, hoe kun je informatie combineren, en hoe zorg je dat medewerkers via hun device naar keuze bij de juiste informatie kunnen? Wij helpen bedrijven deze onderwerpen in een breder perspectief te zien.’

Waarom is HP succesvol in deze moeilijke markt?

‘Wij zijn het grootste IT-bedrijf ter wereld. Daarmee zijn we in staat om schaalgrootte samen te brengen met kwaliteit. Als je een bepaalde omvang niet hebt, is het moeilijk prijsefficiënt te blijven. De omvang geeft ons ook de basis voor een enorm innovatiever­mogen. Nog niet zo lang geleden hebben we een inkjetprinter gelanceerd die zeventig pagina’s in een minuut kan printen, wat voor een injetprinter zeer bijzonder is. Hij staat in het Guinnes Book of Records. Dat printen gebeurt met een nadrukkelijk verlaagd inkt- en energiegebruik.’